Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                     ![[Komunikat prasowy] Constructivism in Poland  1923-1936. Exhibition from the Collection of Muzeum Sztuki in Lodz [...]  [Komunikat prasowy] Constructivism in Poland  1923-1936. Exhibition from the Collection of Muzeum Sztuki in Lodz [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3266/thumb_1_konstr._w_pol._USA_eng..jpg) 
                     ![[Komunikat prasowy] Jerzy Kosiński. Twarz i maski. Fotografie Czesława Czaplińskiego w Van Reekum Museum w Appeldorn. [Komunikat prasowy] Jerzy Kosiński. Twarz i maski. Fotografie Czesława Czaplińskiego w Van Reekum Museum w Appeldorn.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3267/thumb_1_kosi__ski_apeldoorn.jpg) 
                     ![[Komunikat prasowy] Exhibition The Faces and the Masks. Photography by Czesław Czaplinski in The Van Reekum Museum in Appeldorn.  [Komunikat prasowy] Exhibition The Faces and the Masks. Photography by Czesław Czaplinski in The Van Reekum Museum in Appeldorn.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3268/thumb_1_kosi__ski_apeldoorn_eng.jpg) 
                     ![[Komunikat prasowy] Wystawa Jarosława Kozłowskiego Miękkie zabezpieczenie - wersja polska [...] [Komunikat prasowy] Wystawa Jarosława Kozłowskiego Miękkie zabezpieczenie - wersja polska [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3269/thumb_1_Koz__owski.jpg) 
                     ![[Komunikat prasowy] Wystawa Mariusz Kruk [...] [Komunikat prasowy] Wystawa Mariusz Kruk [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3270/thumb_1_kruk.jpg) 
                     ![[Komunikat prasowy] Wystawa Moshe Kupferman Prace na papierze 12 stycznia - 28 lutego 1993. [Komunikat prasowy] Wystawa Moshe Kupferman Prace na papierze 12 stycznia - 28 lutego 1993.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3271/thumb_1_kupferman.jpg) 
                     ![[Komunikat prasowy] Exhibition Moshe Kupferman Works on paper 12 January - 28 February. [Komunikat prasowy] Exhibition Moshe Kupferman Works on paper 12 January - 28 February.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3272/thumb_1_kupferman_eng..jpg) 
                      
                      
                      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                