1 00:00:00.099 --> 00:00:05.928 Ogromnie miło mi powitać Państwa na dzisiejszym spotkaniu z Panem Profesorem Stanisławem Fijałkowskim, 2 00:00:06.068 --> 00:00:11.836 związanym z uczelnią artystyczną w Łodzi od bardzo wielu lat. 3 00:00:11.984 --> 00:00:17.916 Studiował na tej uczelni w latach 40. 4 00:00:18.072 --> 00:00:25.223 Od 47 roku pełni w tej uczelni funkcję nauczyciela. 5 00:00:25.363 --> 00:00:30.015 Od 1983 roku jest profesorem. 6 00:00:30.171 --> 00:00:33.414 Pełnił funkcje prorektora dziekana Wydziału Grafiki. 7 00:00:33.558 --> 00:00:40.230 Jest ponadto wybitnym artystą, autorem wielu wystaw. 8 00:00:40.230 --> 00:00:54.483 Między innymi wystawy "Retrospektywnej", która pokazywana była w Muzeum Narodowym w Poznaniu, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie. 9 00:00:54.677 --> 00:00:59.097 Może nie będę się rozwodził na temat biografii Pana Profesora. 10 00:00:59.241 --> 00:01:03.137 Sądzę, że pewne kwestie wynikną w trakcie tej rozmowy. 11 00:01:03.297 --> 00:01:06.193 Myślę, że można ją zacząć w tym momencie. 12 00:01:06.349 --> 00:01:09.866 Aniu, może ty rozpocznij. 13 00:01:10.001 --> 00:01:13.165 To mamy takie pierwsze pytanie Panie Profesorze. 14 00:01:13.328 --> 00:01:18.004 O Pana początki w Sopocie. 15 00:01:18.156 --> 00:01:26.296 Pod czyim kierunkiem Pan studiował, dlaczego zdecydował Pan, że przyjedzie Pan do Łodzi kontynuować studia?. 16 00:01:26.428 --> 00:01:40.268 Bo to było największe miasto wtedy i wydawało mi się, że byłoby dobrze jednak studiować w dużym mieście. 17 00:01:40.533 --> 00:01:47.292 Ja zdawałem do Akademii to wtedy nazywała się Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, więc to... 18 00:01:47.452 --> 00:01:56.780 I tam zostałem przyjęty na studia. 19 00:01:56.780 --> 00:02:18.691 Ponieważ rodzice się przeprowadzili w tym czasie do Gdańska, więc odwiedzając ich w czasie Świąt Bożego Narodzenia, dowiedziałem się, że w Sopocie jest szkoła, no to sobie pomyślałem, że się przeniosę do Sopotu. 20 00:02:18.835 --> 00:02:22.535 Bo Sopot to jest większe miasto od Białegostoku. 21 00:02:22.683 --> 00:02:34.883 Ale jak się zorientowałem, bo dostałem list od przyjaciela z Łodzi, który też powiedział, że w Łodzi też jest szkoła plastyczna. 22 00:02:35.007 --> 00:02:46.199 To wtedy pomyślałem to Łódź to jeszcze większe miasto to warto raczej do Łodzi i tak się dostałem do Łodzi w styczniu 46 roku. 23 00:02:46.371 --> 00:02:49.907 I bardziej się Panu podobała uczelnia niż w Sopocie? 24 00:02:50.071 --> 00:02:50.671 Proszę? 25 00:02:50.831 --> 00:02:53.515 Uczelnia bardziej się Panu podobała niż w Sopocie? 26 00:02:53.679 --> 00:03:01.791 Ja Sopockiej uczelni nie znałem, bo w ogóle nie byłem tam ani razu. 27 00:03:01.791 --> 00:03:03.259 Aha... 28 00:03:03.422 --> 00:03:05.770 [Śmiech, zamieszanie] 29 00:03:07.630 --> 00:03:10.854 Legitymację tylko miałem, bo zniżka kolejowa była potrzebna. 30 00:03:10.982 --> 00:03:13.390 Ja mogę tylko w kwestii formalnej? 31 00:03:13.522 --> 00:03:16.754 Czy Pan Profesor mógłby trochę bliżej mikrofonu, bo z tyłu nic nie słyszymy? 32 00:03:16.754 --> 00:03:29.332 Bo czytałem w jednej z biografii, że rozpoczął Pan studia w Łodzi od 2 roku. 33 00:03:29.492 --> 00:03:41.320 Że jako student drugiego roku, więc czy na wybrzeżu, jak kształtowała się Pana osobowość artystyczna, z jakimi artystami tam się Pan zetknął? 34 00:03:41.476 --> 00:03:44.652 Nie zrozumiałem pytania dokładnie. 35 00:03:44.828 --> 00:03:47.804 Nie, nie, nie, w Sopocie nie korzystał, tylko w Białymstoku. 36 00:03:47.952 --> 00:03:55.408 A jak wyglądała Łódź wówczas, co Pana w Łodzi pociąga, no bo został Pan, w końcu w Łodzi. 37 00:03:55.592 --> 00:03:59.740 Co w tej Łodzi było takiego, że Pan tutaj pozostał? 38 00:03:59.892 --> 00:04:03.488 Czy to uczelni spowodowała, czy miasto było jakieś... 39 00:04:03.640 --> 00:04:05.393 Oprócz tego, że duże. 40 00:04:05.544 --> 00:04:31.832 Miasto było bardzo żywe, największe wtedy i najbardziej, najciekawsze miasto w Polsce, bo Warszawa była zburzona, inne miasta też jakoś nie miały tej rangi co Łódź, która właściwie była w owym czasie stalicą, urzędową stolicą Polski prawie że. 41 00:04:32.000 --> 00:04:51.168 Znaczy wszystkie ważniejsze urzędy oraz instytucje takie jak dom literatów, jak związek plastyków, to wszystko było w Łodzi, więc tu się skupiało życie artystyczne. 42 00:04:51.320 --> 00:04:54.166 I to mi się bardzo podobało. 43 00:04:54.330 --> 00:05:14.827 A mamy taką relację, znaczy Stefana Krygiera, który napisał, że ta uczelni była szczególna i że relacja między profesorem Strzemińskim a studentem na zajęciach była partnerska. 44 00:05:14.827 --> 00:05:19.388 Mógłby Pan wyjaśnić co to znaczy i na czym to polegało? 45 00:05:19.589 --> 00:05:26.125 Ja nie wiem co ma oznaczać wyrażenie "partnerska" czy partnerski stosunek. 46 00:05:26.293 --> 00:05:35.965 To był stosunek przyzwoitego studenta do bardzo znanego i szanowanego profesora. 47 00:05:36.121 --> 00:06:01.005 Staraliśmy się wokół profesora jakąś tak, ponieważ wiedzieliśmy, że ma trudności rozmaite, był inwalidą, więc staraliśmy się mu pomóc. 48 00:06:01.185 --> 00:06:20.857 Zorientowaliśmy się, że jest w trakcie jakby przygotowywania wykładów, które potem stanowiły trzon "Teorii widzenia", więc przy tej pracy też starliśmy się pomóc. 49 00:06:21.018 --> 00:06:32.069 Tu trzeba było jakieś ilustracje znaleźć, trzeba było jakieś wykresy zrobić, ale przede wszystkim rozmawialiśmy z profesorem. 50 00:06:32.229 --> 00:06:56.346 Profesor Strzemiński rzadko jeździł tramwajem, przeważnie starał się chodzić i z uczelni do mieszkania na Kołłątaja na przykład to na piechotę szedł. 51 00:06:56.346 --> 00:06:58.240 Kawałek drogi. 52 00:06:58.240 --> 00:07:01.349 Też kawałek drogi a myśmy mu towarzyszyli. 53 00:07:01.517 --> 00:07:06.053 Taka niewielka grupka, tak trzy, cztery osoby. 54 00:07:06.230 --> 00:07:12.501 Parę sympatycznych koleżanek. 55 00:07:12.685 --> 00:07:20.891 A chciałabym zapytać jakie były relacje z muzeum? 56 00:07:21.062 --> 00:07:30.091 Strzemiński w okresie, kiedy był profesorem na uczelni w 48 roku, szykował tutaj przed otwarciem muzeum Salę Neoplastyczną. 57 00:07:30.243 --> 00:07:34.623 Czy studenci tak jak Pan mówił nie brali w ogóle w tym udziału? 58 00:07:34.799 --> 00:07:40.223 Nie, studenci nie brali udziału w przygotowaniu tej Sali. 59 00:07:40.387 --> 00:07:51.027 Przypuszczam, że to była inicjatywa Pana dyrektora Minicha i Strzemińskiego. 60 00:07:51.190 --> 00:07:55.435 Oni razem jakoś to urządzili. 61 00:07:55.575 --> 00:08:03.527 Myśmy się interesowali muzeum, ekspozycją w tym muzeum. 62 00:08:03.694 --> 00:08:30.716 Ze względu na to, że wiedzieliśmy dokładnie, że kolekcja sztuki nowoczesnej, która została ulokowana w tym muzeum jest niesłychanie ważną kolekcją i trzeba się nią interesować. 63 00:08:30.716 --> 00:08:41.179 Myśmy oprowadzali na przykład publiczność po muzeum w Łodzi, Muzeum Sztuki jako studenci. 64 00:08:41.303 --> 00:08:46.739 To bardzo ciekawe zajęcie i ciekawe, bo tego nie wiedziałam. 65 00:08:46.899 --> 00:08:50.431 Myślałam, że był jakiś dział edukacji takiej jak teraz, który by oprowadzał. 66 00:08:50.599 --> 00:09:10.879 Pan dyrektor Minich powodował, że telefonowano do nas do uczelni z prośbą, żeby przyjść, bo tego a tego dnia, o tej godzinie zbiera się grupa zwiedzających, która chciałaby, żeby ich oprowadzić. 67 00:09:11.011 --> 00:09:20.843 Ja i pewnie inni koledzy pewnie też, właśnie robiłem to. 68 00:09:21.004 --> 00:09:30.067 I to rozumiem dotyczyło całego muzeum, nie tylko kolekcji tej międzynarodowej grupy AR tylko całej ekspozycji, prawda? 69 00:09:30.262 --> 00:09:31.608 Tak, ale... 70 00:09:31.756 --> 00:09:50.004 Oczywiście, ale głównie właściwie myśmy zdawali sobie z tego sprawę, że główną wartością tego muzeum jest ta międzynarodowa kolekcja sztuki nowoczesnej, którą grupa AR zdeponowała w muzeum. 71 00:09:50.148 --> 00:09:57.068 Czyli te zajęcia przez profesorów, były prowadzone czasami tutaj w muzeum? 72 00:09:57.208 --> 00:09:57.856 Proszę? 73 00:09:57.996 --> 00:10:02.344 Czy zajęcia przez profesorów czasami były w muzeum prowadzone? 74 00:10:02.492 --> 00:10:07.144 Strzemiński na przykład opowiadał coś o kolekcji tutaj? 75 00:10:07.296 --> 00:10:07.996 Nie, nie. 76 00:10:08.144 --> 00:10:12.212 Nasze zajęcia odbywały się wyłącznie w szkole. 77 00:10:12.376 --> 00:10:18.848 A wtedy, kiedy Strzemiński mówił o kubizmie albo no suprematyzmie? 78 00:10:18.976 --> 00:10:24.468 Jakim materiałem się posługiwał, żeby wytłumaczyć te kwestie studentom? 79 00:10:24.774 --> 00:10:30.766 Nie zrozumiałem pytania. 80 00:10:30.894 --> 00:10:38.843 Jakim materiałem posługiwał się Strzemiński w momencie kiedy prowadził zajęcia o kubizmie mówił czy o suprematyzmie? 81 00:10:38.975 --> 00:10:56.406 Strzemiński był w trakcie opracowywania książki, która potem się po jego śmierci ukazała jako "Teoria widzenia" i jego wykłady były właściwie rozdziałami tej książki. 82 00:10:56.575 --> 00:11:03.213 W dużym stopniu, nie wiele potem zmienionymi. 83 00:11:03.361 --> 00:11:18.545 Studenci zapisywali to podczas wykładu i z tych notatek oraz z tego co potem Strzemiński i mówił powstawały, powstawał rękopis tej książki. 84 00:11:18.670 --> 00:11:25.917 Czyli posługiwał się Strzemiński materiałem rysowanym przez siebie tak? 85 00:11:26.047 --> 00:11:26.413 Proszę? 86 00:11:26.541 --> 00:11:35.433 Strzemiński posługiwał się materiałem, który albo sam narysował albo zdjęciami zebranymi, tak? 87 00:11:35.572 --> 00:11:36.269 Tak. 88 00:11:36.425 --> 00:12:01.097 Ale oprócz tego, Strzemiński zachęcał nas, a wręcz nakazywał, czy zadawał takie tematy, które myśmy sami musieli opracowywać, na określony temat trzeba było zrobić takie wypracowanie jakieś. 89 00:12:01.097 --> 00:12:06.231 I w ten sam musiałeś postarać się o materiały ilustracyjne do tego. 90 00:12:06.363 --> 00:12:14.643 Czyli wpływ na "Teorię widzenia" mieli również Państwo? Studenci? 91 00:12:14.779 --> 00:12:16.139 Na to jak to wyglądało.. 92 00:12:16.267 --> 00:12:43.692 Myślę, że tak, że mieli duży wpływ, ale głównie polegało to na tym, że myśmy jednak podtrzymywali profesora w tym zamiarze zeby on to kontynuował i żeby mu ułatwić te prace nad gromadzeniu materiału i ostateczną redakcję tego. 93 00:12:43.827 --> 00:12:53.480 Bo "Teoria widzenia" jest doprowadzona do impresjonizmu, a do jakiego momentu Strzemiński prowadził zajęcia? 94 00:12:53.493 --> 00:12:56.872 Czy też było o unizmie na przykład mówił? 95 00:12:57.012 --> 00:12:58.684 Czy mówił o suprematyzmie? 96 00:12:58.832 --> 00:12:59.923 Czy... 97 00:13:00.063 --> 00:13:10.576 Strzemiński oprócz tego, że miał wykłady z historii sztuki, miał pracownie podstaw kompozycji. 98 00:13:10.732 --> 00:13:36.764 I to był bardzo ważny przedmiot, na którym kolejno niejako, w pewnej kolejności historycznej, należało przeprowadzić ćwiczenia, które by były oparte na przykład o widzenie impresjonistyczne. 99 00:13:36.920 --> 00:13:45.660 Czy tez o widzenie kubistyczne i to studenci robili na zajęciach z podstaw kompozycji. 100 00:13:45.788 --> 00:14:02.992 Myślę, że cała ta dyskusja na ten temat odbywała się głównie przy korektach z tych podstaw kompozycji i to też musiało mieć wpływ na to jak się formowała książka. 101 00:14:03.136 --> 00:14:08.224 To znaczy "Teoria widzenia." 102 00:14:08.396 --> 00:14:17.432 Rozumiem, że ta "Teoria widzenia" była na tyle ważna, że zdecydowali się potem, cała grupa... 103 00:14:17.580 --> 00:14:26.336 z Pana inicjatywy również wydać po prostu to drukiem jako taki podręcznik dla studentów. 104 00:14:26.472 --> 00:14:32.384 Niedosłyszałem dokładnie. 105 00:14:32.552 --> 00:14:42.196 Pytam o "Teorię widzenia", bo rozumiem, że w momencie kiedy Panowie ją wydawali to była to taka inicjatywa, rodzaj podręcznika, prawda? 106 00:14:42.328 --> 00:14:49.732 Jak Pani nie mówi do tego urządzenia to ja Panią rozumiem a jak Pani tutaj mówi to już nic mogę zrozumieć. 107 00:14:49.856 --> 00:14:50.787 [śmiech] 108 00:14:50.911 --> 00:14:54.587 Słucham? 109 00:14:54.743 --> 00:15:01.431 Chodzi mi o "Teorię widzenia" wydanie tej książki to obyła taka forma podręcznika dla studentów? 110 00:15:01.586 --> 00:15:06.434 Oczywiście, tak była pomyślana, jasne. 111 00:15:06.570 --> 00:15:17.234 Z resztą nie tylko Strzemiński, bo bardzo wielu nowoczesnych malarzy w Europie i na świecie pisało podręczniki. 112 00:15:17.386 --> 00:15:27.402 I Kandinsky i Klee pisał, prawda, rozmaite podręczniki podstaw kompozycji jakby to można powiedzieć. 113 00:15:27.538 --> 00:15:34.190 A z tego wynika przecież, że potem Pan i Kandinsky'ego przełożył na polski. 114 00:15:34.338 --> 00:15:36.898 To z tego nie wynika, ale... 115 00:15:37.038 --> 00:15:38.898 [Śmiech] 116 00:15:40.430 --> 00:15:44.668 Bardzo, przepraszam. 117 00:15:44.808 --> 00:15:47.724 To wynika z czego innego, może. 118 00:15:47.872 --> 00:16:21.164 Wydawało mi się, że trzeba o wiele szerzej spojrzeć na dzieje sztuki światowej i europejskiej w szczególności i zobaczyć, że nie wszystko sprowadza się tylko do "Teorii widzenia", że są jednak inni artyści, którzy w inny sposób formułują jakiś punkt widzenia, niesłychanie interesujący i bardzo ostro zdefiniowany. 119 00:16:21.323 --> 00:16:29.616 Takim był na przykład Kandinsky, którego dwie książki udało się potem jakoś wydać po polsku. 120 00:16:29.743 --> 00:16:35.668 Ale i Malewicz pisał też podręczniki takie. 121 00:16:35.812 --> 00:16:39.420 Pisali i inni, prawda, na zachodzie też. 122 00:16:39.556 --> 00:16:47.360 Wspomniałem już Pawła Klee, które tak samo pisał cały szereg artykułów. 123 00:16:47.528 --> 00:16:51.224 Oni z resztą potem współpracowali w Bauhausie, prawda? 124 00:16:51.360 --> 00:16:57.540 I Kandinsky i Klee w jednej szkole, więc wzajemnie się inspirowali, tak mi się wydaje. 125 00:16:57.928 --> 00:17:34.440 Krótko mówiąc trzeba było...sytuacja w Polsce była taka, że nie było właściwie żadnego przyzwoitego podręcznika kompozycji i przełożenie tych podręczników, które się ukazały na zachodzie było wręcz niezbędne. 126 00:17:34.440 --> 00:17:46.345 Ja tylko się dziwiłem, że tego nie zrobili wcześniej zawodowi tłumacze, którzy powinni byli się tym zająć i musiał to robić malarz. 127 00:17:46.505 --> 00:17:51.250 No o tyle może dobrze, że malarz to przynajmniej wiedział o czym mowa. 128 00:17:51.358 --> 00:17:56.025 [śmiech, brawa] 129 00:17:56.185 --> 00:18:12.133 Chciałbym zapytać o koncepcje szkoły artystycznej wypracowaną w latach 40 między innymi przez Strzemińskiego czy mógłby Pan powiedzieć o tym modelu szkoły Łódzkiej z lat 40? 130 00:18:12.253 --> 00:18:47.445 Model szkoły lat 40 był w dużej mierze oparty o powszechnie uznawane założenia, ze sztuka nowoczesna wymaga związku jakby z siłami produkcyjnymi, wytwórczymi, że oparcie, to co w Bauhaus, robią prawda? 131 00:18:47.601 --> 00:18:56.693 Tylko oni o rzemiosło bardziej się jakby opierali? 132 00:18:56.848 --> 00:19:31.064 Że świadomość społeczna daje się uformować czy wykształcić lepiej, jeżeli się ma do czynienia z jakąś produkcją, że nowoczesny wzór na sukienkę czy na talerz bardziej przekonuje jeżeli jest naprawę powszechnie produkowany i idzie w masy. 133 00:19:31.236 --> 00:20:04.920 Te masy zaczynają coś rozumieć z tego o co chodziło w sztuce nowoczesnej, że związek pomiędzy potrzebami życia, życia społecznego a pewną ideologią artystyczną jest bardzo silny i im mocniejszy silniejszy tym lepiej, tym skuteczniej przekształca świadomość społeczną. 134 00:20:05.072 --> 00:20:09.396 No losy... 135 00:20:09.545 --> 00:20:14.592 Nie wiem czy to odpowiedź na Pańskie pytanie... 136 00:20:14.732 --> 00:20:15.760 Tak, jak najbardziej. 137 00:20:15.852 --> 00:20:22.360 Nurtuję mnie kwestia jak taką koncepcję szkoły zastosować do dzisiejszego kontekstu? Czy to się da?. 138 00:20:22.472 --> 00:20:30.880 Wiadomo, że Łódź nie jest miastem przemysłowym, przynajmniej nie w takim stopniu jak w latach 40, 50. 139 00:20:30.996 --> 00:20:37.176 Jak postrzega Pan rolę szkoły artystycznej obecnie? 140 00:20:37.316 --> 00:20:38.384 Akademii Łódzkiej. 141 00:20:38.532 --> 00:20:48.568 To jest bardzo trudny i drażliwy temat. 142 00:20:48.700 --> 00:21:04.096 Ja bym wolał uniknąć dyskusji na ten temat, ponieważ to nawet tak nieładnie było by, żeby... 143 00:21:04.236 --> 00:21:19.096 Albo bezkrytycznie się do tego ustosunkować i przyklaskiwać temu co się dzieję albo też krytykować też nie będąc w tym zespole. 144 00:21:19.224 --> 00:21:22.732 Tak z zewnątrz to jest trochę trudno. 145 00:21:22.868 --> 00:21:28.084 Ja nie jestem krytykiem. 146 00:21:28.228 --> 00:21:30.592 Jestem malarzem. 147 00:21:30.748 --> 00:22:01.778 Więc bardziej mnie interesują stosunki praktyczne w jakimś zespole malarzy niż taka dyskusja na temat uczelni, która pewnie ma w zmienionych warunkach nieco inne możliwości i inne potrzeby. 148 00:22:01.962 --> 00:22:21.358 Ja mogę się okazać zbyt konserwatywny w swoich poglądach, może teraz trzeba zmienić jakoś sposób patrzenia, ale mnie się wydawało, że za naszych czasów było tak, że właściwie szkoła... 149 00:22:21.448 --> 00:22:48.260 z jednej strony przygotowywała do przyszłego życia w produkcji przemysłowej, a z drugiej strony dawała jakiś ideowy szkielet postawy przyzwoitego artysty. 150 00:22:48.420 --> 00:23:08.360 Myśmy uważali, że jedyną wartością o jaką należy się ubiegać jest prawda o dziele i o twórczości i o świecie. 151 00:23:08.360 --> 00:23:32.288 A nie kariera, rynek czy jakieś tam korzyści takie jakby mniej ideowe, więc myśmy byli bardzo ideowo nastawieni bardzo wyraźnie, dość ostro i to jest zasługa Strzemińskiego. 152 00:23:32.424 --> 00:23:34.660 Nie tylko Strzemińskiego! 153 00:23:34.804 --> 00:23:39.264 Bo jak mówił Strzemiński to trzeba wziąć pod uwagę, że był to pewien zespół. 154 00:23:39.412 --> 00:23:45.344 I Wegna bardzo duża rolę odgrywał, ale byli jeszcze inni. 155 00:23:45.468 --> 00:24:08.816 A oprócz tego szkoła nie tworzyła jednolitego zespołu tylko w szkole byli i absolwenci Warszawskiej Akademii i twórcy skupieni w ŁADzie, prawda gdzieś tam w tych... 156 00:24:08.816 --> 00:24:19.366 I ci, którzy się raczej skłaniali do tej grupy artystów nowoczesnych. 157 00:24:19.635 --> 00:24:24.035 To tak jak w Łodzi były zresztą dwa związki. 158 00:24:24.155 --> 00:24:33.043 Jeden bardzo tradycyjny, a drugi ten związek, w którym był Strzemiński, Hiller, prawda? 159 00:24:33.199 --> 00:24:37.047 I paru innych wybitnych malarzy. 160 00:24:37.179 --> 00:24:39.631 Czyli w uczelni też było widać... 161 00:24:39.763 --> 00:24:41.423 W uczelni to było widać. 162 00:24:41.555 --> 00:25:00.567 W szczególności Wydział Grafiki był bardziej związany z tą sztuką nowoczesną, a wydział tkaniny był związany raczej z tą tradycja ŁADowską, bo tam przewodzili, pan Kintof, pani... 163 00:25:00.665 --> 00:25:07.513 Niedosłyszałem. 164 00:25:07.661 --> 00:25:10.844 [Publiczność mówi] 165 00:25:11.005 --> 00:25:24.653 Tak, zupełnie inni artyści, o innym jakby poglądzie na sztukę, ale to się jakoś w końcu składało na ciekawą szkołę. 166 00:25:24.805 --> 00:25:34.873 Myśmy byli dumni, z tego że nie jesteśmy Akademią, tylko że się różnimy od Akademii. 167 00:25:34.873 --> 00:25:39.509 To była Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, a nie Akademia. 168 00:25:39.669 --> 00:25:54.709 Potem niestety okazało się, że te akademickie przełożyły, wtedy kiedy szkoła prawie odeszła od programu Strzemińskiego raptem stała się Akademią. 169 00:25:54.861 --> 00:26:10.157 Proszę tego broń boże nie rozumieć jako krytykę tego co się dzieje obecnie w szkole. 170 00:26:10.297 --> 00:26:13.489 Tam są bardzo ciekawe rzeczy się dzieją. 171 00:26:13.634 --> 00:26:22.990 Jak się zorientowałem, moda jest tam bardzo mocno akcentowana i pewnie bardzo potrzebna. 172 00:26:23.190 --> 00:26:29.520 Czy mógłby powiedzieć Pan więcej na temat roli Wydziału Grafiki na Akademii? 173 00:26:29.679 --> 00:26:38.287 Bo jak wiadomo ten wydział został zlikwidowany w latach 50 i potem zregenerowany w latach 70. 174 00:26:38.443 --> 00:26:44.030 Czy pomógłby Pan powiedzieć o nim, o tym wydziale w latach 70? 175 00:26:44.170 --> 00:26:52.290 Wydział Grafiki właściwie istniał tylko parę lat. 176 00:26:52.290 --> 00:27:37.085 Potem okazało się, że zespół profesorów skłonił się ku temu, żeby przekształcić ten wydział na wydział architektury, a do tego doszła jeszcze potem po 49 roku, po pacyfikacji szkoły, no likwidacja właściwie Wydziału Grafiki i młodsi ode mnie koledzy musieli robić dyplomy w Katowicach. 177 00:27:37.233 --> 00:27:43.113 Na przykład kolega Rózga robił w Katowicach i inni grafikę. 178 00:27:43.257 --> 00:28:09.057 Ja sprytnie, ponieważ studiowałem na dwóch wydziałach jednocześnie, co było wtedy możliwe, bo na Wydziale Architektury i na Wydziale Grafiki to nie zaliczyłem jednego przedmiotu z architektury, żeby nie dostać absolutorium i zrobiłem dyplom z grafiki. 179 00:28:09.208 --> 00:28:18.505 Inaczej musiałbym pracować w jakimś zespole projektanckim, prawda? 180 00:28:18.629 --> 00:28:20.513 Architektów. 181 00:28:20.649 --> 00:28:25.937 Mam takie pytanie bardziej szczegółowe... 182 00:28:26.056 --> 00:28:38.288 Przepraszam, ja tylko nie dokończyłem przez to, że niezbyt panuję nad tym. 183 00:28:38.416 --> 00:28:50.448 Wydział Grafiki potem ponownie otworzony, ale to był już nie ten wydział, niezupełnie ten. 184 00:28:50.593 --> 00:28:57.496 Myśmy ściągnęli cały szereg profesorów spoza Łodzi. 185 00:28:57.616 --> 00:29:09.505 Tutaj wykładali i Dłubak i Lęk i Pągowska, prawda? 186 00:29:09.648 --> 00:29:14.929 I Niżyński, więc cały szereg podróżował z Warszawy. 187 00:29:15.069 --> 00:29:39.769 I to był bardzo dobry okres tego, tej uczelni, kiedy ta grupa artystów miała tutaj duży wpływ na to co się dzieje, ale to potem jakoś oni porobili kariery gdzieś za granicą, prawda?. 188 00:29:39.917 --> 00:29:48.663 Opuścili szkołę no i tak się jakoś to rozmyło. 189 00:29:48.795 --> 00:30:05.287 Rozumiem ten wydział podtrzymywał impuls sztuki nowoczesnej, ten zregenerowany Wydział Grafiki, podtrzymał impuls sztuki nowoczesnej w latach 70, 80. 190 00:30:05.466 --> 00:30:06.358 Tak, tak. 191 00:30:06.502 --> 00:30:19.814 We wspomnieniu Stefana Krygiera można przeczytać taką anegdotę o tym, że bardziej konserwatywnie zorientowani studenci mieli wydzieloną pracownię, którą nazywano kapliczką. 192 00:30:19.814 --> 00:30:28.138 Czy Pan może cokolwiek więcej o tym powiedzieć, ewentualnie jakieś inne związane z tym anegdoty? 193 00:30:28.262 --> 00:30:30.966 Nie wiem, jest takie... 194 00:30:31.119 --> 00:30:40.211 ...Krygier wspominał, w swoich wspomnieniach zapisał, że bardziej konserwatywni studenci mieli, no taką swoją pracownię zwaną "kapliczką." 195 00:30:40.362 --> 00:30:44.514 Czy Pan coś potrafi na ten temat powiedzieć, pamięta Pan coś? 196 00:30:44.626 --> 00:30:51.090 Ja wiem, że był taki termin, mówiło się o kapliczce i to byli rzeczywiście... 197 00:30:51.231 --> 00:30:58.406 Po pierwsze to była pracownia, która była umieszczona w ośrodku propagandy sztuki. 198 00:30:58.546 --> 00:31:03.530 Więc nie w głównym gmachu szkoły. 199 00:31:03.702 --> 00:31:09.262 I tam duży wpływ miał pan Ormezowski, tak mi się wydaję. 200 00:31:09.374 --> 00:31:33.874 I ci bardziej konserwatywni to tak jakoś no chętniej tam przebywali jakby skłaniali się do tego ażeby kontynuować w dużym stopniu tradycję tej polskiej sztuki międzywojennej, ale nie nowoczesnej. 201 00:31:34.029 --> 00:31:45.176 No to ciekawe, bo tu Akademia ma kapliczkę, a Uniwersytet miał "piekiełko" łódzkie, ty możesz tego nie wiedzieć, ale klubem dyskusyjnym było "piekiełko." 202 00:31:45.325 --> 00:31:50.769 Może jeszcze jedno pytanie. 203 00:31:50.905 --> 00:32:13.489 Chodzi o tę metodę dydaktyczną, którą stosował Strzemiński, która polegała na tym, żeby nauczyć studentów umiejętności nagromadzonych w ciągu wieków rozwojów sztuki, w związku z tym studenci jak rozumiem uczyli się tradycyjnych technik rysunku, malarskich technik. 204 00:32:13.625 --> 00:32:21.280 Czy Pan sądzi, że ta koncepcja jest w dalszym ciągu aktualna, koncepcja kształcenia studenta? 205 00:32:21.421 --> 00:32:28.304 To była właściwie powszechnie stosowana koncepcja nie tylko w naszej szkole. 206 00:32:28.456 --> 00:32:39.876 Podobnie myślał Malewicz, jego programy były tak samo oparte o to, że istnieje pewna jakby... 207 00:32:40.005 --> 00:32:49.373 Strzemiński to nazywał świadomość wzrokowa, poziom świadomości wzrokowej. 208 00:32:49.521 --> 00:33:30.748 Czyli pewne zjawiska dają się w jakiejś formie wyrazić i to jest możliwe wtedy kiedy się określone treści widzi, ale że w miarę jak i to było w historii sztuki w ogóle następowały rozmaite okresy rozwojowe tej sztuki i podobnie powtarza się taki proces w rozwoju indywidualnym każdego człowieka, każdego artysty. 209 00:33:30.876 --> 00:33:38.912 Że on zaczyna ze świadomością mniej więcej zbliżoną do świadomości renesansowej. 210 00:33:39.060 --> 00:33:55.625 To znaczy ta perspektywa, która jest konwencją niesłychanie interesującą, ale opartą o widzenie jednego punktu. 211 00:33:55.749 --> 00:34:30.144 A kończy się on to poprzez widzenie ruchome prawda i kojarzenia rozmaite, kończy się bardzo nowoczesnych formach artystycznych i kolejno studenci tak samo mogli, jeżeli tylko mieli na to ochotę te fazy niejako przechodzić. 212 00:34:30.276 --> 00:34:52.929 Czyli ich rozwój mógł być przyspieszony przez to, że poznawali zasady, formy kształtujące pewien okres historyczny w sztuce i na tym buduję się formę w obrazie impresjonistycznym a zupełnie inaczej w obrazie kubistycznym. 213 00:34:53.077 --> 00:35:02.421 I jedno i drugie jest właściwie opisem natury, ale nie tych samych zjawisk w naturze. 214 00:35:02.421 --> 00:35:09.660 To jest bardzo interesujące, bo... 215 00:35:09.804 --> 00:35:41.296 I to nie tylko w "Teorii widzenia'' to powszechna właściwie była już w Europie świadomość tego, że istnieje pewna jakby kolejność faz tego co Strzemiński nazywał świadomością wzrokową, a tego co inni mówili zespołów formalnego, który określa sposób i treść wypowiedzi artystycznej. 216 00:35:41.444 --> 00:35:56.622 Od tego sposobu czy tej formy wypowiedzi artystycznej zależy właściwie wszystko i ta forma się zmienia. 217 00:35:56.754 --> 00:36:19.130 Zmienia się w raz z naszą świadomością, z naszym życiem duchowym i to wydaję mi się jest najważniejsze co można powiedzieć o koncepcji jakiejkolwiek uczelni. 218 00:36:19.286 --> 00:36:41.469 Ona powinna dawać zespół form prowadzących do coraz wnikliwszego opisu świata, nie tylko zewnętrznego, ale i duchowego. 219 00:36:41.617 --> 00:36:46.485 A co w takim razie z rzemiosłem, z umiejętnością taką czystą? 220 00:36:46.617 --> 00:37:07.741 Rzemiosło jest jakby sprawdzianem praktycznym tego co można było sformułować w obrazie, można zastosować pewne, pewien zespół form również w rzemiośle. 221 00:37:08.225 --> 00:37:28.317 Można garnek ulepić rozmaicie prawda i tradycyjnie, ale też i jakby biorąc pod uwagę jego treść no jakby tu powiedzieć duchową. 222 00:37:28.505 --> 00:37:33.557 Nie wstydźmy się tego wyrazu. 223 00:37:33.697 --> 00:37:46.925 Wszystko co robimy i co mówimy jest w prawdzie obecne również w świecie fizycznym, materialnym, ale przede wszystkim duchowym. 224 00:37:47.041 --> 00:37:59.685 I ta prawda o duchowości jak mówił Kandinsky, o duchowości sztuki. 225 00:37:59.817 --> 00:38:12.501 Leżała u podstaw każdej nowoczesnej szkoły europejskiej i amerykańskiej później. 226 00:38:12.681 --> 00:38:26.369 Bo artyści z Europy za czasów Hitlera musieli uciekać, założyli nowy Bauhaus w Ameryce, prawda? 227 00:38:26.497 --> 00:38:37.653 Więc to się tam bardzo łatwo, jakby dało dalej prowadzić. 228 00:38:37.765 --> 00:38:44.313 Może otworzymy rozmowy na pytania publiczności? 229 00:38:44.449 --> 00:38:46.481 Poprosimy Państwa o pytania. 230 00:38:46.645 --> 00:38:56.737 Ja bym chciał się spytać o środowisko? 231 00:38:56.889 --> 00:39:09.465 Jak funkcjonowało środowisko artystyczne w Łodzi i gdzie w jeszcze w jeszcze kraju funkcjonowaliście jako artyści nowocześni, w jakim miejscu? 232 00:39:09.601 --> 00:39:16.653 Ten zniekształcony głos. Nie zrozumiałem. 233 00:39:16.777 --> 00:39:26.885 Jak w Łodzi funkcjonowały środowiska artystyczne tych właśnie ambitnych artystów i jakie jeszcze miasto was przyjmowało? 234 00:39:27.009 --> 00:39:28.425 Gdzie funkcjonowaliście jeszcze? 235 00:39:28.613 --> 00:39:46.943 Bardzo ważnym elementem duchowości tego miasta było Muzeum Sztuki oraz uczelnia jeśli chodzi o malarstwo, o plastykę. 236 00:39:47.127 --> 00:39:58.271 Oczywiście do tego trzeba dołączyć muzykę, filharmonię, teatr. 237 00:39:58.383 --> 00:40:08.599 To były wspaniałe, żywe ośrodki kultury duchowej w Łodzi. 238 00:40:08.751 --> 00:40:26.076 Wtedy bardzo, bardzo mocno wpływająco na świadomość młodych ludzi, w szczególności studentów. 239 00:40:26.252 --> 00:40:37.056 Myśmy wszyscy chodzili na koncerty, myśmy wszyscy chodzili do teatru, myśmy wszyscy starali się być w muzeum i starali się być na wystawach. 240 00:40:37.188 --> 00:40:47.448 To było żywe, wieloaspektowe życie duchowe na rozmaitych poziomach. 241 00:40:47.588 --> 00:41:09.504 Bardzo mi się to, to co uważam, że to było, ten okres lat 40 i początków lat 50 był niesłychanie ważny dla kultury duchowej Polaków. 242 00:41:09.644 --> 00:41:15.799 Czy ja mogę mieć takie jedno pytanie z historii? 243 00:41:15.974 --> 00:41:17.830 Odnośnie Strzemińskiego. 244 00:41:17.970 --> 00:41:31.257 Czy kiedy zapadła decyzja na górze, że musi opuścić uczelnię, to czy powstała jakaś inicjatywa właśnie studentów, pracowników, by temu zapobiec? 245 00:41:31.390 --> 00:41:37.898 Nie, nie przypominam sobie, żeby coś takiego mogło powstać. 246 00:41:38.018 --> 00:42:20.754 To był terror polityczny i jedyne, nasza reakcja była taka, że jesteśmy zupełnie w mniejszości i wszystko co możemy zrobić to jest to, że możemy przechować wartości duchowe tego okresu do czasów późniejszych, żeby to nie zaginęło, ale ja nie przypominam sobie, przynajmniej w Łodzi żadnego większego, bardziej zorganizowanego protestu, po za tym, że się po prostu nie brało udziału w tym. 247 00:42:20.754 --> 00:42:34.792 Profesor powiedział, że pierwsze spotkanie ze Strzemińskim było dla Pana wielkim wydarzeniem, wielkim wstrząsem, ze on był osobą porywającą. 248 00:42:34.925 --> 00:42:37.573 Czy on był dla Pana przyjacielem, mentorem, mistrzem? 249 00:42:37.697 --> 00:42:45.545 Chodzi o spotkanie ze Strzemińskim. 250 00:42:45.697 --> 00:42:47.829 Mówił Pan, że było takie porywające... 251 00:42:47.965 --> 00:42:48.597 Tak, tak. 252 00:42:48.713 --> 00:42:51.717 Pytał czy to było... 253 00:42:51.841 --> 00:42:57.169 Myśmy go bardzo szanowali i kochali i podziwiali. 254 00:42:57.321 --> 00:43:01.789 A on był dla nas bardzo sympatyczny. 255 00:43:01.929 --> 00:43:28.697 Angażował nas w rozmaite akcje takie artystyczne, próbował z nami coś wspólnie nie raz zrobić, ale dystans jaki widzieliśmy pomiędzy mistrzem a nami był bardzo duży. 256 00:43:28.861 --> 00:43:34.061 Może odpowiedź: Był mistrzem. 257 00:43:34.205 --> 00:43:34.961 [Chichot] 258 00:43:34.961 --> 00:43:41.165 To był fascynujący człowiek. 259 00:43:41.165 --> 00:43:42.495 Proszę mówić. 260 00:43:42.679 --> 00:43:51.739 Ale trzeba było mieć siły, żeby tej fascynacji nie ulec bezkrytycznie. 261 00:43:51.899 --> 00:44:07.575 Najlepsze co można było z nauki Strzemińskiego wyciągnąć to jest prawdomówność artystyczna. 262 00:44:07.751 --> 00:44:15.115 Niesłychana rzetelność i uczciwość, a nie gotowe rozwiązania. 263 00:44:15.264 --> 00:44:23.583 Myśmy wiedzieli od początku, że nie można robić tego samego co robił Strzemiński przed wojną. 264 00:44:23.747 --> 00:44:47.823 Bo sytuacja zupełnie się zmieniała, po tej wojnie nie można tak sobie kontynuować tego co było przed wojną jakby się nic nie działo, nic nie stało i nie było żadnej, tragicznego wstrząsu duchowego. 265 00:44:47.999 --> 00:44:53.863 Na to trzeba było zaleźć odpowiedź i odpowiedź własną. 266 00:44:54.007 --> 00:45:00.099 Czyli to myśmy musieli się o to postarać. 267 00:45:00.243 --> 00:45:11.175 I Strzemiński nas tego uczył, ale wcale nie był zadowolony jak ktoś robił tak jak on, jakby imitował. 268 00:45:11.355 --> 00:45:12.239 Nie. 269 00:45:12.383 --> 00:45:27.379 On nas uczył rzetelności i metody pewnej w myśleniu, ale rezultaty zależały od naszej pracy, od tego co my zrobimy z tego. 270 00:45:27.567 --> 00:46:04.919 Ja z tego wyniosłem takie przekonanie, że szkoła nie kształci artystów, że artystą można się stać w parenaście lat po skończeniu studiów dzięki własnej pracy, że to czego się nauczyłem w szkole to są rudymenty jakiegoś myślenia, ale to nie jest sztuka. 271 00:46:05.071 --> 00:46:16.230 Bo to nie wynika z moich przekonań, to nie jest odkrycie moje. 272 00:46:16.370 --> 00:46:38.566 Strzemiński to zresztą formułował bardzo wyraźnie, że każda forma musi być odkryciem, czymś zupełnie nowym i zaskakującym i tego to trzeba było się uczyć, ale nie gotowych rozwiązań. 273 00:46:38.762 --> 00:46:45.381 Dlatego mało było kontynuatorów formy Strzemińskiego. 274 00:46:45.525 --> 00:46:52.589 Zdarzali się tacy, ale nie odegrali wielkiej roli. 275 00:46:52.735 --> 00:46:59.637 A ci co szli własną drogą jednak coś znaczyli. 276 00:46:59.785 --> 00:47:24.605 Taki Stażewski na przykład, pod wielkim wpływem Strzemińskiego, jego metody widzenia rzeczywistości, nie robił tego tak jak Strzemiński, zupełnie co innego robił i robił to doskonale i paru innych. 277 00:47:24.747 --> 00:47:28.827 Proszę mówić. 278 00:47:28.975 --> 00:47:42.367 Chciałem zapytać Pana Profesora jak Pan ocenia z perspektywy czasu wspólne korekty pracowni Strzemińskiego, Wegnera, Modzelewskiego? 279 00:47:42.367 --> 00:48:08.714 Strzemiński był bardzo wstrzemięźliwy w słowach, jakby się przynosiło na przykład prace z podstaw kompozycji to on tylko pokazywał. 280 00:48:08.830 --> 00:48:18.798 I wiedziało się, że to i to za podobne, tu nie ma kontrastu. 281 00:48:18.946 --> 00:48:22.490 [Śmiech] 282 00:48:22.610 --> 00:48:24.318 To była korekta. 283 00:48:24.470 --> 00:48:39.218 Pokazywał, a ty wiedziałeś o co chodzi, on nie mówił nic tylko pokazywał i człowiek wtedy od razu: Aha, no tak rzeczywiście tu się powtarza a dlaczego to... To jest zerowy kontrast. 284 00:48:39.398 --> 00:48:40.882 I na nowo. 285 00:48:41.026 --> 00:48:49.002 Albo ten kolor jest za podobny do tego pod względem ciężaru, na przykład za mało zróżnicowany. 286 00:48:49.130 --> 00:49:22.306 Wegner starał się zwrócić uwagę studenta na elementy formy, które może w naturze widać, widzieć jeżeli się do tego podejdzie od strony budowy obrazu. 287 00:49:22.430 --> 00:49:44.262 Jak wiadomo i Kandinsky mówi i inni, sama pusta powierzchnia już jest, ma jakieś znaczenia, góra jest inna, dół jest inny. 288 00:49:44.410 --> 00:50:00.382 Kandinsky mówi o tym, że góra jest lekka, dół jest ciężki, prawda, że kierunek w lewo jest wycofaniem się, kierunek w prawo jest ruchem dynamicznym do przodu. 289 00:50:00.510 --> 00:50:21.454 To już na, pusta jakby płaszczyzna obrazu ma już takie możliwości, a jak się jeszcze postawi punkt jeden to zależy od tego czy jest w środku czy jest z boku. 290 00:50:21.630 --> 00:50:54.594 A jak jest w środku to jest symetria i właściwie nie ma ruchu a jak jest gdzieś z boku to natychmiast powstają rozmaite siły, które większe lub mniejsze w stosunku do krawędzi, bo jak jest bliżej krawędzi to jest jakby mocniejszy, ta strzałka ruchu czy dynamiki jest mocniejsza, ale jest słabsza. 291 00:50:54.746 --> 00:51:17.918 Ale ciekawe jak się rysuje na przykład na kartce papieru linię. To ona w miarę jak się ją bliżej do krawędzi zbliża ten górny koniec linii to na tym górnym końcu gromadzi się coraz więcej siły, energii. 292 00:51:18.034 --> 00:51:33.090 To jest wprost szalenie dynamiczny proces, ale w momencie kiedy dotknie krawędzi od razu wszystko znika, to wtedy przerzuca się na dół. 293 00:51:33.222 --> 00:51:57.818 Bo tam już zawisło, tam jest zero, a od razu jest na dole cała energia, więc manipulowanie tymi elementami kompozycji, to znaczy siłami wewnątrz formy, jest jedyną właściwe czynnością jaką malarz ma do zrobienia. 294 00:51:57.950 --> 00:52:02.366 Tylko w ten sposób można cokolwiek powiedzieć. 295 00:52:02.534 --> 00:52:25.438 Oczywiście można opisywać wyglądy przedmiotów, jak wygląda ułan, jak wygląda prawda jabłko, ale prościej jest fotografować, o wiele prościej i jakby powiedzieć wierniej. 296 00:52:25.570 --> 00:52:44.330 Natomiast w obrazie ma się do czynienia z budową napięć pomiędzy formami i kształtowanie tych napięć jest jedynym wyrazem dramatyczności całej sytuacji. 297 00:52:44.454 --> 00:52:50.390 No nie wiem co... 298 00:52:50.498 --> 00:52:52.118 A Modzelewski? 299 00:52:52.286 --> 00:53:09.678 Modzelewski starał się powtarzać to co słyszeliśmy z ust Wegnera, Strzemińskiego. 300 00:53:09.806 --> 00:53:18.622 Był bardzo sympatyczny, ale nie miał jakiejś specjalnie oryginalnej, własnej metody. 301 00:53:18.782 --> 00:53:21.558 Tak mi się wydaje. 302 00:53:21.698 --> 00:53:33.790 Pan zgłaszał. Miałbym ochotę zadać pytanie, które w pewnym stopniu jest pokrewne do pytania, które Pani zadała. 303 00:53:33.934 --> 00:54:02.338 Mianowicie, chodziło o coś takiego, że poza niewątpliwym autorytetem, którym był Władysław Strzemiński dla was, jako dla młodych studentów w okresie studiów, czy pamięta Pan, bo nie zawsze są to wielcy profesorowie, pamięta Pan jakiś swój inny autorytet z tego okresu, taki który miał w pewnym sensie miał wpływ na kształtowanie się Pańskiego...Pańskiej postawy. 304 00:54:02.450 --> 00:54:31.042 Po Strzemińskim niewątpliwie Wegner był bardzo ważną postacią i miał duży wpływ na rozwój naszej świadomości, naszego rozumienia, warunków w jakich uprawia się sztukę, malarstwo, zadań jakie przed nami stoją, niewątpliwie. 305 00:54:31.206 --> 00:54:44.742 Ale też niebędących w uczelni, ale przez swoje dzieła obecni, mieli duży wpływ. 306 00:54:44.902 --> 00:55:00.502 To byli przede wszystkim Hiller, Karol Hiller, który był bardzo znakomitym artystą i bez, przez nas niesłychanie cenionym, jeśli chodzi o tę grupę Łódzką, prawda? 307 00:55:00.686 --> 00:55:08.710 Myślę, że ci trzej są najważniejsi. 308 00:55:08.854 --> 00:55:49.166 Niezależnie od tego co nam dawali profesorowie istniały też i pewne kontakty, komunikacja pomiędzy tym pokoleniem naszym. Na przykład duży wpływ na to co się działo w Polsce, w Łodzi, miał Nowosielski, chociaż był bardzo skromnym tylko wykładowcą, nawet profesorem nie był, bo nie miał studiów, więc mu dyplomu nie dawali. 309 00:55:49.306 --> 00:56:05.118 Dopiero Akademia Krakowska mu dała dyplom, więc, ale tu trzeba jeszcze powiedzieć o innej osobie, niesłychanie ważnej. 310 00:56:05.258 --> 00:56:17.034 Mianowicie o Teresie Tyszkiewiczowej, to była jakby przeciwwaga Strzemińskiego, bo... 311 00:56:17.210 --> 00:56:20.106 Może by tak w skrócie powiedzieć. 312 00:56:20.242 --> 00:56:31.002 Strzemiński to intelektualista, a Tyszkiewiczowa to intuicjonistka, on też z przekąsem o niej mawiał intuicjonistka. 313 00:56:31.138 --> 00:56:41.926 Co miało być, wyrazić jego taki lekceważący stosunek do tego. 314 00:56:42.058 --> 00:56:43.970 Dla nas nie. 315 00:56:44.114 --> 00:56:48.510 Dla nas były dwa źródła duchowości. 316 00:56:48.650 --> 00:56:53.998 Intelekt i intuicja. 317 00:56:54.154 --> 00:57:22.614 Oba skrzydła tej duchowości czy obie strony jak dzień i noc, jak dobro i zło, jak kobieta i mężczyzna stanowią jedność, całość i taką całością bardzo wielką, dla nas, duchową całością byli ci dwaj. 318 00:57:22.766 --> 00:57:29.614 Luminarze sztuki w Łodzi, to jest Strzemiński i Tyszkiewiczowa. 319 00:57:29.825 --> 00:57:38.113 Ja myślę, że na tym zakończymy i podziękujemy Panu profesorowi... 320 00:57:38.253 --> 00:58:00.985 [Brawa] 321 00:58:01.161 --> 00:58:04.369 Proszę, proszę Panie profesorze. 322 00:58:04.525 --> 00:58:07.785 Wszystkiego najlepszego. Proszę uściskać... 323 00:58:07.905 --> 00:58:15.361 [Brawa] 324 00:58:15.517 --> 00:58:24.733 Panie profesorze, dzięki za wspaniały wykład, za ogromny takt, za wielką kulturę z jaką mówił Pan o historii, jest Pan wspaniałym człowiekiem, bardzo serdecznie dziękuję. 325 00:58:24.870 --> 00:58:25.721 Dziękuję. 326 00:58:25.830 --> 00:58:27.549 Dziękujemy Panu, dziękujemy Państwu. 327 00:58:27.681 --> 00:58:29.621 Było mi bardzo miło spotkać z Państwem. 328 00:58:29.757 --> 00:58:43.000 [Brawa]