Zuzanna Janin

Pomiędzy. Ojcowie i Synowie [Jan, Edward, Ignacy]

Udostępnij:
Datowanie: 2006-2008
Technika: videoinstalacja
Materiały:film (DVD), miś pluszowy, odznaczenia wojenne, guziki, drut kolczasty z obozu koncentracyjnego, inne
Rozmiar:9'53''
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 13.12.2013
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/96
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

W latach 2006-2008 Zuzanna Janin zrealizowała drugą część projektu Pomiędzy. Matki i Córki (Maria. Zuzanna, Melania),
2005 - pracę wideo Pomiędzy. Ojcowie i synowie (Jan, Edward. Ignacy), do której zaprosiła męskich członków swojej rodziny: ojca, brata i syna.

Artystka udzielając głosu członkom rodziny, buduje rodzaj sagi, narracji bez końca. Wideo Pomiędzy. Ojcowie i synowie jest podobnie zbudowane formalnie, jak pierwsza część projektu, jednak przedstawia splatające się wypowiedzi trzech mężczyzn reprezentujących trzy pokolenia, mówiących o swoich relacjach, w których najmocniej czytelny jest element obcości, a jednocześnie samotności i tęsknoty syna za ojcem. W relacji męskich członków rodziny emocje wypowiadane są z większym dystansem, w sposób nieoczywisty, ujawniając jednak emocjonalne, społeczne czy realne osierocenie. Uderza bolesna nieobecność ojca, którego brak w każdym pokoleniu następuje z innego powodu: ojca zabiera wojna (przejmująca opowieści najstarszego bohatera o torturach ojca więzieniu NKWD na Łukiszkach i wędrówce do domu przez Persję, Egipt i Wielką Brytanię do Polski), rozpad rodziny, czy praca zawodowa dominująca nad relacjami rodzinnymi.


Praca Pomiędzy. Ojcowie i synowie (2006-2008) może być prezentowane jako wideoinstalacja, na którą oprócz projekcji składa się półka na której ułożona jest "chłopczyńska kolekcja skarbów": wojskowe guziki, chłopięce zabawki, drewniany miecz, karabin plastikowy, samochodziki blaszane, plastikowe zabawki z MacDonalda, mała dziecięca kolekcję wojskowych znaczków i pluszowy miś, jedyna chłopięca przytulanka w tym zestawie.

Rodzina to w ujęciu Janin zagmatwana, zmienna struktura, w której silne emocje zdominowane są przez głębokie więzi, pamięć, ale też lęki o kochane osoby i gorące czy bolesne wspomnienia, rozpięte między wyidealizowanymi obrazami dzieciństwa, a niemocą porozumienia wśród najbliższych, kochających się osób.

Źródło: Zuzanna Janin Studio, na podstawie tekstu Agnieszki Rayzacher, w: Zuzanna Janin, Biała Kruk, Galeria Labirynt, Lublin, lokal_30, Warszawa, 2016.

Zuzanna Janin
Zuzanna Janin

Używane nazwiska artystyczne: Zuzanna Baranowska (1990-1992), Zuzanna Janin (od 1992).Rzeźbiarka, autorka instalacji, rysunków, fotografii, akcji, wideo, wideoinstalacji i działań performatywnych. Studiowała w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1980-1986). W 2004 r. przebywała na stypendium Prohelvetia w Ecole Cantonale d’Art du Valais w Sierre w Szwajcarii (Pro Helvetia art-academic scholarship at New Media). W 2016 r. obroniła doktorat z zakresu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Prace Zuzanny Janin prezentowane były na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, znajdują się w wielu kolekcjach...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty