Bogusław Schaeffer (Schäffer)
Temat. Muzyka elektroniczna
Datowanie: | 1970-1979 |
Technika: | rysunek |
Materiały: | tusz, papier, kalka |
Rozmiar: | wymiary różnią się w zależności od strony |
Sposób nabycia: | dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej” |
Data nabycia: | 01.10.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2242/1-5 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Ta surowa abstrakcyjna kompozycja została stworzona w latach 70. jako „elektroniczna muzyka przyszłości”. Napisana w 1971 roku partytura pokazuje, według słów autora, „schemat lokalizacji w czasie 80 elementów”.
Poszczególne „elementy” zostały zaplanowane z precyzją i szczegółowością, z którymi nie poradziło sobie analogowe wyposażenie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Dlatego Schaeffer wykonał partyturę dopiero wiosną 1978 roku, kiedy to mógł korzystać z komputera w studiu Elektronmusikstudion EMS w Sztokholmie. Przez prawie osiem lat Temat: Muzyka elektroniczna pozostawało dziełem czysto wizualnym. Dziś jest klasycznym dziełem elektroakustycznym oraz niezwykle atrakcyjną wizualnie partyturą, którą graficzny język zbliża do wielu klasycznych prac abstrakcyjnych znajdujących się w kolekcji Muzeum Sztuki.
Partytury graficzne Bogusława Schaeffera realizowały jego ideę muzyki poliwersjonalnej. Jest to taki zapis kompozytorskich intencji, który dopuszcza jak najbardziej różnorodne interpretacje, tym samym zmieniając stosunek między kompozytorem i wykonawcą, który staje się równorzędnym twórcą utworu. Partytura stanowi tu jedynie pretekst. Interesujące pod względem wizualnym dzieła stanowią raczej sugestię dla potencjalnego wykonawcy, niż kategoryczny nakaz.
Daniel Muzyczuk
Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio, ZKM Karlsruhe, 14.7.2018 - 6.1.2019