Teresa Murak
Z cyklu: Rzeźba dla Ziemi (Równowaga balansu)
Datowanie: | 1974 |
Technika: | fotografia barwna, fotografia czarno-biała, rysunek |
Materiały: | |
Rozmiar: | wymiary różne dla poszczególnych obiektów |
Sposób nabycia: | dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej” |
Data nabycia: | 09.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3093/1-17 |
Opis dzieła
Artystka w ramach sympozjum w Ubbaboda w Szwecji przez trzydzieści dni kopała łopatą okrągły dół o głębokości jej wzrostu. Z wydobywanej ziemi usypywała kopiec o wysokości jej wzrostu. W dole i na kopcu zasiała namoczone ziarna trawy. Gdy trawa wykiełkowała, rzeźba – wbrew woli artystki – została zniszczona. Działanie, charakterystyczne dla początków land artu, bazowało na pracy z ziemią oraz wykorzystaniu własnego ciała.
Rzeźba dla Ziemi (Równowaga balansu) powstała w 1974 roku w ramach Sympozjum w Ubbaboda w Szwecji jako pierwsza z cyklu „rzeźb dla Ziemi”. Realizacja ta wpisuje się w charakterystyczne dla początków land artu działania bazujące na pracy zakorzenionej bezpośrednio w ziemi i w ciałach artystów, wykonywanej przy użyciu siły fizycznej.
Artystka przez trzydzieści dni kopała łopatą dół o promieniu jej wzrostu, usypując jednocześnie kopiec powtarzający kształtem wydobytą z ziemi półkulę. Następnie obsiała obydwie powierzchnie namoczonymi ziarnami trawy. Zaraz po wypuszczeniu pędów rzeźba, wbrew woli artystki, została zniszczona spychaczami (pod pretekstem braku zgody budowlanej).
Fotografie i szkice są dokumentacją procesu powstawania pracy. Praca w Ubbaboda zaincjowała cykl „rzeźb dla ziemi” realizowany w drugiej połowie lat 70. Jego rozwinięciem były projekty „rzeźb kosmicznych” podejmujące poszukiwania w ziemskiej materii trajektorii ciał niebieskich i praw rządzących kosmosem.
Cykl Rzeźba dla Ziemi (Równowaga balansu), obejmuje 17 prac (fotografii i szkiców na papierze, w tym 3 barwne i 14 czarnobiałych).
Joanna Sokołowska