1 00:00:00.032 --> 00:00:00.975 Dzień dobry Państwu. 2 00:00:00.975 --> 00:00:07.100 Bardzo dziękujemy za przybycie, dziękujemy Agnieszce Pinderze z zespołu Muzeum Sztuki za przywitanie. 3 00:00:07.309 --> 00:00:09.982 I może się przedstawimy? 4 00:00:09.982 --> 00:00:18.175 Chcemy powiedzieć Państwu o Projekcie "Sprawna ręka" dotyczącym dwóch artystów Moshe'a Kupferman'a i Marka Chlanda, który jest z nami obecny. 5 00:00:18.175 --> 00:00:25.583 To spotkanie łączy się też z historią Muzeum Sztuki w Łodzi i kolekcją tego miejsca, o tym też opowiemy. 6 00:00:25.583 --> 00:00:30.140 I w kolejności jesteśmy... 7 00:00:30.140 --> 00:00:41.198 Magdalena Burdzyńska, która jest autorką oprawy graficznej wystawy, katalogu, który zaraz Państwu pokażemy. 8 00:00:41.198 --> 00:00:49.677 Marek Chlanda, artysta, kóry brał udział w projekcie. 9 00:00:49.857 --> 00:01:03.764 Jadwiga Sowicka także artystka, która brała udział w projekcie, przy okazji połączenia z tą instytucją, laureatka ostatniej ostatniej nagrody im. Katarzyny Kobro. 10 00:01:03.771 --> 00:01:08.282 Przemysław Branas artysta pochodzący z Jarosławia. 11 00:01:08.483 --> 00:01:11.407 To miasto jest ważne dla projektu, o tym tez opowiemy. 12 00:01:11.608 --> 00:01:21.136 I Piotr Stasiowski, kurator pochodzący z Jarosławia, dyrektor Gdańskiej Galerii Miejskiej, z którą współorganizowaliśmy wystawę "Sprawna ręka". 13 00:01:21.336 --> 00:01:28.196 I Ewa Łączyńska Widz, dyrektorka BWA Tarnów, która właściwie zainicjowała cały projekt. 14 00:01:28.196 --> 00:01:55.742 Proszę Państwa, przyznam się, że moim zdaniem zainteresowanie Kupfermanem wynika z tego, że urodziłem się w mieście Jarosław na Podkarpaciu i przeżyłem tam 18 lat nie mając pojęcia o istnieniu Moshe'a Kupferman'a także w momencie gdy odkrył dzięki Markowi Chlandzie i Ewie Łączyńskiej tą postać stwierdziłem, że czas najwyższy zrobić coś dla rodzinnego miasta, więc to był dla mnie taki pierwszy impuls. 15 00:01:55.742 --> 00:02:08.306 Natomiast stwierdziliśmy też z Ewą i Markiem, że nie chcieliśmy żeby to była po prostu zwykła wystawa, na którą sprowadzimy prace artysty pokażemy i cała historia się zamknie. 16 00:02:08.485 --> 00:02:20.805 Tylko postanowiliśmy cały ten projekt oprzeć na szeregu wydarzeń, na szeregu różnych aktywności, które miały na celu po pierwsze przywrócenie pamięci o Moshe w Jarosławiu. 17 00:02:20.805 --> 00:02:28.314 Po drugie przywrócenie pamięci w ogóle w Polsce dlatego, że pomimo tego, że artysta ten miał tutaj kilkakrotnie swoje wystawy. 18 00:02:28.454 --> 00:02:51.612 W obecnym czasie był trochę już niefunkcjonującym w świadomości ogólnej twórcą a kolejną historią, takim przyczynkiem do podjęcia szeregu działań jest oczywiście osobista relacja, przyjaźń Marka Chlandy, który mam nadzieję dzisiaj też, że kilka słów opowie nam o własnych kontaktach, własnym kontakcie z Moshe. 19 00:02:51.804 --> 00:03:03.420 Także to był też kolejny z impulsów, ale może zanim w ogóle zaczniemy opowiadać o projekcie powiemy kilka słów na temat kim był Moshe Kupferman. 20 00:03:03.420 --> 00:03:10.380 Jest to artysta, który jak wspomniałem urodził się w Jarosławiu 12 sierpnia 1926 roku. 21 00:03:10.380 --> 00:03:22.385 W zeszłym roku 2016 obchodziliśmy 90 rocznicę jego urodzin, zresztą to też był jeden z powodów podjęcia historii ze "Sprawną ręką". 22 00:03:22.385 --> 00:03:27.256 Moshe Kupferman mieszkał w Jarosławiu, tam uczęszczał do szkoły Tarbud. 23 00:03:27.256 --> 00:03:32.987 Na miesiąc przed Drugą Wojną Światową miała miejsce jego bar micwa. 24 00:03:33.139 --> 00:03:40.999 W 41 roku w trakcie wojny w raz z rodzicami został zesłany do Uralu, na Ural i do Kazachstanu. 25 00:03:41.206 --> 00:03:43.126 Tam niestety jego rodzice zmarli. 26 00:03:43.326 --> 00:03:55.491 Po Drugiej Wojnie Światowej na moment wrócił do Polski, ale w związku z panującymi antysemickimi nastrojami bardzo szybko imigrował z polski, był wtedy bodajże w Szczecinie przez jakiś krótki czas. 27 00:03:55.667 --> 00:04:02.951 Wyjechał do Monachium do obozu dipisów czyli uchodźców wojennych. 28 00:04:03.111 --> 00:04:14.239 Tam w Monachium poniekąd rozpoczyna się tez jego historia, ponieważ w 47 roku uczęszczał do starej Pinakoteki, gdzie studiował dzieła tam zgromadzone. 29 00:04:14.411 --> 00:04:21.335 Natomiast w 48 roku podjął decyzję o wyjeździe do kibucu Lochame ha-Geta'ot - kibucu bojowników gett. 30 00:04:21.543 --> 00:04:34.539 Tam pracował jako murarz, jako właściwie jednym z założycieli tego kibucu, więc jego historia dorosłego życia, powojennego życia to historia przede wszystkim pracy w kibucu, pracy na rzecz kibucu i życia w nim. 31 00:04:34.539 --> 00:04:40.139 Tak jak wspomniałem zajmował się tam głównie konstrukcjami. 32 00:04:40.275 --> 00:04:48.163 Natomiast w pewnym momencie zaczął rozwijać swoje zainteresowania rysunkowe, czy malarskie również. 33 00:04:48.315 --> 00:04:54.094 Tutaj przyznam, że muszę sięgnąć do notatek żeby nie być gołosłownym. 34 00:04:54.298 --> 00:05:01.722 Między innymi w 53 roku uczył się rysunku od Haim'a Attar'a, który był malarzem ekspresjonistą. 35 00:05:01.866 --> 00:05:10.778 Brał także udział w szkole letniej organizowanej przez kibuc Na’an przez Joseph Zaritsky oraz Avigdor Stematsky. 36 00:05:10.986 --> 00:05:30.242 W 61 roku przebywał przez 6 miesięcy w Paryżu, gdzie również poznawał twórczość Nouveau réalisme i szkoły paryskiej i co poniekąd wpłynęło, chociaż on by pewnie nigdy się do tego nie przyznał, ale co pewnie wpłynęło także na jego twórczość. 37 00:05:30.426 --> 00:05:41.066 To co warto podkreślić to to, że Moshe był przede wszystkim samoukiem, nie uczęszczał nigdy do artystycznej szkoły, ale wypracował własny indywidualny styl. 38 00:05:41.066 --> 00:05:55.668 I to co dla nas było ważne w jego ówczesnej biografii to jak rozpoczynał swoją pracę z malarstwem i rysunkiem dlatego, że praca na rzecz kibucu przede wszystkim polegała na pracy budowniczego. 39 00:05:55.848 --> 00:06:06.476 Natomiast w pewnym momencie, gdy udało się mu sprzedać pierwsze obrazy, kibuc postanowił aby Moshe mógł przynajmniej jedną godzinę dziennie poświęcać właśnie na malarstwo, na pracę twórczą. 40 00:06:06.476 --> 00:06:24.183 W momencie gdy zaczynał pokazywać swoje prace, gdy te prace zaczynały funkcjonować, kibuc powoli zgadzał się na zwiększenie ilości godzin aż do momentu, w którym Moshe zajmował się tylko malarstwem, wspólnymi siłami kibucu zostały postawione dwie pracownie Moshego. 41 00:06:24.183 --> 00:06:31.272 Wspominał on w takiej anegdocie, że pierwsza jego pracownia powstała w miejscu gdzie wcześniej były "wychodki" podobno. 42 00:06:31.486 --> 00:06:46.438 Także to co warte jest podkreślenia to to, że ta jego praca twórcza to tak naprawdę była praca świadczona na rzecz kibucu Lochame ha-Geta'ot i w zasadzie do dzisiaj prace, które się tam znajdują są własnością całego kibucu. 43 00:06:46.438 --> 00:06:56.887 Pierwsze wystawy Moshe'go to dopiero 60 rok, gdy miał solową wystawę w Chemerinsky Gallery w Tel Awiwie. 44 00:06:57.213 --> 00:07:07.471 Już wówczas wystawiał się na wystawach zbiorowych, między innymi w 52 roku w kibucu Hameuchad w Na’an czy w 58 roku w Muzeum Sztuki Tel Awiwu. 45 00:07:07.471 --> 00:07:15.630 W 69 roku miała miejsce jego pierwsza obszerna wystawa w Państwowej Instytucji w Muzeum Izraela. 46 00:07:15.790 --> 00:07:35.638 Od tamtego czasu wystawiał indywidualnie między innymi w Muzeum Sztuki Współczesnej w Hajfie, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Muzeum Narodowym w Sztokholmie, w Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Żydowskim w Paryżu i w 2002 roku odbyła się jego duża wystawa indywidualna, której kuratorem był Yona Fisher. 47 00:07:35.842 --> 00:07:37.206 Była to wystawa w Muzeum Izraela. 48 00:07:37.398 --> 00:08:10.158 To o czym musimy też pamiętać to to, że Moshe zaczął w pewnym momencie brać udział w wielu wystawach zbiorowych, między innymi właśnie w Muzeum Sztuki Tel Awiwu, Muzeum Izraela w Jerozolimie, w Louisiana Museum of Modern Art w Danii, Centro Cultural de la Villa w Madrycie, Palace Virreina w Barcelonie, na Biennale Sztuki w Wenecji w 86 roku, w Kanadzie w szeregu instytucji, w USA - Worcester Art Museum Los Angeles i tak dalej i tak dalej. 49 00:08:10.273 --> 00:08:14.165 Można by tak oczywiście wymieniać, to są takie dane, które są nieco suche. 50 00:08:14.361 --> 00:08:37.513 Natomiast nas zainteresował moment kiedy Moshe wrócił do Polski, dlatego, że on wrócił do polski w 1993 roku na chwilę, wtedy miała miejsce jego indywidualna wystawa, która odbywała się równocześnie w dwóch instytucjach, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. 51 00:08:37.513 --> 00:08:49.654 Jaromir Jedliński był kuratorem tej wystawy i też przy okazji tej wystawy Moshe poznał Marka, który był jego przewodnikiem po Polsce. 52 00:08:49.810 --> 00:09:02.586 W 95 roku Moshe Kupferman brał udział w wystawie "Gdzie jest twój brat Abel" i zmarł w 2003 roku. 53 00:09:02.734 --> 00:09:22.478 Miał żonę, czwórkę dzieciaków - udało nam się ustalić, ponieważ wiele źródeł podaje, że miał trójkę dzieci, miał czwórkę faktycznie i to co dla nas było ciekawe to to, że mogliśmy dotrzeć do jakby źródeł, do miejsca jego urodzenia. 54 00:09:22.680 --> 00:09:30.116 Teraz pokazuję Państwu kilka dosłownie prac Moshego, które pokazujemy obecnie w Gdańsku. 55 00:09:30.116 --> 00:09:32.131 Wcześniej pokazywaliśmy w BWA w Tarnowie. 56 00:09:32.291 --> 00:09:36.343 To są prace, które udało się nam przywieźć z Izraela. 57 00:09:36.491 --> 00:09:43.750 Tam działa fundacja czy stowarzyszenie Moshe'go Kupferman'a, która zarządza jego wnuczka Roni Ben Dor. 58 00:09:43.926 --> 00:09:50.294 To są pace malarskie ale też prace tworzone na papierze. 59 00:09:50.479 --> 00:09:56.263 Tutaj akurat zwój, jeden z dwóch zwojów, które przywieźliśmy do Polski. 60 00:09:56.427 --> 00:10:01.114 Co ciekawe na tym zwoju to to, że po prawej stronie są odbite Izraelskie gazety. 61 00:10:01.282 --> 00:10:21.118 I gdy pytałem Roni czy to był świadomy zabieg Moshego to Roni stwierdziła, że być może tak, ale raczej przypuszcza, że to kwestia bardzo złego gatunku druku gazet w Izraelu, które są drukowane bardzo tłustą czcionką, więc łatwo było je odbić na pracach. 62 00:10:21.118 --> 00:10:41.538 To jest akurat cykl z jedynego tak naprawdę cyklu dedykowanego bezpośrednio tematyce wojny. W 1999, jeżeli dobrze pamiętam, Moshe został zaproszony do namalowania cyklu prac dotyczącego doświadczeń Drugiej Wojny Światowej. 63 00:10:41.538 --> 00:10:44.741 On nigdy sam bezpośrednio nie wypowiadał się o Drugiej Wojnie. 64 00:10:44.900 --> 00:10:53.164 Był to temat, który ujawnia się tylko poprzez jego prace, ale nigdy nie był komentowany bezpośrednio wprost. 65 00:10:53.336 --> 00:11:00.313 Dopiero w tym 99 roku namalował cykl 8 obrazów zatytułowanych "The rift in time". 66 00:11:00.479 --> 00:11:11.679 W nawiązaniu do nich w 2008 roku Marek Chlanda swtorzył cykl "After the rift in time", który również prezentujemy obecnie. 67 00:11:11.858 --> 00:11:22.623 Mam nadzieję, że Marek opowie trochę więcej na temat tego cyklu przez niego stworzonego, który jest dedykowany bezpośrednio cyklowi Moshe'mu. 68 00:11:22.783 --> 00:11:31.559 Możemy jeszcze później wrócić do tych ilustracji i może zaczniemy od historii Jarosławskiej. 69 00:11:31.902 --> 00:11:35.030 Nie wiem czy chcesz teraz kontynuować o Jarosławiu czy... 70 00:11:35.182 --> 00:11:45.754 Tak pomyślałam, że może żeby nie wracać potem do slajdów to może przejdziemy do tego obrazu, który udało się nam sprowadzić i który był dla Marka bardzo ważny. 71 00:11:45.853 --> 00:11:50.901 I może Marku teraz poprosimy ciebie o parę słów opowiedzenia o waszym spotkaniu. 72 00:11:50.901 --> 00:11:58.168 I mamy za sobą obrazy ważnej serii "The rift in time". 73 00:11:58.324 --> 00:12:02.276 To będzie wyimek. 74 00:12:02.448 --> 00:12:24.144 Mosche umarł w 2003 roku i tym samym właściwie skończyła się nasza, nasze koleżeństwo, albo inaczej, pierwszy etap koleżeństwa. 75 00:12:24.308 --> 00:12:35.168 W 2008 roku na zaproszenie Yony Fischera i Roni pojechałem do Kibucu. 76 00:12:35.327 --> 00:12:41.876 Właściwie cele były niewiadome, raczej z sympatii, z ciekawości. 77 00:12:42.039 --> 00:12:51.464 W tle były myśli o wystawie, ale wystawie, która miała się odbyć zupełnie gdzie indziej i w innym czasie. 78 00:12:51.616 --> 00:13:03.500 Dostałem nieograniczony wstęp, klucze do pracowni Fundacji Mosche'go. 79 00:13:03.654 --> 00:13:09.270 Spędziłem tam kilka dni i nocy i odkryłem mnóstwo prac, których nie znałem. 80 00:13:09.414 --> 00:13:15.882 Odkryłem również ten cykl obrazów "The rift in time". 81 00:13:16.035 --> 00:13:30.138 Wcześniej ilekroć rozmawialiśmy na trudne tematy na przykład takie jak holocaust, rozmowy się rwały, kończyły. 82 00:13:30.346 --> 00:13:43.558 Mosche nie chciał o tym mówić, a ja tez nie jestem specjalnie rychły żeby podejmować, ale to wynikało z kwestii, że tak powiem pobocznych. 83 00:13:43.718 --> 00:14:07.914 Wcześniej jak się spotykaliśmy albo w Tel Awiwie albo w Jerozolimie podczas mojego pobytu no to co róż pojawiały się problemy opresji lokalne, które miały oczywiście swój, swoje źródła szczególnie w Izraelu w historii, która dotknęła naród żydowski. 84 00:14:07.914 --> 00:14:11.057 Tak czy inaczej byłem zaskoczony tymi obrazami. 85 00:14:11.185 --> 00:14:47.961 I wówczas pomyślałem o tym, że muszę coś z tym zrobić z tym swoim zaskoczeniem. Część magazynowa pracowni Kupferman'a jest bardzo rozległa i zacząłem w miejsca, które no były puste ściany, kawałki wolnego pomieszczenia wyciągać obrazy łącznie z tymi "riftowymi" i układać wymarzoną swoją wystawę Kupferman'a. 86 00:14:47.961 --> 00:14:56.675 Ja jako kurator, którą pomyślałem, że łatwo będzie zrobić piętro wyżej w sali Fundacji. 87 00:14:56.675 --> 00:15:01.047 To jest duża sala powiedzmy 150 metrów z zapleczem. 88 00:15:01.250 --> 00:15:14.442 Wystawę wyboru określonych prac plus nie wszystkie ale kilka obrazów z cyklu "The rift in tmie" z moimi notatkami. 89 00:15:14.654 --> 00:15:20.678 Czy to będą notatki pisane czy rysowane to było drugorzędne. 90 00:15:20.822 --> 00:15:25.122 Po prostu po trzech dniach wiedziałem, że muszę coś takiego zrobić. 91 00:15:25.277 --> 00:15:40.815 Okazało się, że Yona machnął na to ręką a Roni nie była właściwie władna, ona była tylko opiekunem, a nie dyrektorem tej placówki podjąć. 92 00:15:40.993 --> 00:15:43.630 Ale do czego zmierzam? 93 00:15:43.770 --> 00:16:04.930 Do tego nie będę wyjaśniał, bo to jest w książce różnych afiliacji między tymi obrazami a moimi myślami i związkami z pracą nad opresją i nad ofiarą, a związaną z recepcją spektakli Jerzego Grotowskiego. 94 00:16:05.090 --> 00:16:12.258 Nie tylko "Acropolis", o którym piszę w katalogu, ale również wcześniejszymi i późniejszymi. To pomijam w tej chwili. 95 00:16:12.458 --> 00:16:16.990 Ale chodzi mi o jedną rzecz, bardzo ważną. 96 00:16:17.146 --> 00:16:31.274 Mianowicie znajomość artysty personalna bądź tylko przez jego dokonania może odbywać się w kilku etapach a szczególnie jeżeli to jest ktoś, kto żyje równolegle do nas i nagle umiera. 97 00:16:31.458 --> 00:16:45.947 Więc mój nowy jak gdyby etap przyjaźni z Kupferman'em zaczął się od 2008 roku kiedy już od wielu lat, od kilku lat Moshe nie żył. 98 00:16:46.091 --> 00:16:54.708 Jak gdyby orzył metaforyczny to trudno powiedzieć, w sztuce to nie jest metafory, to nie wiadomo co to jest. 99 00:16:54.847 --> 00:17:06.015 No w każdym razie zacząłem z nim pozostawać w zupełnie innym, dalszym ciągu dialogu, który pojawił się wcześniej fizycznie, tutaj mentalnie. 100 00:17:06.183 --> 00:17:16.011 Krótko mówiąc ta przyjaźń przeszła na inny poziom i Moshe stał się znacznie bliższym kolegą niż był wcześniej. 101 00:17:16.171 --> 00:17:26.663 W Krakowie skończyłem odpowiedź, te komentarze, które nazwałem "After the rift in time". 102 00:17:26.770 --> 00:17:33.549 Zacząłem je w pracowni w jedną z nocy w pracowni Kupferman'a na jego papierach z jego narzędziami. 103 00:17:33.549 --> 00:17:38.995 Co oczywiście było nadużyciem ale... co mi tam. 104 00:17:39.159 --> 00:17:49.384 I to tak leżało odłogiem można powiedzieć. 105 00:17:49.547 --> 00:18:16.055 Seria powstała skromnych drobnych prac, notatki i nic, ale Kupferman był obecny również przez to, że bardzo często podczas pracy jak siadałem zmęczony sobą i brałem do ręki różne książki, które lubiłem oglądać po prostu, potrzebowałem. 106 00:18:16.211 --> 00:18:24.732 Między innymi to była książka ostatniej wystawy, dużej ostatniej wystawy Kupferman'a z Porto w Portugalii. 107 00:18:24.883 --> 00:18:49.419 I tego dnia, kiedy miałem spotkanie z Ewą tak się złożyło, że przełożyłem papiery i odsłoniłem tą książkę i Ewa będąc w pracowni zwróciła uwagę, zainteresowała się i dzięki Ewie, Piotrowi i na początku to co chcę... 108 00:18:49.572 --> 00:19:21.788 Nie zostało zrobione w Lochame ha-Geta'ot nad Morzem Śródziemnym i nagle zaczęło kiełkować, aż osiągnęło bujny rozkwit w postaci całej serii zdarzeń zatytułowanych "Sprawna ręka" w Krakowie, Jarosławiu, w Tarnowie, ale nie tylko. 109 00:19:21.927 --> 00:19:49.340 Można powiedzieć, że w innych miejscach też w Stróżach, w Szczecinie przeniosło się teraz do Gdańska, ale ten moment, w którym marzenie się ziściło, najpierw moje a później nasze wspólne, od razu rodzi pytanie. 110 00:19:49.479 --> 00:19:50.263 To znaczy tak. 111 00:19:50.443 --> 00:19:55.213 Moje więzi z Kupferman'em, które przeszyły z jednego etapu na drugi. 112 00:19:55.407 --> 00:20:15.444 Nagle dzięki tej więzi, więzi z Piotrem, z Ewą, z koleżeństwem, z Jadwigą, z Magdą, z Przemkiem to jest dalszy ciąg Kupferman'a, bardzo ważny. 113 00:20:15.444 --> 00:20:25.421 Znaczy to się tak rozchodzi w sposób cały czas skondensowany, nie rozłazi się, nie pączkuje tylko to jest bardzo konkretne. 114 00:20:25.638 --> 00:20:35.675 I teraz jest pytanie, bo jest jasne, że Kupferman dostanie przynajmniej pamięć o nim i obecność jego i prac zostanie ze mną na zawsze. 115 00:20:35.835 --> 00:20:47.479 Ale jest pytanie na ile ta więź zaszczepiona przez Ewę, Piotra i trochę przeze mnie, pozostanie na dłużej. 116 00:20:47.627 --> 00:20:55.770 I żeby nie ciągnąć powiem o takiej obserwacji ważnej wydaję mi się w tym momencie dla nas. 117 00:20:55.942 --> 00:21:07.667 Mianowicie jak wystawa pierwsza papierów, tak zwanych prac na papierze w Łodzi miała miejsce w 93 roku, a później zaraz malarstwa w Ujazdowie. 118 00:21:07.861 --> 00:21:19.645 Recepcja na przykład moich kolegów, pokoleniowo związanych ze mną, ale nie tylko była wybitnie negatywna. 119 00:21:19.805 --> 00:21:28.625 Młodzieży właściwie, znaczy młodszych artystów to nie obchodziło. 120 00:21:28.789 --> 00:21:36.249 I minęło 20 lat, reakcja jest zupełnie inna. 121 00:21:36.417 --> 00:21:48.749 Oczywiście obrazy się nie zmieniły, kontekst może się zmienił, ale nagle okazuje się, że jakby to powiedzieć... 122 00:21:48.917 --> 00:22:18.390 Sztuka i dzieło sztuki jako skomplikowany produkt społeczny podlega tak dużym i różnym fluktuacjom, że nikt nie jest w stanie przewidzieć, które elementy, albo całość z pozycji, że tak powiem zastygłej zamieni się na pozycję pełną aktywnych informacji, czyli w prost mówiąc witalną. 123 00:22:18.578 --> 00:22:45.859 I tak się zdarzyło z Moshe Kupferman'em jak powiedziała mi niedawno temu Ewa o bardzo dobrej, ciepłej opinii Wilhelma Sasnala, który zobaczył obrazy w większej być może ilości, a przynajmniej kilka obrazów Kupferman'a w Muzeum Jerozolimskim i w Muzeum w Tel Awiwie. 124 00:22:46.050 --> 00:22:50.590 No to to jest bardzo symptomatyczne. 125 00:22:51.127 --> 00:23:10.806 Przecież nie chodzi o podobieństwo morfologiczne, albo sensu stricto artystyczne tylko zrozumienie łatwiejsze, być może nieideologiczne i nie oparte na własnych preferencjach i gustach zrozumienie rangi tego malarstwa. 126 00:23:10.806 --> 00:23:36.965 Więc fajnie było poczekać te 20 lat, po to tylko, żeby zobaczyć, że w tym malarstwie są iskierki, które są warte podjęcia i w tym sensie więź, która się pojawiła między mną a Mosche a później pojawiła się, pojawił się jej dalszy ciąg. 127 00:23:37.160 --> 00:23:44.261 A no mówiąc wprost to jest element afirmacyjny oczywiście. 128 00:23:44.404 --> 00:23:45.925 To tyle. 129 00:23:45.925 --> 00:23:49.596 Dziękuję bardzo. 130 00:23:49.748 --> 00:23:59.940 I przejdziemy teraz do Jarosławia, w którym się spotkaliśmy pierwszy raz w 2015 roku. 131 00:24:00.100 --> 00:24:06.725 A tutaj jest takie zdjęcie, które udało nam się wydobyć ze zbiorów Muzeum w Jarosławiu. 132 00:24:06.884 --> 00:24:11.705 Kamienica, w której mieli sklep rodzice Moshe Kupferman'a. 133 00:24:11.860 --> 00:24:14.724 Zdjęcie z 37 roku. 134 00:24:14.900 --> 00:24:30.420 Udało nam się też dotrzeć do aktu, czy wypisu urodzenia Moshe Kupferman'a, dzięki któremu udało nam się odnaleźć konkretnie kamienice, w której się urodził. 135 00:24:30.589 --> 00:24:37.548 Co ciekawe w oficjalnym akcie urodzenia są odpisane jako Marcel Kupferman. 136 00:24:37.676 --> 00:24:45.992 Natomiast data oraz rodzice, imiona rodziców zgadzają się, także przypuszczamy, że chodzi właśnie o Moschego. 137 00:24:46.148 --> 00:25:08.996 Na początku jak spotkaliśmy się w Jarosławiu postanowiliśmy odwiedzić miejsca związane z przedwojennymi Żydami dlatego, że mniej więcej 1/3 populacji przedwojennego Jarosławia była żydowska, niestety tego już tam kompletnie nie ma, ale zostało bardzo dużo liczących pamiątek po obecności, 138 00:25:09.156 --> 00:25:11.697 między innymi dwa budynki synagogi. 139 00:25:11.872 --> 00:25:18.204 W tej szarej synagodze znajdował się po wojnie konserwator zabytków. 140 00:25:18.372 --> 00:25:24.684 Obok stoi nowsza synagoga, obecnie liceum plastyczne w Jarosławiu ma tam swoje miejsce. 141 00:25:24.832 --> 00:25:29.056 Jest to chyba jedyne liceum plastyczne w Polsce, które swoją siedzibę ma w dawnej synagodze. 142 00:25:29.208 --> 00:25:35.588 Tam udało się nam wejść, porozmawiać z dyrekcją tego liceum. 143 00:25:35.756 --> 00:25:44.844 Tu są migawki ze zwiedzania, co ciekawe synagoga pierwotnie rozpościerała się poprzez dwie kondygnacje. 144 00:25:45.008 --> 00:25:56.525 Po wojnie została przedzielona w połowie i Moshe Kupferman, gdy zwiedzał ją w 93 roku stwierdził właśnie, że zawsze mu się wydawało, że synagoga jest wyższa. 145 00:25:56.692 --> 00:25:58.337 Ona była faktycznie wyższa przed wojną. 146 00:25:58.468 --> 00:26:01.224 Została po prostu podzielona na dwa piętra. 147 00:26:01.384 --> 00:26:07.380 Tutaj sala ekspozycyjna liceum plastycznego, na ścianach wiszą prace uczniów liceum. 148 00:26:07.556 --> 00:26:13.012 Jest to nasze pierwsze spotkanie z dyrektorem tej placówki. 149 00:26:13.172 --> 00:26:24.884 Tutaj spotkanie z Jerzym Czechowiczem, miejscowym historykiem, który jest również autorem monografii dotyczącej dziejów Żydów na ziemi podkarpackiej, na ziemi Jarosławskiej. 150 00:26:25.060 --> 00:26:32.020 Jerzy Czechowicz pomógł nam zwiedzić miejsce związane właśnie z historią Żydów. 151 00:26:32.180 --> 00:26:38.884 Jest to bardzo sympatyczny, fajny starszy Pan, chociaż czasami mijał się trochę z prawdą. 152 00:26:39.048 --> 00:26:42.548 Koloryzował. 153 00:26:42.747 --> 00:26:43.932 Dokładnie. 154 00:26:44.271 --> 00:26:44.419 [Chichot] 155 00:26:44.563 --> 00:26:47.031 No, ale tworzył własną mitologię tego miejsca również. 156 00:26:47.175 --> 00:27:00.947 To jest bardzo ważny budynek w Jarosławiu, dlatego że to jest budynek, który powstał w 12 roku, w 1912 roku dom rękodzielników Żydowskich i Jad Charuzim. 157 00:27:01.104 --> 00:27:08.075 Budowla w stylu secesyjnym była miejscem spotkań Żydów, wybudowana została ze składek Żydów. 158 00:27:08.228 --> 00:27:16.151 Obecnie stoi pusta, natomiast ta historia tego budynku nas zainspirowała do w ogóle tytułu całego cyku wydarzeń. 159 00:27:16.303 --> 00:27:22.995 Jad Charuzim to po hebrajsu po prostu sprawna ręka, więc stwierdziliśmy, że w tym doświadczeniu Mosche'go jest bardzo dużo... 160 00:27:23.123 --> 00:27:33.647 takiej histori rzemieślnictwa czy oddania się pracy, właśnie w takim pojęciu bardzo rzemieślniczym, stąd po prostu nazwa całego cyklu. 161 00:27:33.819 --> 00:27:37.652 Udało nam się wejść do tego budynku, to akurat sala teatralna. 162 00:27:37.804 --> 00:27:58.659 Tego dobrze nie widać niestety na zdjęciach, ale pokryta jest ptasim łajnem dlatego, że budynek obecnie stoi opuszczony, został odzyskany przez gminę Żydowską, aczkolwiek ze względów być może finansowych, być może mało strategicznych, nie jest kompletnie używany i popada w tym momencie w ruinę. 163 00:27:58.811 --> 00:28:01.171 O tutaj akurat widać to bardziej. 164 00:28:01.311 --> 00:28:07.959 Po wojnie to miejsce pełniło funkcję domu kultury, tam również odbywało się ognisko baletowe. 165 00:28:08.131 --> 00:28:10.048 Czy tam było kino? 166 00:28:10.200 --> 00:28:11.292 Chyba nie było kina? 167 00:28:11.487 --> 00:28:13.324 [Publiczność] Biblioteka. 168 00:28:13.471 --> 00:28:21.643 A biblioteka, przez długi czas była to biblioteka miejska, która została zlikwidowana w momencie gdy udało się odzyskać mienie na rzecz gminy Żydowskiej. 169 00:28:21.827 --> 00:28:24.012 Czy przeniesiona właściwie... 170 00:28:24.168 --> 00:28:35.952 Dzięki kontaktom z liceum plastycznym, mogliśmy przeprowadzić szereg warsztatów z uczniami liceum, którym przybliżaliśmy temat Sprawnej ręki. 171 00:28:36.100 --> 00:28:42.723 Tutaj akurat kilka zdjęć z warsztatów, które przeprowadzała Kaja Gliwa, której niestety dzisiaj z nami nie ma. 172 00:28:42.883 --> 00:28:53.512 Kaja Gliwa również urodziła się w Jarosławiu, jej rodzice z resztą do dzisiaj zajmują się sztuką, ponieważ również są artystami, ale także prowadzą firmę reklamową w Jarosławiu. 173 00:28:53.648 --> 00:29:12.132 Kaja uczyła licealistów, w którym z resztą to liceum wcześniej sama się uczyła tworzenia plakatów za pomocą takich narzędzi jak kserokopiarka czy skaner, także to dosłownie kilka próbek tego co udało jej się wypracować w ramach warsztatów. 174 00:29:12.307 --> 00:29:19.432 Niestety nie ma Kai dzisiaj z nami, ponieważ myślę, że mogła by powiedzieć więcej o tych bardzo ciekawych kompozycjach plakatów. 175 00:29:19.591 --> 00:29:23.736 Tu właśnie z wykorzystaniem chociażby foliowych worków. 176 00:29:23.879 --> 00:29:30.704 Kolejne warsztaty dla licealistów przeprowadził Marek Chlanda razem z Igorem Blochem. 177 00:29:30.859 --> 00:29:35.892 To z tego co wiem to były warsztaty komiksu, tak? 178 00:29:36.044 --> 00:29:37.955 - No, powiedzmy. 179 00:29:38.360 --> 00:29:39.144 [śmiech] 180 00:29:39.295 --> 00:29:48.276 Igor Bloch, którego także dzisiaj nie ma z nami to student obecnie Londyńskiej szkoły... 181 00:29:48.447 --> 00:29:50.975 Ja nie wiem do jakiej on chodzi szkoły w Londynie obecnie. 182 00:29:51.132 --> 00:29:53.095 - Podstawowej. 183 00:29:53.243 --> 00:29:54.187 Znaczy, na pewno wyższej. 184 00:29:54.331 --> 00:30:00.687 Natomiast Igor faktycznie jest taką osobą, która pisała pracę licencjacką na temat Moshe Kupferman'a. 185 00:30:00.835 --> 00:30:02.243 Jego tekst znajduje się w naszym katalogu. 186 00:30:02.395 --> 00:30:09.775 Bardzo żywo włączył się w projekt, był taką naszą podporą teoretyczną przy badaniu twórczości Mosche'go. 187 00:30:09.931 --> 00:30:13.923 Zdjęcia robił Igor Bloch, więc nie ma go na tych zdjęciach, ale jeszcze sie pojawi. 188 00:30:14.091 --> 00:30:19.427 I warsztaty także przeprowadzał jeszcze Przemek Branos, dzisiaj z nami obecny. 189 00:30:19.579 --> 00:30:22.795 To były warsztaty dotyczące twórczości Przemysława Branasa [Śmiech] 190 00:30:22.955 --> 00:30:25.727 -Nieeeee. 191 00:30:25.872 --> 00:30:27.031 [śmiech] 192 00:30:26.614 --> 00:30:29.240 To czego dotyczyły Przemku? 193 00:30:29.392 --> 00:30:51.816 - To nie były warsztaty, to były raczej zajęcia dotyczące tego jak sobie radzić mieszkając na "zadupiu", no właśnie i to było taki samouczek tego jak prosperować na wschodzie, jeździć na zachód i ciągle się jeszcze bardziej z tego cieszyć na podstawie mojej wtórczości oczywiście. 194 00:30:51.956 --> 00:30:53.168 [Śmiech] 195 00:30:53.263 --> 00:30:55.207 Ok. 196 00:30:55.379 --> 00:31:07.431 Miało miejsce w Jarosławiu także publiczne spotkanie w trakcie, którego omawialiśmy twórczość życia Kupfermana'. 197 00:31:07.583 --> 00:31:13.635 Tutaj po lewej stronie jest właśnie Igor Bloch, który także brał bardzo czynny udział w dyskusji. 198 00:31:13.775 --> 00:31:17.175 Oczywiście spotkanie było pod patronem burmistrza miasta Jarosławia. 199 00:31:17.315 --> 00:31:19.707 Było trochę ludzi na sali. 200 00:31:19.855 --> 00:31:23.207 [Śmiech] 201 00:31:23.359 --> 00:31:29.059 A cały wykład był prezentowany w internecie przez telewizję TwojaTV. 202 00:31:29.223 --> 00:31:35.839 Ale cały czas jest też tak tyle, że jest w archiwum całe to nagranie, więc mogą sobie Państwo do niego zajrzeć. 203 00:31:35.839 --> 00:31:42.400 I tutaj taki wycinek a propos Kai Gliwt o której wcześniej mówiliśmy. 204 00:31:42.400 --> 00:31:43.272 Pozwolę... 205 00:31:43.436 --> 00:31:45.348 Może coś opowiesz o Kai? 206 00:31:45.516 --> 00:31:45.348 Czy ja mam opowiedzieć? 207 00:31:45.724 --> 00:31:45.348 Tak. 208 00:31:45.875 --> 00:31:48.392 Ponieważ... 209 00:31:48.543 --> 00:31:50.539 Ja może jeszcze wrócę trochę do początku. 210 00:31:50.703 --> 00:31:55.347 To znaczy z związku z tym, że oczywiście było tak, że no właśnie... 211 00:31:55.522 --> 00:32:00.802 Zajmujemy się sztuką, mamy poczucie, że mamy jakąś taką elementarną wiedzę o różnych rzeczach. 212 00:32:00.942 --> 00:32:11.134 I nagle się okazuję, że właśnie jesteśmy u Marka Chlandy to było po wcześniejszej naszej współpracy przy okazji innej wystawy i nagle, właśnie widzimy obrazy, które robią bardzo duże wrażenie. 213 00:32:11.330 --> 00:32:16.689 Nie znamy ich autora i ja poczułam, pomyślałam sobie... 214 00:32:16.833 --> 00:32:18.793 Hej, w ogóle kto to namalował?! 215 00:32:18.946 --> 00:32:26.993 I Marek mówi tak Moshe Kupferman, malarz z Jarosławia, i z jednej strony jakby było mi trochę wstyd, tak? 216 00:32:27.154 --> 00:32:31.703 Po tym jak się okazało jest to jeden z najważniejszych Izraelskich malarzy. 217 00:32:31.858 --> 00:32:38.070 Ja interesowałam się tego rodzaju malarstwem i studiowałam historię sztuki i żaden z moich profesorów nigdy tego nie pokazał. 218 00:32:38.226 --> 00:32:57.262 Z drugiej strony jak się dowiedziałam, że on jest z Jarosławia to wydaję mi się, że jest to bardzo ważne żeby jakby po prostu naznaczać mapę Polski i tak jak pracuję w Tarnowie, tam na przykład urodził się i wychował Wilhelm Sasnal, także tam kończył szkołę średnią Tadeusz Kantor. 219 00:32:57.446 --> 00:33:03.030 I wydaję mi się, że mieszkańcy mają prawo takie, powinni takie rzeczy wiedzieć. 220 00:33:03.198 --> 00:33:04.770 Jakby są chętni do tego. 221 00:33:04.930 --> 00:33:17.290 Pamiętam, że jak studiowałam i nagle dowiedziałam się, że Kantor uczył się w Tarnowie, zdawał tam maturę, tam zdecydował, że chce zostać artystą. 222 00:33:17.430 --> 00:33:22.958 Z resztą temu poświęciliśmy swoją wystawę "Jak się staje kim się jest." 223 00:33:23.126 --> 00:33:26.962 Jej Kuratorką była Agnieszka Pindera, która jest Tarnowianką. 224 00:33:27.106 --> 00:33:35.478 Obecnie z zespołu Muzeum Sztuki w Łodzi, ale wtedy pamiętam, że sobie pomyślałam, że to miasto, które znam ma zupełnie... 225 00:33:35.633 --> 00:33:42.470 Po prostu w jednym momencie tak przeczytania tego zdania zupełnie zmieniło swoje znaczenie i swój wyraz. 226 00:33:42.673 --> 00:33:46.246 Tym bardziej, że to nie było przejazd Kantora przez miasto i pomachanie z pociągu. 227 00:33:46.414 --> 00:33:53.742 Tylko to było 8 lat jego mieszkania i potem osoby, które zajmowały się jego twórczością, właściwie ten wątek był jakoś przemilczany. 228 00:33:53.898 --> 00:33:56.842 I wtedy myślę sobie... 229 00:33:57.015 --> 00:33:59.706 Aha, okej to w takim razie to jest moja niewiedza, tak? 230 00:33:59.874 --> 00:34:00.246 Więc... 231 00:34:00.085 --> 00:34:05.181 Ale potem się okazało, że zaczęłam rozmawiać z różnymi osobami, które też zajmują się sztuką i pochodzą z tego rejonu. 232 00:34:05.181 --> 00:34:09.209 Jak okazało się właściwie wiedza o Kupfermanie jest bardzo niewielka. 233 00:34:09.370 --> 00:34:14.086 I jakby z jednej strony ten projekt wziął się też z takiego trochę buntu, tak? 234 00:34:14.226 --> 00:34:18.086 Na niewiedzę i na to, że trzeba o tym opowiedzieć. 235 00:34:18.226 --> 00:34:24.216 A z drugiej strony myślę sobie, że to tez jest bardzo ważne, że właśnie są takie miasta jak Jarosław i bardzo wiele różnych innych miejsc. 236 00:34:24.216 --> 00:34:28.154 I po prostu będziemy je postrzegać przez pryzmat tej konkretnej postaci. 237 00:34:28.326 --> 00:34:42.198 I też bardzo nas zainspirowała ta też postawa Moshe'go Kupferman'a, który tak naprawdę musiał wywalczyć sobie prawo to, żeby móc być artystą, że najpierw bardzo ciężko pracował fizycznie jako murarz. 238 00:34:42.350 --> 00:34:48.334 Co zresztą ta konstrukcja i pewien rodzaj takiej logiki budowlanej też przekłada się na jego obrazy. 239 00:34:48.491 --> 00:34:56.754 I jakby udowodnił społeczności Kibucu, że to co robi, chociaż Państwo widzieli to są bardzo abstrakcyjne prace, że to jest duża wartość. 240 00:34:56.982 --> 00:35:01.706 Że wartość dla społeczeństwa, w którym on mieszka i dla którego pracuje. 241 00:35:01.886 --> 00:35:23.582 I uważam, że to jest w ogóle zupełnie niesamowita droga i jakby chcieliśmy też trochę o tym opowiedzieć i też zainspirowani całą konstrukcją Kibucu, chcieliśmy, wiedzieliśmy, że właściwie nie będzie żadnej frajdy ani żadnego sensu zrobienia typowej wystawy takiej, że sprowadzamy prace Kupferman'a, tak? 242 00:35:23.758 --> 00:35:36.455 I prezentujemy także z pracami Marka, że warto byłoby w tym samym kontekście zaangażować kilka osób, ale też była taka pokusa, że tych linków było coraz więcej, że tak naprawę może być to fajny grupowy projekt. 243 00:35:36.606 --> 00:35:38.674 Ale też wiedzieliśmy, że nie o to nam chodzi, tak? 244 00:35:38.858 --> 00:35:52.438 Żeby to była grupowa wystawa z udziałem 20 artystów i różnych motywów łączący ich twórczość, że chcemy pracować w takim gronie też bardzo kameralnym, ale tak naprawdę właśnie pracy i pewnego rodzaju takiego jakby małego stowarzyszenia Kibucowego. 245 00:35:52.591 --> 00:35:59.391 I do tego zaprosiliśmy osoby, które też są bardzo konkretne i nie są przypadkowe. 246 00:35:59.543 --> 00:36:16.235 Oczywiście był Marek, który był naszym przewodnikiem, który miał przyjemność poznać Kupferman'a, i którego tak naprawdę poprzez Marka mieliśmy w ogóle wiedzę o tym, że oczywiste było, że musimy pracować z Markiem i chcemy to zrobić. 247 00:36:16.398 --> 00:36:30.754 Potem w kolejności też pojawiła się Jadwiga, która mieszka w Przemyślu, pomimo swojej wielkiej kariery swojego malarstwa i fantastycznej postawy twórczej zadecydowała, że zostaje w Przemyślu. 248 00:36:30.903 --> 00:36:32.494 I myślę, ze to jest niesamowite. 249 00:36:32.674 --> 00:36:36.794 Ja pamiętam jak pojechałam kiedyś do Jadwigi do jej, tak pracowni. 250 00:36:36.954 --> 00:36:40.682 Do tego miasta to jest zupełnie inaczej, niż pojechać do Jadwigi do Warszawy, tak? 251 00:36:40.834 --> 00:36:42.142 Albo do Krakowa. 252 00:36:42.302 --> 00:36:51.482 Więc Jadwiga jest też absolwentką Jarosławskiego liceum i o tym też opowie, znaczy powiemy, bo to też był taki element pracy. 253 00:36:51.634 --> 00:36:57.150 Przemek, który jest takim młodym Jarosławskim "Kupferman'em", tak? 254 00:36:57.303 --> 00:37:01.674 Młodym artystą, który pochodzi z Jarosławia, tam pracuje. 255 00:37:01.810 --> 00:37:03.602 Ma też swoją pracownię też o tym powie. 256 00:37:03.758 --> 00:37:09.950 No teraz jest w na przykład finalistą konkursu spojrzeń, tak? 257 00:37:10.090 --> 00:37:12.043 Więc jest to też niesamowite. 258 00:37:12.182 --> 00:37:20.331 Jest też absolwentem Jarosławskiego liceum i właśnie Kaja Gliwa, która jest świetną projektantką graficzną. 259 00:37:20.478 --> 00:37:28.634 Działała też w takiej grupie "New Roman" to była bardzo ciekawy kolektyw krakowski, też działający na polu sztuki i projektowania graficznego. 260 00:37:28.758 --> 00:37:38.423 I Kaja w ramach tego projektu zaprojektowała tablicę, która jest takim trwałym śladem naszego projektu. 261 00:37:38.559 --> 00:37:42.327 Tutaj są jeszcze wcześniej są też przykłady... 262 00:37:42.507 --> 00:37:43.843 Slajd wcześniej... 263 00:37:44.014 --> 00:37:46.498 Różne inspiracje Kai. 264 00:37:46.714 --> 00:37:59.590 To są też akurat budynki Arieh'a Sharon'a, z resztą też wybitnego architekta, który ukończył Bauhaus. 265 00:37:59.746 --> 00:38:02.282 Urodził się w Jarosławiu, tak? 266 00:38:02.434 --> 00:38:04.282 Tym samym podkarpackim co Kupferman. 267 00:38:04.427 --> 00:38:15.277 Jest jednym, no był wielką gwiazdą izraelskiej architektury i tutaj też są właśnie takie brutalistyczne przykłady jego architektury już z Izraela. 268 00:38:15.421 --> 00:38:17.813 Więc to też było inspiracją do tej płyty. 269 00:38:17.965 --> 00:38:19.333 I na następnym... 270 00:38:19.481 --> 00:38:27.753 No też są takie różne takie jak właśnie dom Wittgenstein'a czy inne i efektem tych różnych poszukiwań Kai. 271 00:38:27.909 --> 00:38:32.937 Czy też stare macewy, które też widziała na cmentarzu w Jarosławiu. 272 00:38:33.349 --> 00:38:36.473 Ten cmentarz jest Żydowski cmentarz, który jest zupełnie zaniedbany, tak? 273 00:38:36.633 --> 00:38:45.989 On też jak pojechaliśmy to od razu widać, no właśnie, że tej pamięci o Jarosławskich Żydach tam nie ma i trzeba o to zadbać. 274 00:38:46.145 --> 00:38:57.087 I zrobiliśmy taką bardzo prostą płytę, tez tutaj okazało się, ze właśnie to czasem nie jest takie trudne, okazało się, że wszyscy są bardzo chętni, burmistrz bardzo chętnie zasponsoruje. 275 00:38:57.277 --> 00:39:07.009 Nie było żadnych kontrowersji i to jest właśnie taka prosta płyta przypominająca o tym że z tego miasta i z tego miejsca pochodzi Kupferman. 276 00:39:07.149 --> 00:39:09.793 Napis jest w języku polskim, hebrajskim, angielskim. 277 00:39:09.961 --> 00:39:24.953 Też jest taki prosty zabieg Kai projektowy, tak jak w języku hebrajskim wszystko czyta się od drugiej strony, tak od końca, to właśnie też jest tu takie przełożenie tekstu do prawej strony. 278 00:39:25.129 --> 00:39:31.411 I zrobiliśmy takie uroczyste otwarcie, odsłonięcie tej płyty. 279 00:39:31.570 --> 00:39:41.817 Też teraz Jarosław - bardzo piękne renesansowe miasto na Podkarpaciu - tętni życiem kulturalnym bardzo mocno. 280 00:39:41.989 --> 00:39:53.033 Pod koniec sierpnia, kiedy odbywał się tam festiwal muzyki dawnej i także tym z Państwa, którzy nie są koneserami muzyki bardzo polecamy, bo to zupełnie jest na światowym poziomie robiony festiwal. 281 00:39:53.189 --> 00:40:04.901 Między innymi obywatelem honorowym Jarosławia jest Jordi Savall, który stworzył utwór pod tytułem "Jarosław", więc to jest jakby ten poziom jakby muzyki, tego festiwalu. 282 00:40:05.065 --> 00:40:17.141 Moshe Kupferman urodził się 12 sierpnia, ponieważ w ubiegłym roku, kiedy ten projekt się toczył miałby swoje 90 urodziny gdyby żył, więc też chcieliśmy to jakby wykorzystać. 283 00:40:17.325 --> 00:40:39.813 Ale właśnie w ramach tego festiwalu, też organizatorzy tego festiwalu postanowili w jedne wieczór poświęcić pamięci Kupferman'a i w tej synagodze, którą Państwo widzieli, w liceum plastycznym odbył się koncert dedykowany Kupfermanowi a wcześniej było odsłonięcie tablicy, na której przyjechała rodzina Kupferman'a z Izraela. 284 00:40:39.989 --> 00:40:47.164 Byli tez mieszkańcy, było też trochę gości ze świata sztuki i to jest koncert kapeli Brodów, którzy zagrali... 285 00:40:47.292 --> 00:40:58.820 Właśnie oni mieli taki projekt badawczy muzyczny znaczy zbierali dźwięki jak mogła wyglądać muzyka tworzona przez Żydów z tego terenu. 286 00:40:58.980 --> 00:41:01.168 No i właśnie tutaj był koncert. 287 00:41:01.320 --> 00:41:08.004 Myślę, że tutaj moglibyśmy puścić ten filmik. 288 00:41:08.164 --> 00:41:09.197 Tak? 289 00:41:09.396 --> 00:41:22.920 Mamy taki filmik z wystawy i na wystawie udało na się ściągnąć prace Kupferman'a, co nie było też takim prostym przedsięwzięciem, ponieważ one mają tez dużą wartość muzealną. 290 00:41:23.091 --> 00:41:27.784 No i to było połączone z pracami Marka. 291 00:41:27.936 --> 00:41:31.748 I tutaj jest parę minut prezentacji. 292 00:41:31.908 --> 00:46:37.972 [Prezentacja multimedialna] 293 00:46:37.972 --> 00:46:50.021 Ja jeszcze tylko chciałam powiedzieć, że podkład muzyczny nie jest przypadkowy i tą dynamiczną muzykę stworzył młody zdolny twórca muzyki z Rzeszowa, nazywa się Indecorum, polecamy Państwu. 294 00:46:50.210 --> 00:46:54.506 Wystawę do 3 czerwca można oglądać w Gdańskiej Galerii Miejskiej. 295 00:46:54.506 --> 00:47:08.185 20 maja też w ramach "Nocy muzeów" będzie oprowadzanie, więc też Państwa zapraszamy, ale myślę, że teraz jeszcze poprosimy Jadwigę, Przemka i Magdę o jeszcze mały komentarz do Kupferman'a, ale będziemy mieli do tego też obrazki. 296 00:47:08.337 --> 00:47:11.369 No właśnie, Jadwiga. 297 00:47:11.581 --> 00:47:43.705 Tak, ponieważ też wiadomo było, że nasze przestrzenie zarówno BWA jak i Gdańskiej Galerii nie są tak duże, żebyśmy mogli, też każdemu z naszych artystów, znaczy stworzyć bardzo dużą wystawę, tylko skupiliśmy się na pracach Moshe i Marka, ale ten udział artystyczny osób, które współtworzyły od początku nasz projekt, z którymi rozmawialiśmy jak tu, no którzy są jego współautorami. 298 00:47:43.857 --> 00:47:45.313 Znajdującą się w formie katalogu... 299 00:47:45.493 --> 00:47:52.177 Ten katalog znajduje się w formie niespodzianki, także mamy dla Państwa tutaj, także będą Państwo mogli zobaczyć. 300 00:47:52.385 --> 00:47:53.021 Jadwiga to... 301 00:47:53.244 --> 00:47:55.456 Opowiedz, proszę o tym co widzimy. 302 00:47:56.124 --> 00:48:03.384 No to jest cytat z Marksa Karola. 303 00:48:03.653 --> 00:48:24.897 I używam go dlatego, że tym co mnie jakoś tak ujęło, zainteresowało w twórczości, w ogóle w postaci Kupferman'a to ta sytuacja takiej czystości sytuaty. 304 00:48:25.064 --> 00:48:29.153 Etycznej czystości z mojego punktu widzenia czy... 305 00:48:29.153 --> 00:48:50.342 Często jest tak, że człowiek, który zajmuje się sztuką ma poczucie takiego, że zajmuje się czymś co jest mało pożyteczne, że jest to sytuacja takiego no darmozjada, który właściwie niczego nie wytwarza. 306 00:48:50.515 --> 00:48:55.703 Ma jakby pretensje do tego, żeby być utrzymywanym. 307 00:48:55.831 --> 00:49:01.887 No i ma się takie uczucie no bezużyteczności. 308 00:49:02.067 --> 00:49:13.560 I tutaj jego sytuacja, którą sobie ją wypracował tak jak tutaj podkreślamy, ale to chyba jest bardzo takie ujmujące dla każdego. 309 00:49:13.703 --> 00:49:19.708 Taka bezpośrednia wymiana, że tyle dostawał czasu kiedy... 310 00:49:19.871 --> 00:49:39.064 Znaczy im więcej dostawał czasu i kiedy okazywało się, że ta sztuka rzeczywiście jakieś przynosi dochody, ale co wydaje się takie brutalne, ale z drugiej strony kiedy się patrzy na to jakiego rodzaju są to obrazy. 311 00:49:39.064 --> 00:49:47.141 No to jest to takie zaskoczenie, bo nie kojarzą się one z jakimiś obrazami, takimi które... 312 00:49:47.290 --> 00:50:08.010 Gdyby mi ktoś opowiedział tą sytuację to bym myślała bym o obrazach realistycznych, albo obrazach jakiś takich, no które jednoznacznie, w taki dosyć jednoznaczny sposób kojarzą się z twórczością jakąś amatorską. 313 00:50:08.169 --> 00:50:15.550 A tutaj obrazy są zupełnie inne, co już jest... 314 00:50:15.718 --> 00:50:37.870 Mają tą ciekawą taką materialność, która tak jak już też zostało powiedziane, można sobie jakoś je dobrze wyobrazić sobie tą ich, źródło tej surowości. 315 00:50:38.022 --> 00:50:45.762 Że to się rzeczywiście bierze z fizycznej pracy, a jednocześnie jest na takim bardzo...bardzo jest to estetycznie wyrafinowane. 316 00:50:45.913 --> 00:50:49.854 To wyrafinowanie jest takie zaskakujące w tej całej sytuacji. 317 00:50:50.033 --> 00:50:57.930 Więc ten jakby splot takich czynników był dla mnie ciekawy. 318 00:50:58.086 --> 00:51:00.846 Sytuacja Jarosławska też... 319 00:51:01.006 --> 00:51:14.026 Dlatego, że jakoś nie mam takiego specjalnego sentymentu do okresu szkolnego w Jarosławiu. 320 00:51:14.193 --> 00:51:21.718 I tu jak rozmawialiśmy i z Przemkiem i z Kają to jakoś mieliśmy trochę podobne odczucia co do tego. 321 00:51:21.937 --> 00:51:25.854 Oczywiście to jest bardzo ważne i teraz ważny okres. 322 00:51:26.070 --> 00:51:31.710 I z przyjemnością wywróciłam i i... 323 00:51:31.862 --> 00:51:40.810 Oglądałam szkołę, ale zupełnie bez właśnie takiej nostalgii. 324 00:51:40.810 --> 00:51:58.753 I to co mi się także, co było wydaję mi się ważne jest w tym malarstwie Kupferman'a, że tam nie ma tego, takich dosłownie łatwych do zidentyfikowania emocji. 325 00:51:58.913 --> 00:52:05.593 Że trzeba to sobie jakby samemu w tym znaleźć. 326 00:52:05.782 --> 00:52:25.461 Więc jakby ta czystość sytuacji i taka estetyczna i czystość takiego życia, które przypuszczam, to co w tej chwili mówię to jest takie idealizowanie. 327 00:52:25.461 --> 00:52:29.552 Ale, bo można sobie wyobrazić, że było to bardzo trudne. 328 00:52:29.696 --> 00:52:47.334 I być może nie takie, nie jest to model jakby godny do szerokiego polecenia, żeby w ten sposób artystów traktować, ale w tym jednostkowym przykładzie akurat się sprawdziło. 329 00:52:47.334 --> 00:52:58.037 A jeszcze tak biograficznie to była twoja decyzja, pierwsza taka tak samodzielna jeśli chodzi o wybór szkoły i też tak wspominałaś o tym rytmie takim. 330 00:52:58.238 --> 00:52:59.705 Tym rytmie dojazdów. 331 00:52:59.889 --> 00:53:00.726 -Tak. 332 00:53:00.726 --> 00:53:15.749 Taka właśnie jak rozmawiałyśmy taka pierwsza samodzielna decyzja, która raczej wynikła z takiego, jakby negacji. 333 00:53:15.897 --> 00:53:20.961 Nie tyle, bardzo chce się tym zajmować, ale nie chce się zajmować czymś innym. 334 00:53:21.158 --> 00:53:36.229 Ale ten także to dojeżdżanie do Jarosławia było jak teraz myślę, taże miało taki konkretny wymiar. 335 00:53:36.396 --> 00:53:52.460 45 minut spędzone w pociągu było czymś takim czasem, który przeważnie spędzałam na lekturze i który jakoś bardziej wydaję mi się, mi sie przydał niż na przykład lekcja polskiego w liceum plastycznym. 336 00:53:52.631 --> 00:53:56.224 No słaba była ta szkoła, co tu dużo mówić. 337 00:53:56.391 --> 00:53:57.738 [Śmiech] Nic się nie zmieniła. 338 00:53:57.922 --> 00:54:04.916 W katalogu prezentujemy też kilka prac Magdy Burudzyńskiej, która jest dzisiaj z nami. 339 00:54:05.086 --> 00:54:12.834 Jest ona jednocześnie graficzką, która zrobiła katalog, ale może jak byś mogła powiedzieć w kilku słowach o swojej inspiracji Kupfermanem. 340 00:54:13.032 --> 00:54:29.547 Znaczy moja historia z Kupfermanem składa się w zasadzie z 3 części i taka w sumie taka najważniejsza i kończąca etap to jest właśnie "Sprawna ręka" i katalog identyfikacja, który projektowałam do tej wystawy. 341 00:54:29.702 --> 00:54:46.082 Natomiast mój początek z Moshe Kupfermanem był dość w zasadzie taki naiwny i dość zaskakujący dla mnie, bo poznałam go będąc uczennicą liceum plastycznego. 342 00:54:46.222 --> 00:54:58.774 Wybrałam się na wycieczkę z koleżanką do Łodzi i trafiłam na wystawę w Muzeum Sztuki Moshe'go Kupferman'a pracy na papierze. 343 00:54:58.774 --> 00:55:01.652 To było w 93 roku bodajże. 344 00:55:01.815 --> 00:55:06.599 No i potem wróciłam do szkoły... 345 00:55:06.771 --> 00:55:11.079 Też te moje podróże były bardziej kształcące niż uczęszczanie na zajęcia. 346 00:55:11.243 --> 00:55:20.797 Natomiast pamiętam, że zrobił na mnie piorunujące wrażenie, prace olbrzymie, papier, srebrzystość ołówka. 347 00:55:20.943 --> 00:55:27.107 Byłam w tedy oszołomiona i zaskoczona, to było dla mnie coś innego, że nie wiedziałam nawet jak to ugryźć. 348 00:55:27.272 --> 00:55:32.459 Po prostu wróciłam do mojej szkoły i dalej kontynuowałam moje zajęcia. 349 00:55:32.613 --> 00:55:34.921 Potem... 350 00:55:35.079 --> 00:55:39.447 Teraz wrócę do 3 etapu, bo to jest też dla mnie przyjemna i sympatyczna sytuacja. 351 00:55:39.589 --> 00:55:41.678 352 00:55:41.824 --> 00:55:54.623 Jak Ewa po spotkaniu z Markiem, jeszcze wtedy pracowałam w BWA w Tarnowie, przyszła do mnie pochwalić się, że chyba zrobi super projekt, że jest taki artysta Moshe Kupferman i czy go znam. 353 00:55:54.784 --> 00:55:59.735 A ja mówię: NO TAK, Moshe Kupferman, no znam. 354 00:55:59.868 --> 00:56:01.457 - NO CO TY?! 355 00:56:01.622 --> 00:56:02.791 [Śmiech] 356 00:56:02.952 --> 00:56:07.374 Mówi, że mam, byłam na wystawie, mam katalog z wystawy. 357 00:56:07.529 --> 00:56:12.209 To było lata temu, więc już też zaczęłam sobie przypominać pewne sytuacje. 358 00:56:12.356 --> 00:56:13.384 Ona mówi: To jest nie możliwe. 359 00:56:13.528 --> 00:56:14.678 I zaczęliśmy tak rozmawiać. 360 00:56:14.854 --> 00:56:15.862 361 00:56:16.013 --> 00:56:19.112 I wtedy sobie przypomniałam, że przecież miałam drugi etap. 362 00:56:19.262 --> 00:56:32.355 To był etap na studiach, gdzie po latach po tej wizycie w muzeum wróciłam gdzieś podświadomie pewnie też i wykonałam serię szkiców. 363 00:56:32.556 --> 00:56:40.605 Teraz jak tak na nie patrzę no jest to taka, takie naiwne malarstwo. 364 00:56:40.733 --> 00:56:51.062 Też zarzuciłam potem ten projekt dlatego, że poczułam się zawstydzona i geniusz Kupferman'a przytłoczył mnie totalnie. 365 00:56:51.211 --> 00:56:55.288 Ale jest to miła pamiątka i wspomnienie. 366 00:56:55.288 --> 00:56:57.528 No i Ewa... 367 00:56:57.667 --> 00:57:05.491 Pokazałam Ewie te szkice i wtedy Ewa chyba też rozmawiała z Markiem, że "oo! To mamy kolejne fajne ogniwo." 368 00:57:05.639 --> 00:57:08.598 Mamy kogoś kto zna Kupferman'a. 369 00:57:08.759 --> 00:57:19.140 No i potem miałam ten zaszczyt, że mogłam w tak zacnym gronie współpracować i dorzucić małą cegiełkę i zaprojektować identyfikacje do tej wystawy. 370 00:57:19.279 --> 00:57:21.558 Co było dla mnie super przeżyciem. 371 00:57:21.704 --> 00:57:37.880 No i jesteśmy tutaj teraz i myślę, że to jednak nie jest zamknięty etap, bo Kupferman jest teraz dla mnie kolejnym etapem odkrywania i jestem jeszcze bardziej zafascynowana tym artystą i to jest taka też... 372 00:57:38.071 --> 00:57:40.947 No daje taką receptę też jak... 373 00:57:41.104 --> 00:57:48.800 Jak codziennie tworzyć, jak pracować w takiej porządnej rzetelnej pracy. 374 00:57:48.983 --> 00:57:51.517 I to tez cenię, tutaj bardzo w twórczości. 375 00:57:51.655 --> 00:58:01.343 Rzeczywiście było wtedy tak, że ja wtedy pamiętam, że nie musiało się coś pomieszać, przecież prawie nikt go nie zna, że to pewnie jakiś inny artysta na "K". 376 00:58:01.507 --> 00:58:04.939 Ale jak przyniosłam następnego dnia katalog to mówię: "WOOW!" 377 00:58:05.112 --> 00:58:22.231 Więc to są wagary, tak które Magda zrobiła też do Muzeum Sztuki w Łodzi i tez mi zupełnie zaimponowała, bo pomyślałam sobie, że jednak z Tarnowa do Łodzi jest kawałek i w okresie licealnym taka samodzielna decyzja, żeby tu przyjechać, noo jest, była świetna. 378 00:58:22.414 --> 00:58:27.019 Katalog jest bardzo pięknym obiektem książką. 379 00:58:27.166 --> 00:58:35.528 Wczoraj dotarła do nas informacja, że został nominowany w konkursie, najpiękniejsza książka roku w kategorii albumy. 380 00:58:35.680 --> 00:58:43.039 Jest tam bardzo niewiele, akurat tych nominacji w tej kategorii, także proszę trzymać kciuki, 18 maja będą wyniki. 381 00:58:43.388 --> 00:58:51.660 Magda też w zeszłym roku zaprojektowała książkę "Śmietnik Różewicza", który tez jest nominowany, więc no tak... 382 00:58:51.830 --> 00:58:52.616 Miałaś dobry rok. 383 00:58:52.753 --> 00:58:54.725 Trzymamy kciuki za oba. 384 00:58:54.891 --> 00:58:59.754 Też przywieźliśmy 3 egzemplarze. 385 00:58:59.908 --> 00:59:12.860 Ekstra...bo pomyśleliśmy, że może kogoś znajdziemy i tak jak sobie patrzę, nie licząc najbliższych znajomych myślę, że nagrodzimy tych z Państwa, którzy zechcieli to popołudnie, wieczór spędzić z nami. 386 00:59:13.007 --> 00:59:16.111 Tak, ale jeszcze chciałam powiedzieć o jednej rzeczy. 387 00:59:16.262 --> 00:59:23.394 Takiej też jakby pracując właśnie w instytucji, pracując z młodzieżą, chcąc zainteresować... 388 00:59:23.562 --> 00:59:42.172 Znaczy chodzi mi o to, że też ta historia Magdy jest niesamowita, na takiej zasadzie, że też nigdy nie wiemy, w którym momencie, które rzeczy do nas wracają, więc też mieliśmy taką, wielkie poczucie też misji, ale też takiej energii, żeby tym uczniom w liceum pljastycznym w Jarosławiu, którzy uczą się w budynku świątyni. 389 00:59:42.319 --> 00:59:43.641 To jest naprawę niesamowite. 390 00:59:43.806 --> 00:59:49.886 Oczywiście Kupferman nie chodził tam, nie był uczniem, chodził tam na modlitwy, nie był uczniem w ogóle ponieważ... 391 00:59:50.060 --> 00:59:55.262 No historia tak się potoczyła, że nie mógł odebrać takiej edukacji artystycznej, prawdziwej. 392 00:59:55.423 --> 01:00:11.744 I też chcieliśmy właśnie im po prostu na podstawie tych różnych spotkań pokazać twórczość Marka, pokazać twórczość Jadwigi, Przemka, bo myślę, że to po prostu kiedyś gdzieś tam jakby zakiełkuje, może wróci do nich jak bumerang, jak w przypadku projektu Magdy. 393 01:00:11.906 --> 01:00:19.482 A ja chciałem wspomnieć, że w katalogu również jest zaprezentowany projekt Przemka dotyczący Jarosławia. 394 01:00:19.620 --> 01:00:21.514 Czy powiedziałbyś kilka słów o tym projekcie? 395 01:00:21.675 --> 01:00:39.167 To właściwie nie jest projekt, raczej szkic koncepcyjny, tekst plus fotografie, wszystko jest wykonane w moim bloku, w którym mieszkam i chciałbym podkreślić mocno, że to nie jest sztuka tylko to jest raczej... 396 01:00:39.353 --> 01:00:43.303 Właśnie to też jest pytanie, kiedy artysta coś robi to czy to wszystkio jest sztuką? 397 01:00:43.303 --> 01:00:44.837 Ale to jest odrębny temat. 398 01:00:44.986 --> 01:01:00.363 Natomiast kiedy, właściwie z Ewą poznaliśmy się w Jarosławiu i z Piotrem Stasiowskim, który pochodzi z tego samego miasta co ja, ale nigdy nie mieliśmy wcześniej styczności, ponieważ nigdy nie byłem zaproszony do Muzeum Sztuki Nowoczesnej we Wrocławiu. 399 01:01:00.531 --> 01:01:06.086 Gdzie Piotr pracował, tak.. 400 01:01:06.275 --> 01:01:37.381 Właściwie kiedy zostałem zaproszony musiałem zapoznać się z twórczością Kupferman'a, więc to co mnie najbardziej interesowało to właśnie ten, to wszystko co jest związane z pracą fizyczną i relacją pomiędzy światem sztuki a właśnie taką robotniczą pracą, ale to wynika z tego, że taki rodzaj po prostu, taki rodzaj analizy czy funkcjonowania czy tego co mnie najbardziej interesuje w świewcie sztuki, po prostu wyniosłem z domu. 401 01:01:37.563 --> 01:01:42.191 Mój ojciec był pracownikiem fizycznym, mama również, więc przez parę lat się tego wstydziłem. 402 01:01:42.367 --> 01:01:43.282 Później nie miałem z tym problemu. 403 01:01:43.431 --> 01:01:45.480 Teraz uważam, że to jest mój największy atut. 404 01:01:45.622 --> 01:02:10.954 Tytuł tego konceptu nazywa się "Futro" a odnosi się do lat 90, do lat 30 i do lat 2000 i okresu po latach 2000 i motywem wyjściowym jest to futro sztuczne, które widzimy tutaj na fotografii po lewej stronie, które przywędrowało ze Stanów. 405 01:02:11.100 --> 01:02:28.970 Nie chciałbym za wiele mówić dlatego, że do tego jest tekst, znaczy chciałbym tylko powiedzieć jeszcze jedną rzecz, że właściwie to co później zaczęło mnie interesować w tym całym projekcie, to nie jest to, że powstały dwie wystawy w Tarnowie i w Gdańsku, do których zostali zaproszeni artyści. 406 01:02:29.134 --> 01:02:30.158 Z resztą wystawy są... 407 01:02:30.311 --> 01:02:38.458 Nie widziałem tej Gdańskiej odsłony, natomiast ta Tarnowska była znakomitą odsłoną i wywarła na mnie ogromne wrażenie, mim tego, że pracowaliśmy nad tym wszystkim 2 lata. 408 01:02:38.598 --> 01:02:50.592 Chciałbym powiedzieć to, że najważniejsze jest to, że w takim małym mieście jak Jarosław, ludzie, którzy mają ze mną kontakt czy, którzy mieli kontakt z tym projektem zaczynają interesować się sztuką współczesną. 409 01:02:50.762 --> 01:03:06.988 I to jest dla mnie największy atut, dlatego że i zarówno środowisko sąsiadów jak i samo liceum plastyczne, nauczyciele z liceum plastycznego czy urzędnicy, brali większy czy mniejszy udział w naszych projektach. 410 01:03:07.182 --> 01:03:24.350 I de facto to co może pozostać tak najbardziej wartościowego to jest tylko i wyłącznie dla tych ludzi, bo my jesteśmy obeznani ze światem sztuki, językiem sztuki, mamy do czynienia z artystami, kuratorami, dyrektorami i właściwie czujemy się bardzo bezpiecznie mimo, że często czujemy się niepewnie. 411 01:03:24.504 --> 01:03:28.398 A ci ludzie poznają coś czego my nigdy nie poznamy. 412 01:03:28.545 --> 01:03:44.070 Znaczy poznają nowe oblicze w ogóle sztuki współczesnej, to jest to co mnie totalnie jara w takich projektach i w tym, że właściwie ja poznałem swoje miasto do nowa, dzięki zaproszeniu do tego projektu, dlatego, że od nowa zacząłem śledzić miasto śladami Żydowskim. 413 01:03:44.218 --> 01:03:48.087 Zacząłem się interesować pewnymi personami, które pochodziły z Jarosławia. 414 01:03:48.194 --> 01:03:59.630 Między innymi twórcą Hot Doga, który był Żydem, ale stworzył wieprzowego hot doga w stanach i to są takie super momenty, które mnie mega jarają i nie wiem co można więcej powiedzieć. 415 01:03:59.793 --> 01:04:07.920 I dlatego też być może nie ma, efektem końcowym nie jest dzieło sztuki tylko jest pewny rodzaj konceptu czy myśli, która mną kierowała, żeby opowiedzieć historię. 416 01:04:08.062 --> 01:04:19.238 Co więcej, znaczy mam nadzieję, że historia jak wiemy lubi się zapętlać, mam nadzieję, że pewne wydarzenia z historii nie będą się zapętlały tak jak się zapętlały w życiu Kupferman'a. 417 01:04:19.378 --> 01:04:24.214 Nie wiem co mam więcej powiedzieć... 418 01:04:24.362 --> 01:04:37.454 Teraz może pokażemy też kilka zdjęć z samej wystawy, bo te zdjęcia, które do tej pory prezentowaliśmy to były przede wszystkim fragmenty katalogu, który możecie też Państwo obejrzeć tutaj na miejscu. 419 01:04:37.614 --> 01:04:37.454 Teraz może pokażemy też kilka zdjęć z samej wystawy, bo te zdjęcia, które do tej pory prezentowaliśmy to były przede wszystkim fragmenty katalogu, który możecie też Państwo obejrzeć tutaj na miejscu. 420 01:04:37.760 --> 01:04:46.006 To są zdjęcia z ekspozycji w Tarnowie, które już wcześniej można było częściowo zobaczyć na filmie YouTube. 421 01:04:46.172 --> 01:04:53.061 I takie pytanie. 422 01:04:53.215 --> 01:05:01.050 Czy chciałbyś Marku na przykład opowiedzieć o tych pracach, które tam pokazywałeś, czy przynajmniej częściowo chociażby właśnie o Galilei. 423 01:05:01.179 --> 01:05:06.374 [Cicha odpowiedź] 424 01:05:06.526 --> 01:05:21.600 To dosłownie kilka zdjęć z ekspozycji. 425 01:05:21.755 --> 01:05:31.518 Już pokazaliśmy tych zdjęć dosyć sporo, dlatego tak może zacznę troszkę przyspieszać, ale w ten sposób w Tarnowie były prezentowane zwoje i mniejsze prace. 426 01:05:31.726 --> 01:05:35.943 Tutaj po prawej stronie widzicie Państwo właśnie prace z cyklu "After the rift in time". 427 01:05:36.062 --> 01:05:55.662 I w Tarnowie także odbyło się oprowadzanie kuratorskie, które Ewa przygotowała wraz z Igorem i na tym spotkaniu była też Pani Anda Rottenberg, jak Państwo widzicie. 428 01:05:55.802 --> 01:06:04.140 W ogóle odbyło się też spotkanie w Tarnowie z Andą Rottenberg, która opowiadała o wystawie "Gdzie jest twój brat Abel", prawda? 429 01:06:04.287 --> 01:06:12.517 Tak ona tez jest, to była bardzo ciekawa wystawa z 75 roku, na której właściwie pierwszy raz spotkały się prace Kupferman'a i Marka. 430 01:06:12.634 --> 01:06:20.279 Państwo sobie wpiszą właśnie Anda Rottenberg BWA Tarnów to całe spotkanie, ten wykład jest nagrany i bardzo to jest też ciekawe. 431 01:06:20.411 --> 01:06:23.879 Bardzo łady dobór zdjęć tu jest. 432 01:06:24.034 --> 01:06:28.846 I ekspozycja Gdańska. 433 01:06:29.020 --> 01:06:37.614 Wystawę otwieraliśmy miesiąc temu 24 marca i można ją zobaczyć do 3 czerwca jeszcze u nas. 434 01:06:37.754 --> 01:06:49.108 Trochę inaczej wyglądała, wygląda w Gdańsku ze względu na samą architekturę galerii, także też pokazujemy inne, nie dokładnie te same prace Marka. 435 01:06:49.254 --> 01:06:58.655 Tak dosłownie też kilka zdjęć z Gdańskiej, tym razem, ekspozycji. 436 01:06:58.806 --> 01:07:06.390 Z takich kolejnych działań, które podejmiemy przy "Sprawnej ręce" to to, że w Noc Muzeów w Gdańsku Ewa oprowadzi po wystawie. 437 01:07:06.526 --> 01:07:18.372 Taka też myśmy chcieli, żeby te urodziny Kupferman'a w Jarosławiu odbywały się co rok, także też na pewno w tym rokuu w ramach festiwalu muzyki dawnej, która naprawdę Państwu polecamy ten festiwal. 438 01:07:18.519 --> 01:07:22.566 Też będzie jakieś wydarzenie artystyczne związane z Kupfermanem. 439 01:07:22.685 --> 01:07:25.519 W sierpniu przepraszam, pod koniec sierpnia. 440 01:07:25.690 --> 01:07:33.223 Ale też chciałam powiedzieć o jakiejś takiej refleksji czegoś co też nam, mi towarzyszyło przy okazji tego projektu. 441 01:07:33.386 --> 01:07:39.386 Myślę, że teraz jest taka tendencja do tego, że wszystko musi odbyć się już, teraz ,tak? 442 01:07:39.677 --> 01:08:05.093 Że właśnie mamy jakąś sytuację i trzeba szybko jakoś bardzo zareagować i a czasami jest tak, że właśnie, niektóre rzeczy mogą się wydarzyć za dwadzieścia lat albo za siedem i też myślę, że to też jest fajne, że czasami się coś nie uda od razu, że jakieś projekty lądują do szuflady, lądują do kosza, lądują na drugi plan. 443 01:08:05.244 --> 01:08:06.921 A potem okaże się, że nie wiem... 444 01:08:07.055 --> 01:08:22.083 Nie ma tej drugiej osoby, nie ma Kupferman'a, ale tak naprawdę ta rzecz, którą się stworzyło przed wielu laty może się udać tak w zupełnie innym miejscu i myślę, że to jest bardzo fajne i może kiedyś się coś nam jeszcze uda. 445 01:08:22.235 --> 01:08:29.578 Ale też ten twój pomysł Marek, z przed dobrych kilku lat mógł się wydarzyć. 446 01:08:29.726 --> 01:08:33.797 Słuchajcie ten, ta... 447 01:08:33.960 --> 01:08:48.018 Wystarczy tylko zwrócić uwagę na to, że pomijam 10 czy 30 lat wcześniej, które dla was były w utajeniu, nie? 448 01:08:48.173 --> 01:08:49.531 No bo nie wiedzieliście? 449 01:08:49.703 --> 01:09:04.712 Ale, że zaczynamy coś skubać i od razu wiemy, że chociaż w tyle głowy mamy to nieszczęsne słowo związane z wystawialnością, nie? 450 01:09:04.870 --> 01:09:07.460 Że trzeba pokazać. 451 01:09:07.604 --> 01:09:21.054 To od razu znajdujemy rodzaj takiej struktury i sieci powiązań między nami, przecież to się tworzy, bo trzeba się uczyć tego Kupferman'a i w ogóle sytuacji i to trwa dwa lata. 452 01:09:21.198 --> 01:09:27.557 Nie to, że dzień po dniu, bo to jest nierealne, ale sukcesywnie, że to jest... 453 01:09:27.679 --> 01:09:29.078 Jakby to powiedzieć? 454 01:09:29.505 --> 01:09:37.825 To jest piękny obraz tego, że czasem trzeba sobie dać na wszystko czas. 455 01:09:38.001 --> 01:09:54.963 Czasami życie za nas decyduje albo nieszczęśliwe okoliczności, że trwa długo i ciąży, ale gdy wszystko jest w porządku to czasem na każdą rzecz trzeba dać sobie czas. 456 01:09:55.102 --> 01:10:29.714 W związku z czym ten nasz 2 letni staż "Sprawnej ręki", właściwie można by do niego dodać, ze to jest "Sprawcza ręka", bo dużo rzeczy się zdarzyło, takich gdzie fakty materialne, wiadomo, ze one biją po oczach, ale przecież zanim doszło do tablicy do wmurowania tablicy dużo było innych ruchów i prania mózgów i zastanawialiśmy się i tak dalej. 457 01:10:29.714 --> 01:10:47.449 Ale, że to się toczyło i nie zostało w żaden sposób porzucone na wskutek, no nieszczęśliwych zbiegów okoliczności, które najczęściej są związane z brakiem kasy, nie? 458 01:10:47.598 --> 01:10:55.994 Że rzeczy się rozchodzą, bo nie ma pieniędzy, ale gdyby nawet w rezultacie, geniusz... 459 01:10:56.164 --> 01:11:02.012 Tak jak geniusz Kupferman'a przytłoczył Magdę, tak? 460 01:11:02.195 --> 01:11:03.027 461 01:11:03.171 --> 01:11:06.853 Tak geniusz, jakby to powiedzieć. 462 01:11:07.764 --> 01:11:20.018 Administracyjno-strategiczny Ewy też mnie przytłoczył, bo w końcu to nie jest tak prosto w tej sytuacji... 463 01:11:20.018 --> 01:11:22.874 [Wtrącenie się w wypowiedź] Są też szczęśliwe przypadki Marku. 464 01:11:23.016 --> 01:11:24.034 polskiej... 465 01:11:24.191 --> 01:11:29.511 Tak zdobyć, no w sumie kupę pieniędzy, żeby przeprowadzić taką operację. 466 01:11:29.639 --> 01:11:36.634 Ja od razu wiedziałem, że ona będzie trudna, ale przy geniuszu Ewy rzeczywiście przytłaczający... 467 01:11:36.793 --> 01:11:50.457 [Wtrącenie się w wypowiedź] Ale ja chciałam jeszcze Państwu powiedzieć, bo to jest śmieszna anegdota, to znaczy też projekt został odrzucony w Ministerstwie w ubiegłym roku, a ponieważ jesteśmy małą prowincjonalną galerią, więc mamy budżet jest dość ograniczony, więc tego rodzaju sprowadzenie prac nie byłoby możliwe, bez dodatkowego wsparcia. 468 01:11:50.637 --> 01:11:59.003 Ale szczęśliwie nam przyszły Światowe Dni Młodzieży, które odbywały się w Krakowie w ubiegłym roku i dzięki temu. 469 01:11:59.144 --> 01:12:12.151 No właśnie pisaliśmy ten projekt jako szalenie istotny dla osób, które będą odwiedzać także Tarnów przy okazji tego, także tym sposobem Kupferman wszedł w ogóle na listę. 470 01:12:12.291 --> 01:12:16.373 No i to jest właśnie przykład geniuszu, tak. 471 01:12:16.536 --> 01:12:20.614 Dlatego, że rzeczy się łączą nie w sposób samoistny. 472 01:12:20.765 --> 01:12:24.105 Oczywiście, że one się tak łączą, ale trzeba im nadać określony bieg. 473 01:12:24.465 --> 01:12:26.046 Szczególnie wobec urzędników. 474 01:12:26.241 --> 01:12:48.586 Spotykamy się w tym miejscu też nie przypadkowo, ponieważ tutaj dzięki zaangażowaniu Pani Anny Saciuk z zespołu Muzeum Sztuki w Łodzi na aktualnej odsłonie kolekcji, ponieważ prace Kupferman'a znajdują się w publicznych kolekcjach w Polsce w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i w Muzeum Sztuki w Łodzi. 475 01:12:48.704 --> 01:12:57.354 I także prace Kupferman'a z kolekcji muzeum można oglądać na wystawie, do czego Państwa zachęcamy. 476 01:12:57.498 --> 01:13:03.454 Także na naszej Tarnowskiej, Gdańskiej wystawie pokazywaliśmy prace z Muzeum Sztuki w Łodzi. 477 01:13:03.598 --> 01:13:10.514 Dzięki uprzejmości Muzeum Łódzkiego wystawa została objęta patronatem 100 lat awangardy. 478 01:13:10.674 --> 01:13:27.726 Tutaj na koniec chmura tagów czy logotypów, ponieważ oczywiście kwestia organizacji, ale także współpracy między wieloma partnerami między wieloma instytucjami, ale także między wieloma osobami zaangażowanymi w ten projekt. 479 01:13:27.864 --> 01:13:42.814 Tutaj możecie Państwo dosłownie dostać kilka rzeczy, kilka instytucji, które jak już włączyły się jeszcze nie wspominam tutaj chociażby o konserwatorze zabytków, o wspólnocie mieszkaniowej, która wydawała pozwolenie na umieszczenie tablicy. 480 01:13:42.948 --> 01:13:50.418 Tak naprawdę tych podmiotów było dużo, dużo więcej. Tutaj właściwie takie instytucje, które nam najbardziej pomogły przy całym projekcie. 481 01:13:50.574 --> 01:13:54.800 Bardzo dziękujemy. 482 01:13:54.995 --> 01:14:00.771 Jeśli ktoś z Państwa ma jakieś pytania to jesteśmy chętni, ale też możemy jakoś tak kulorawo, nieoficjalnie porozmawiać. 483 01:14:00.915 --> 01:14:16.822 No właśnie i myśleliśmy o tym, żeby zrobić dla Państwa, quiz jakiejś wiedzy, losowanie książek, ale tak jak powiedziałam po prostu je przywieźliśmy, więc myślę, że dzisiaj jeszcze a propos przypadków są imieniny Marka. 484 01:14:16.978 --> 01:14:32.222 Marek nie obchodzi imienin, ale dzisiaj są, ale my obchodzimy Marka imieniny, także są imieniny Jarosława, dyrektora tutejszej instytucji, więc w związku z tym myślę, że mamy prawo rozdać Państwu prezenty, tak? 485 01:14:32.370 --> 01:14:39.958 I tymi prezentami będą katalogi, ponieważ zdaję mi się, ze mamy dla wszystkich, tych którzy przyszli punktualnie. 486 01:14:40.134 --> 01:14:49.000 Bardzo Państwu dziękujemy. Dziękujemy bardzo za spotkanie.