Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Andrzej Partum

Archiwum Andrzeja Partuma: 1971 – 1994

Udostępnij:
Datowanie: 1971-1994
Technika:
Materiały:448 teczek formatu A4 numerowanych od 1 do 456 z zawartością. W obrębie numeraji braki i teczki pust
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 2020
Numer inwentarzowy:D.S.56
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Andrzej Partum założył Biuro Poezji w 1971 roku, w niewielkim pokoju na strychu hotelu Polonia przy ul. Poznańskiej 38 w Warszawie. Prywatna instytucja artysty zmieniała swój adres dwukrotnie, mieszcząc się kolejno jeszcze przy al. Lotników i ul. Podchorążych. 

Pełniła rolę autorskiej galerii i miejsca spotkań, miała służyć także wymianie informacji na temat najnowszej twórczości i wpisywała się w międzynarodową sieć adresów artystów mail artu (sztuki poczty). Nazwa tego jednoosobowego, niezależnego ośrodka ironicznie odnosiła się do oficjalnych, państwowych instytucji PRL-u i ich administracji. 

Jednocześnie w ramach założonej przez siebie instytucji artysta systematycznie gromadził dokumentację zarówno twórczości własnej, jak i innych artystów. Powstałe w ten sposób archiwum liczy 448 teczek. Są wypełnione zarówno rozsyłanymi przez niego wypowiedziami na temat sztuki, jak i licznymi publikacjami o charakterze manifestów czy programów artystycznych.

Obok nich w archiwum Biura Poezji można znaleźć dokumenty związane z twórczością takich artystów jak m.in. Ewa Partum, Józef Robakowski, Stanisław Dróżdż, KwieKulik, Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Jacek Kryszkowski, Dick Higgins, Robert Filliou, Daniel Buren, Stano Filko, Karel Miler, Petr Štembera, László Beke, Robert Rehfeld i Ruth Wolf-Rehfeldt, Jiri Valoch, Ulises Carrión, Bernard Heidsieck, Dóra Maurer, Andy Warhol, Artpool oraz Bob Cobbing.

Niektórzy spośród nich, tacy jakm.in. Robert Filliou, Ian Hamilton Finlay, Kader Lagtaa, Robin Crozier, Klaus Groh, Jive i Pierre Garnier, Bernard Heidsieck i Krzysztof Zarębski mieli wystawy w siedzibie na Poznańskiej. 


Partum w charakterystyczny dla siebie sposób opisywał profil swojej instytucji:

"Biuro Poezji ma charakter twórczy i autorytatywny. Nie określa rzeczy, nie kupuje, ani nie sprzedaje. Nie pośredniczy, ani nie interweniuje. Rejestruje fakty twórcze powstałe w ciągu 48 godzin od chwili ich zgłoszenia. Na prośbę autora może wydać opinię o koncepcji - dziele. Biuro Poezji prowadząc działalność myśli awangardowej ma na uwadze przede wszystkim dobro własne. Biuro Poezji jest apolityczne. Jest krytykosystemem samoregulującym warunki abstrakcyjne na korzyść informacji zawsze przyszłej, czyli mało sprawdzonej…”


Daniel Muzyczuk



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".




Andrzej Partum

Neoawangardowy poeta, kompozytor, performer, twórca obiektów, malarz. Nie odebrał formalnej artystycznej edukacji. Początkowo rozwijał zainteresowania muzyczne. Pod koniec lat 50. rozpoczął przeprowadzanie pierwszych akcji artystycznych. .
Jako outsider świata sztuki, Partum własnym sumptem wydawał tomiki poetyckie swojego autorstwa takie jak: "Frekwencje z opisu" (1961), "Powodzenie nieurodzaju (Zwałka papki)" (1965), "Osypka woli" (1969, zawierająca oryginalne ilustracje temperą Alfreda Lenicy), "Tlenek zasobów" (1970, we współpracy z Ewą Partum i Bogdanem Chorążukiem) i Partum (1971), okładkę do którego zaprojektował Henryk...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także