Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Srebrna płyta Morris Generativ

Udostępnij:
Datowanie: 1990
Technika: technika mieszana, asamblaż
Materiały: drewno, plastik, tkanina, cekiny, flamaster, papier, farba
Rozmiar:wys. 32,2 cm, szer. 31,5 cm, głęb. 4 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/642

Opis dzieła

Wykonana przez artystę srebrna płyta industrialnej grupy Morris Generativ jest komentarzem do sytuacji niezależnej sceny muzycznej przełomu lat osiemdziesiąty i dziewięćdziesiątych. Na wzór złotych i platynowych płyty przyznawanych w głównym nurcie przemysłu muzycznego za sprzedaż nagrań muzycznych, Marcelo Zammenhoff stworzył srebrną, fikcyjną płytę, którą miałaby otrzymać zespół Morris Generativ.

Jak mówi artysta: „Z natury rzeczy, nasza grupa była negacją, opozycją dla oficjalnego mainstreamu znanego z mediów. Byliśmy jednak świadomi, że w świecie zachodnim, gdzie przemysł muzyczny był nieproporcjonalnie do naszego rozwinięty, takie zespoły, jak nasz, były wydawane na płytach winylowych dostępnych w normalnej dystrybucji. Taka skromna wersja była więc ironicznym wyrazem drwiny z mainstreamu i wielkiego show-business, o ile w przypadku socjalistycznej Polski końca lat ‘80 można tak w ogóle mówić. Na potrzeby Srebrnej Płyty zaadoptowałem bodajże krążek zespołu Omega, pokrywając go srebrnym sprayem i umieszczając nasz przewodni motyw Ojca Świętego, który pojawiał się w innych elementach wizualnych i dźwiękowych naszej grupy”.

Jakub Gawkowski

LogotypDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Artysta współczesny, performer, kompozytor, eksperymentator. Przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz i organizator wydarzeń kulturalnych. Mieszka i tworzy w Łodzi. Konstruktor pierwszych samplerów kasetowych. Autor „Telewizji Antlantyda” – pionierskich programów emitowanych w TVP2 latach 1993–94, a także czterech Festiwali Myśli Cyfrowej CYFROTEKA, założyciel Teatru Elektrycznego, grupy filmowej Plazma TV oraz ekstremalnej galerii Xylolit w Łodzi (działającej w latach 1995–96). Na początku lat 90. XX wieku był prekursorem nowych gatunków muzycznych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty