Carolina Caycedo

Rojinegra (Red and Black)

Udostępnij:
Datowanie: 2018
Technika: instalacja
Materiały: drut metalowy, tworzywo sztuczne, juta, drewno, sieć rybacka, smoła, ready-made, bambus, ołów, metal
Rozmiar:wys. 350 cm, szer. 140 cm, głęb. 54 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 29.07.2019
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/618

Opis dzieła

"Kolory sieci odnoszą się do tradycji anarchistycznej. Większość elementów użytych w instalacji to narzędzia domowe: drewniana łopata służy do gotowania w dużych garnkach
jedzenia dla większej grupy osób, tykwa i sito używane są do nabierania wody. W sieci znajduje się także misa do płukania złota. Razem z tymi obiektami zawieszona jest wkładka domaciczna – analogicznie do tamy na rzece, symbol kontroli nad kobiecym ciałem".
Carolina Caycedo

Materiały: metal (metalowa miska do płukania złota), ołów (odważniki ołowiane), drut metalowy, tworzywo sztuczne (lina wykonana z tworzywa sztucznego), juta (sznurek jutowy), drewno (wiosło drewniane i drewniana tykwa), sieć rybacka, smoła, ready-made (linka spadochronowa, karabinek wspinaczkowy, wkładka domaciczna), bambus (bambusowe sitko i bambusowa trzepaczka do dywanów).

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:

  • Carolina Caycedo urodziła się w 1978 w Londynie.
  • Jest artystką kolumbijską i mieszka w Los Angeles.
  • Jest przedstawicielką ekofeminizmu. Ekofeminizm porównuje niszczenie środowiska naturalnego do przemocy wobec kobiet.

Opis dzieła:

  • Artystka wykorzystała w swojej pracy sieć rybacką zrobioną przez Alvaro Cabrera. Sieć jest czarna. Dla wzmocnienia  Alvaro Cabrera natarł ją smołą. Alvaro Cabrera walczył przeciwko budowaniu tamy w Quimbo.
  • Sieć jest przeciwieństwem tamy. Sieć jest ażurowa, pozwala wodzie przepływać przez siebie. Tama zatrzymuje wodę i niszczy naturalne środowisko.
  • Carolina Caycedo szanuje umiejętność tkania sieci rybackiej. Docenia umiejętność odpowiedniego zarzucania sieci do połowu ryb. Jest to wiedza przekazywana młodszemu pokoleniu przez starszych. Sieci rybackie to symbol samowystarczalności i niezależności. Pozwalają zdobywać pożywienie nie niszcząc przyrody. Inaczej jest z tamą.
  • W sieci są rzeczy używane przez człowieka nad rzeką Magdalena: tykwa na wodę, trzepaczka do dywanu, drewniana łyżka, miska i sito do wypłukiwania złota.
  • Artystka porównuje sieć do ludzkiego ciała.
  • Z miski do płukania złota zwisa sznurek z wkładkami antykoncepcyjnymi. Artystka porównuje wkładki do tamy na rzece. Tama na rzece uniemożliwia swobodny przepływ rzeki. Wkładki domaciczne uniemożliwiają kobiecie zajście w ciążę. Tama niszczy przyrodę. Tama ma kontrolować rzekę. Wkładka antykoncepcyjna ma kontrolować kobiece ciało.
  • Tytuł pracy Czerwony i czarny nawiązuje do kolorów skóry ludzi żyjących nad rzeką Magdalena w Kolumbii.

Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawy

Biennale in L. A.
Prototypy 03: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski [2019-09-06-2020-01-12]
Overview Effect [2021-06-19-2021-09-20]

Carolina Caycedo

Carolina Caycedo jest kolumbijską artystką, mieszkającą w Los Angeles. Uczestniczy w ruchach oporu terytorialnego, gospodarki solidarnej i mieszkalnictwa rozumianego jako prawo człowieka. Praktyka artystyczna Caroliny ma dla niej wymiar wspólnotowy,  a performensy, rysunki, fotografie i filmy wideo są nie tylko efektem końcowym, ale raczej częścią procesu badań i działania artystki. Jej prace przyczyniają się do budowania środowiskowej pamięci historycznej jako podstawowego elementu nie-powtarzalności przemocy wobec podmiotów ludzkich i nieludzkich oraz generują debatę na temat przyszłości w odniesieniu do dóbr wspólnych, sprawiedliwości...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty