Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Zaproszenie] Tadeusz Kantor.  [Zaproszenie] Tadeusz Kantor.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2128/thumb_2_437.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Jankiel Adler (1895 - 1949) malarstwo, rysunek, grafika [...] [Zaproszenie] Jankiel Adler (1895 - 1949) malarstwo, rysunek, grafika [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2129/thumb_2_438.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Konstruktywizm w Jugosławii. Zenit i jego krąg [...] [Zaproszenie] Konstruktywizm w Jugosławii. Zenit i jego krąg [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2131/thumb_2_377_2.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Wspólny dom 2 + 2 [...] [Zaproszenie] Wspólny dom 2 + 2 [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2132/thumb_2_440.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Współczesna książka francuska z zakresu sztuki i estetyki [...] [Zaproszenie] Współczesna książka francuska z zakresu sztuki i estetyki [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2133/thumb_2_441.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Steve Poleskie /USA/ [...] [Zaproszenie] Steve Poleskie /USA/ [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2134/thumb_2_442.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Cozette de Charmoy. Podróże wyobraźni [...] [Zaproszenie] Cozette de Charmoy. Podróże wyobraźni [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2135/thumb_3_443_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Boyle Family. Świat malarski rodziny Boyle (Wielka Brytania) [...]  [Zaproszenie] Boyle Family. Świat malarski rodziny Boyle (Wielka Brytania) [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2136/thumb_2_444.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Wieś polska 1934 roku w fotografii Louise Arner Boyd (USA) [...] [Zaproszenie] Wieś polska 1934 roku w fotografii Louise Arner Boyd (USA) [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2137/thumb_2_445.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Od obrazu do fotografii. Doświadczenia awangardy radzieckiej lat dwudziestych [...] [Zaproszenie] Od obrazu do fotografii. Doświadczenia awangardy radzieckiej lat dwudziestych [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2139/thumb_2_446.jpg) 
                     ![[Folder] Zygmunt Krauze  [Folder] Zygmunt Krauze](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2140/thumb_7_447_1.jpg) 
                      
                     ![Zburzenie Jerozolimy [prawdopodobnie] Zburzenie Jerozolimy [prawdopodobnie]](https://zasoby.msl.org.pl/files/arts/images/2689/thumb_16823.jpg) 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                