Udostępnij:
Datowanie: 00.00.1930
Technika: fotomontaż
Rozmiar:15 x 20,2 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 20.12.1990
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/1628
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Tematem fotokolażu jest Gdynia. W dwudziestoleciu międzywojennym z wioski stała się nowoczesną metropolią. Artysta zestawia trzy motywy charakterystyczne dla tego miasta: marynarza, statek i mo- dernistyczny budynek. Skosy kompozycji wprowadzają dynamizm i odzwierciedlają zawrotne tempo rozwoju portowego miasta. Brzeski był współpracownikiem tygodników koncernu Ilustrowany Kurier Codzienny. Przyczynił się do wprowadzenia nowoczesnych form wyrazu w kulturze masowej.

Janusz Maria Brzeski

Janusz Maria Brzeski był jednym z najważniejszych twórców fotografii i filmu awangardowego w Polsce. Studiował w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu. Początkowo w jego twórczości ujawniał się wpływ ekspresjonizmu widoczny w wyrazistych formach zachowanych drzeworytów. W drugiej połowie lat 20. XX wieku artysta zajął się jednak projektowaniem graficznym i fotografią. W latach 1929–1930 pracował w agencjach graficznych w Paryżu, m.in. współpracował z tygodnikiem „Vu”. Tam zapoznał się z surrealizmem, którego wpływy widoczne były w jego późniejszych kompozycjach, szczególnie w seriach fotomontaży, takich jak teka Sex...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także