Leopold Buczkowski
Fotografie z Francji
Datowanie: | 1957 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny, emulsja światłoczuła |
Rozmiar: | wys. 6,5 cm, szer. 9 cm |
Sposób nabycia: | dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej” |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3095/1-7 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.
Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.
Rejestracje fotograficzne wykonane przez Buczkowskiego podczas wizyty w Paryżu w 1957 roku ukazują nieoficjalne strony życia wielkiego miasta. Niektóre z nich dokumentują rozwijające się wówczas zjawisko konsumeryzmu, eksponując jego zaplecze handlowe – stragany uliczne – i skutki uboczne w postaci zaśmieconych ulic. Również w tych zdjęciach artysta posługuje się radykalnymi środkami – chwyta sceny na gorąco stosując często obniżony punkt widzenia.
Paweł Polit