Teresa Żarnower
Projekt kina
Datowanie: | 1926 (pierwowzór), 2017 (rekonstrukcja) |
Technika: | makieta |
Materiały: | folia, farby, drewno, karton, płyta pilśniowa (mdf) |
Rozmiar: | cały model z trwałą podstawą: wys. 34 cm, szer. 85 cm, głęb. 140 cm; sam model: 31x120x66 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 05.06.2018 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/622 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Obiekt jest przestrzenną realizacją projektu kina Teresy Żarnower z 1925 roku, zrealizowaną w oparciu o zachowane rysunki zamieszczone w czasopiśmie ”Blok" z 1926 ( nr 11, s. 21).
Pierwotny projekt nigdy nie był zrealizowany. Makieta przygotowana została przez Narodową Galerię Sztuki „Zachęta” w Warszawie w związku z wystawą Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918 (2018), po której został podarowany do Muzeum Sztuki w Łodzi.
Prosta, przeszklona bryła kryje owalną i ukośną widownię kina, duży ekran, a także funkcjonalne ciągi komunikacyjne oraz przestrzenie pomocnicze.
Projekt kina prezentowany był na współorganizowanej przez Mieczysława Szczukę, działającego w ramach ugrupowania Blok, I Wystawie Międzynarodowej Architektury Nowoczesnej w Warszawie, która odbyła się na przełomie lutego i maja 1926 roku w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Numer czasopisma „Blok”, z którego pochodzi reprodukcja projektu, był niejako katalogiem wspomnianej ekspozycji. Na wystawę artystka przygotowała też inne projekty: Domu mieszkalnego (wraz z Szymonem Syrkusem i Mieczysławem Szczuką) i Domu mieszkalnego dla bezdzietnych małżeństw i kawalerów (wraz z Anotnim Karczewskim i Piotrem Kozińskim). Z poprzednich numerów „Bloku” znane są też jej inne pojedyncze wcześniejsze propozycje budynków.
W 1927 roku Teresa Żarnower i Mieczysław Szczuka opracowali podsumowanie swojej koncepcji nowoczesnej architektury. Opisane zostało ono przez Szczukę w artykule Domy-ogrody w miastach-ogrodach („Dźwignia” 1927, nr 1). Proponowany model architektury odnosił się do modernistycznego budownictwa funkcjonalnego, które będzie przystosowane do potrzeb życiowych współczesnego człowieka, a także wdroży nowoczesne rozwiązania techniczne i pozostanie ekonomiczne w realizacji oraz użytkowaniu. Projekt kina także był odpowiedzią na te wyzwania.
Paulina Kurc-Maj
"Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918", Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta” w Warszawie, 2018