Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                      
                      
                      
                     ![[Informator/folder] Ruchy tektoniczne. O artystycznych symptomach transformacji [...] Okładka folderu wystawy pt. „Ruchy tektoniczne” w j. polskim. Tytuł zapisany białymi literami w lewym górnym rogu. Wybrane litery są poruszone. W tle fragment kolorowej reprodukcji – krajobraz. W prawym dolnym rogu ikonka z rzymskimi cyframi I-XIV.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3684/thumb_1_pic_2023_01_31_115030.jpg) 
                     ![[Ulotka] [...] Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia otworzy usta/ Erna Rosenstein, Aubrey Williams. The Earth Will Open Its Mouth Informator w pionie. Od góry kolorowa fotografia z widokiem ogólnym wystawy pt. „Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia otworzy usta”. Poniżej dane adresowe Muzeum Sztuki oraz odnośnik do strony internetowej ms. Tekst w j. pol. i ang. na białym tle.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3686/thumb_1_pic_2023_01_31_120110.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Widziałem prawdziwe arcydzieło. Malarstwo polskie XIX i początku XX wieku ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Zaproszenie w poziomie. W tle kolorowa reprodukcja – postać kobiety na czarnym tle w czarnej sukni wykończonej białymi koronkami. Tytuł wielkimi literami w j. pol. i ang. Część liter bez wypełnienia kolorem. W prawym górnym rogu logo M PH.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3687/thumb_1_widzia__em..._zap..jpg) 
                      
      ![[Informator/folder] Muzeum Sztuki in Łódź (wyd. 2005)  Rozkładówka informatora, układ poziomy, tekst w 4 kolumnach. W 1 dwie reprodukcje prac, w 2 logotyp, dane adresowe, mapa, godziny otwarcia, informacje w j. angielskim. W 3 nazwa instytucji i reprodukcja pracy, w 4 dwie reprodukcje prac.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3689/thumb_1_pic_2023_02_15_084822.jpg) 
                     ![[informator/folder] ms/ Muzeum Sztuki w Łodzi (wyd. 2009)  Rozkładówka folderu, układ poziomy w 3 kolumnach. W lewej kolumnie wielkimi literami nazwa instytucji. W środkowej schematyczna mapa lokalizacji Muzeum i adresy. W prawej - duże logo Muzeum.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3690/thumb_1_pic_2023_02_15_091051.jpg) 
                      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                