Udostępnij:
Datowanie: 00.00.1935
Technika: fotokolaż
Materiały:fotografia, papier
Rozmiar:10,5 x 20 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.12.1980
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/952
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Prace fotograficzne przedstawiają napór techniki na życie człowieka. Zderzają jednostkę z siłą maszyny, wpisują ciało w rytm jej funkcjonowania. Zgodnie z diagnozą Brzeskiego, ludzie stopniowo stają się robotami – zachowują się i ubierają podobnie, mieszkają w podobnych wnętrzach. Ich praca, jak pisał Brzeski, „została zorganizowana na wzór maszyn”, a indywidualność stała się zbyteczna.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Janusz Maria Brzeski

Janusz Maria Brzeski był jednym z najważniejszych twórców fotografii i filmu awangardowego w Polsce. Studiował w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu. Początkowo w jego twórczości ujawniał się wpływ ekspresjonizmu widoczny w wyrazistych formach zachowanych drzeworytów. W drugiej połowie lat 20. XX wieku artysta zajął się jednak projektowaniem graficznym i fotografią. W latach 1929–1930 pracował w agencjach graficznych w Paryżu, m.in. współpracował z tygodnikiem „Vu”. Tam zapoznał się z surrealizmem, którego wpływy widoczne były w jego późniejszych kompozycjach, szczególnie w seriach fotomontaży, takich jak teka Sex...

Inne dzieła tego artysty / artystki