Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Iza Tarasewicz

Na styku sprecyzowania

Udostępnij:
Datowanie: 2014/2018
Technika: rzeźba
Materiały:włókno (konopne), kauczuk (silikonowy), metal, klej
Rozmiar:150 x 330 cm
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 18.06.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/637/1-3
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Pracę pod tytułem Na styku sprecyzowania tworzą trzy płaszczyzny umieszczone wertykalnie obok siebie. Wyczesane i wyselekcjonowane włókno konopne połączone przy pomocy kleju tworzy rodzaj ażurowej struktury. Nieregularna, bo wykonana z organicznego tworzywa powierzchnia, ujęta została w geometryczne, prostokątne ramy. Swoją formą przywodzi na myśl rodzaj trójskrzydłowego parawanu. Delikatnej, niemal efemerycznej konstrukcji dodatkowo lekkości dodaje fakt, że została podwieszona na cieniutkich drucikach, co sprawia, że zdaje się unosić nad ziemią.

W tej pracy, podobnie jak w innych z tego okresu, artystka konsekwentnie bada rzeczywistość jako rodzaj systemu. Patrzy na otaczający świat, rozumiejąc go holistycznie, a co za tym idzie odrzuca wrośnięty w naszą kulturę antropocentryzm. Interesuje ją otoczenie analizowane pod kątem nasilenia wewnętrznych energii poszczególnych materiałów: ich ciężaru, gęstości czy faktury.

Nieodłącznym elementem tego podejścia jest świadomość nieustannej ewolucji materii, jej zdolności do ciągłego przeistaczania się. Takie podejście wyklucza różnicowanie pomiędzy materią ożywioną i nieożywioną. Wszystkie elementy rozumiane są jako część ustawicznie przeobrażającej się całości. W katalogu towarzyszącym monograficznej wystawie artystki w Królikarni został przytoczony tekst jogina Swami Vivekananda mówiący: „Wszelkie różnice w tym świecie to różnice stopnia, nie zaś rodzaju, ponieważ tajemnicą wszechrzeczy jest jedność”.

Jeśli chodzi o aranżowanie przestrzeni, inspirację stanowią dla niej także scenografie teatru Bauhausu.


Maria Franecka



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Iza Tarasewicz

Artystka ukończyła Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Współtworzyła grupę Penerstwo. Na jej percepcję rzeczywistości wpłynęły także wcześniejsze, przerwane po roku studia fizjoterapeutyczne. Tarasewicz w swoją działalność artystyczną wplata także refleksję z pola nauk ścisłych. Rozumie sztukę jako narzędzie pomocne w zmianie perspektywy, a w swoich pracach eksploruje materię i jej nieustanne przemiany. Zwyciężczyni Konkursu Spojrzenia Deutsche Banku (2015), stypendystka w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie (2014). Reprezentowała Polskę na 16 Biennale Architektury w Wenecji we współpracy...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty