Udostępnij:
Datowanie: 2014
Technika: malarstwo akrylowe
Materiały: płótno, farba akrylowa
Rozmiar:wys. 200 cm, szer. 200 cm, głęb. 2,5 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 14.10.2020
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/2095

Opis dzieła

Praca wykorzystuje archiwum Ryszarda Kisiela, działacza LGBT, założyciela niezależnego gejowskiego zina „Filo”, wydawanego od połowy lat 80. XX w. Historyczny kolaż Kisiela z infantylnych nalepek-liter oswajał strach przed nową wówczas chorobą. Obraz Radziszewskiego wydobywa z niepamięci mniejszościowe narracje o początku epidemii AIDS. Jest świadectwem oswajania zagrożenia oraz emancypacji osób seropozytywnych, jak również procesu walki z tabu oraz stygmatyzacją osób chorych.


AIDS jest częścią cyklu Kisieland, poświęconego archiwom Ryszarda Kisiela, przedstawiciela homoseksualnego podziemia PRL, wydawcy niezależnego branżowego  zina „Filo”. 

Pod koniec lat 80. Kisiel umieścił w jednym z numerów pisma kolaż z Kaczorem Donaldem ułożony w słowo „AIDS” obok tekstu „Uwaga! Baw się bezpiecznie”. Gest Kisiela był obliczony na oswajanie strachu przed nową wówczas chorobą.

W 2014 r. Karol Radziszewski użył kolażu Kisiela i połączył z innym cytatem–zapożyczonym logiem AIDS autorstwa kanadyjskiego kolektywu General Idea z lat 1988-1990.  Było ono z kolei trawestacją ikonicznego dla lat 60., celebrującego wolną miłość dzieła Roberta Indiany LOVE. Posługując się cytatami i modyfikując je, Radziszewski stworzył pracę wydobywającą z niepamięci mniejszościowe narracje wobec początków epidemii AIDS. 

Joanna Sokołowska

LogotypDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Karol Radziszewski
Karol Radziszewski

Dyplom obronił w 2004 roku w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autor wideo, fotografii, instalacji, obrazów, akcji. Ważne miejsce w jego twórczości zajmują wątki gejowskie i erotyczne, po raz pierwszy wyeksponowane przez Radziszewskiego na wystawie Pedały, która miała miejsce w prywatnym mieszkaniu w warszawie w 2005. Podejmuje także wątek wzajemnego przenikania się przestrzeni prywatnej i publicznej. Przywołuje i w sposób twórczy odnosi się do prac artystów działających w latach 60. i 70. XX wieku, m.in. Natalii LL, Edwarda Krasińskiego, Ryszarda Winiarskiego. Współtworzy Latającą Galerię Szu Szu (razem z Ivo Nikiciem i Piotrem Kopikiem)....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także