Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Plakat]  Pieter Brattinga. Projekt […] [Plakat]  Pieter Brattinga. Projekt […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1036/thumb_66.jpg) 
                     ![[Plakat]  Nabytki Muzeum Sztuki w Łodzi w 30 - leciu PRL (wybór) […] [Plakat]  Nabytki Muzeum Sztuki w Łodzi w 30 - leciu PRL (wybór) […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1037/thumb_67.jpg) 
                     ![[Plakat]  Günter Uecker RFN. Struktury […] [Plakat]  Günter Uecker RFN. Struktury […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1038/thumb_68.jpg) 
                     ![[Plakat] Geometria i metafora na najlepszych przykładach współczesnej sztuki polskiej i obcej dwa nurty sztuki XX wieku […] [Plakat] Geometria i metafora na najlepszych przykładach współczesnej sztuki polskiej i obcej dwa nurty sztuki XX wieku […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1039/thumb_69.jpg) 
                     ![[Plakat] Kobieta w sztuce (ze zbiorów Muzeum) […] [Plakat] Kobieta w sztuce (ze zbiorów Muzeum) […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1040/thumb_70.jpg) 
                     ![[Plakat]  Tadeusz Kantor. Emballages […] [Plakat]  Tadeusz Kantor. Emballages […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1041/thumb_71.jpg) 
                     ![[Plakat]  Druk funkcjonalny […] [Plakat]  Druk funkcjonalny […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1045/thumb_75.jpg) 
                     ![[Plakat] Andrzej Strumiłło. Rysunek – fotografia […] [Plakat] Andrzej Strumiłło. Rysunek – fotografia […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1047/thumb_77.jpg) 
                     ![[Plakat]  Portret dziecka w malarstwie polskim XIX w. […] [Plakat]  Portret dziecka w malarstwie polskim XIX w. […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1049/thumb_79.jpg) 
                     ![[Plakat] Albrecht Dürer 1471-1528. Miedzioryty i drzeworyty ze zbiorów Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie […] [Plakat] Albrecht Dürer 1471-1528. Miedzioryty i drzeworyty ze zbiorów Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1050/thumb_80.jpg) 
                     ![[Plakat]  Arata Isozaki. Architektura […] [Plakat]  Arata Isozaki. Architektura […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1058/thumb_88.jpg) 
                     ![[Plakat]  Hannah Höch. Malarstwo, akwarele, gwasze, rysunki, collages […] [Plakat]  Hannah Höch. Malarstwo, akwarele, gwasze, rysunki, collages […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1061/thumb_91.jpg) 
                      
                 
       
                 
                 
                 
                