Sprawczość obrazów - dyskusja wokół wystawy "Płonący dom" [rozmowy i wywiady]

Udostępnij:
autor: Muzeum Sztuki w Łodzi
tytuł: Sprawczość obrazów - dyskusja wokół wystawy "Płonący dom"
czas emisji: 01:33:28
produkcja: Muzeum Sztuki w Łodzi
rok: 10.12.2020

Opis

„Płonący dom” to swego rodzaju atlas reakcji artystów na konflikty, jakie miały miejsce w zeszłym stuleciu i w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku. Daje wgląd w świat, w którym wojna i zniszczenie są nieustannie obecne i ciągle wymagają uwagi widzów.

Wystawa pokazuje również konwencje reprezentacji dramatów współczesnego świata, które obowiązują w mediach i odpowiedzialne są za ramy, w których konstruowany jest wojenny spektakl. W tym kontekście rozmawialiśmy o sprawczości obrazów w dobie współczesnych konfliktów społecznych, jak również o roli dokumentacji i pracy fotoreporterek/ów. Podjęty został również temat wizualnego aktywizmu i motywów tego rodzaju działalności.

W dyskusji udział wzięli:

Karol Grygoruk - fotograf i antropolog wizualności. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz doktorant w Instytucie Twórczej Fotografii w Opavie. W pracy naukowej skupia się na tematyce fotografii zaangażowanej oraz wpływie nowych mediów na współczesną kulturę wizualną. Wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie. W swoich działaniach fotograficznych i dokumentalnych od wielu lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Współzałożyciel RATS Agency, której celem jest zwiększenie świadomości w zakresie współczesnych problemów dotyczących praw człowieka i oddawanie głosu osobom, które z różnych powodów nie mogą same opowiedzieć swoich historii.

Justyna Mielnikiewicz - od 2014 autorka pracowała nad projektem poświęconym Ukrainie, “Ukraine Runs Thru It" który w 2019 wydany został w formie książkowej przez Instytut Polski w Tbilisi i Pix.house w Poznaniu. Książka wyselekcjonowana została przez Aperture Foundation i Paris Photo jako jedna z 20 książek kandydujących do nagrody za pierwsza książke (pierwsza publikacja autorki z wydawca), która ogłoszona zostanie 8 listopada, 2019 podczas Paris Photo. Fotografka regularnie publikowała swe prace w "The New York Times" i "Newsweek Polska" "Paris Match", "Frankfurter Allgemeine Zeitung", "Monocle", "Stern", czy "Le Monde". W 2009 roku otrzymała drugą nagrodę w konkursie World Press Photo za zdjęcia dokumentujące wojnę w Osetii Południowej (2008) wykonane na zlecenie The New York Times. W tym samym roku została laureatką nagrody Canon Female Photojournalist Prize za projekt o Kaukazie. W 2009 roku rozpoczęła prace nad fotograficznym cyklem poświęconym życiu kobiet w państwach byłego Związku Radzieckiego, "Co powiedzą ludzie". W 2014 roku Mielnikiewicz wydała swoja pierwsza książkę: "Woman With a Monkey - Caucasus in Short Stories and Photographs" bedącą efektem prawie dekady pracy nad dokumentacją regionu. Karierę fotografki zaczęła się w 1999 roku w Polsce, gdzie pracowała jako reporterka w Krakowskiej „Gazecie Wyborczej”. Od 2001 pracuje jako wolny strzelec i mieszka w Gruzji. Członkini i współzałożycielka międzynarodowej Agencji fotograficznej MAPS.

Rafał Milach - artysta wizualny, fotograf, autor książek. Profesor w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie. Autor nagradzanych książek, m.in. “The Winners”, “7 Rooms” i “Pierwszy marsz dżentelmenów”. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury. Finalista prestiżowej Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2018, laureat konkursu World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos, w 2018 r. dołączył do Magnum Photos jako członek nominowany. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się m. in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania). Współzałożyciel platformy Archiwum Protestów Publicznych stanowiącej repozytorium dokumentacji protestów ulicznych.

Monika Szewczyk-Wittek - fotoedytorka, wykładowczyni, koordynatorka projektów związanych z fotografią. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizacja fotografia) oraz studiów podyplomowych Polskiej Akademii Nauk – Zarządzanie Kulturą w Strukturach Europejskich. Współzałożycielka agencji Napo Images. Koordynatorka projektu Archiwum Cyfrowe TR Warszawa. Autorka licznych wywiadów prasowych i radiowych z twórcami związanymi ze sztukami wizualnymi. Recenzentka na przeglądach portfolio m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Zasiadała w jury licznych konkursów fotograficznych m.in. Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Erazma Ciołka czy Leica Street Photo. Prowadzi zajęcia z edycji fotografii oraz konwersatorium „Etyka w fotografii” w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego na specjalności Fotografia Prasowa, Reklamowa i Wydawnicza. Fundatorka i Członkini Zarządu Fundacji Powiększenie. Prywatnie matka, żona i miłośniczka literatury faktu.

Elementy powiązane - obiekty