Muzea Kultury Artystycznej

Audiodeskrypcja

W sali prezentowane są obrazy, które najprawdopodobniej Władysław Strzemiński wpisał na listę dzieł, które miały być pokazane na nowo utworzonej Smoleńskiej Galerii Sztuki. Po lewej wisi 7 obrazów. Są to przeważnie pejzaże, czasem z postaciami ludzi lub zwierząt. Przedstawione krajobrazy są uproszczone, a postaci zgeometryzowane. Jedna praca autorstwa Konstantina Korowina zatytułowana „Bulwar paryski” z 1901 nawiązuje do impresjonizmu. Farba nakładana jest małymi pociągnięciami pędzla. Z bliska trudno rozpoznać, w co układają się plamy barwne. W górnej połowie jest przewaga błękitów i zieleni, w dolnej żółcienie i brązy. Gdy oddalimy się od obrazu i spojrzymy z dystansu, plamy przeobrażają się zatłoczony bulwar nocą. Przez korony drzew przebija się ciemnogranatowe niebo. Ludzie oświetleni lataniami przechadząją się, jest też dorożka z koniem. Sąsiadujący po prawo obraz autorstwa Natalii Gonczarowej przedstawia kobiety pracujące w ogrodzie. Kolorystyka jest jasnoniebiesko-fioletowo-szara z białymi i zielonymi akcentami. Dwie kobiety na pierwszym planie są masywne, ich nagie stopy wydają się być wyciosane w drewnie. Ich błękitne szaty również zdają się być wyrzeźbione. Kobieta po lewej stoi i trzyma tacę z dwiema doniczkami z kwitnącymi białymi tulipanami lub krokusami. Druga schyla się pod doniczkę. Ubrane są podobnie w niebieskie koszule i spódnice. Na głowach mają chustki. Trzy postaci na dalszym planie niosą doniczki z kwiatami. Usytuowane są za kobietami na wysokości biodra i ud stojącej kobiety. Widoczne są tylko ich popiersia. Twarz jednej z nich również przypomina rzeźbę w drewnie. Po prawej stronie za schylającą się kobietą jest szpadel wbity w szarą, zgeometryzowana ziemie, która wygląda jak poskładana pognieciona kartka. Trzonek łopaty opiera się o bujną roślinność. Duże różowe kwiaty przypominają origami, są geometryczne z kanciastymi płatki. Z góry po bokach obrazu zwisają gałązki z drobnymi białymi kwiatkami.

Na ścianie po przeciwnej stronie wiszą w rogu trzy martwe natury i cztery abstrakcie. Martwe natury inspirowane są kubizmem i twórczością Paula Cezanne’a. Przedmioty są uproszczone, zgeometryzowane, jednocześnie pokazane z kilku punktów widzenia. Środkowa praca to abstrakcja w kolorach różu Αleksandra Drevina. Farba jest ekspresyjnie nakładana, miejscami grubo, fakturowo, w innych miejscach widać ślady pod zeskrobywaniu farby. Kompozycja jest dynamiczna, składa się z nacierających na siebie trójkątów. Po prawej stronie od wejścia wisi obraz Kazimierza Malewicza, z którego tyflografiką można się zapoznać w pierwszej sali. Pomimo nagromadzenia różnych figur, praca sprawia wrażenie wyważonej i harmonijnej.


Autorka: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Konsultacja: Magdalena Rutkowska