Ray Johnson

Untitled (Hockney and Duchamp Profiles with Puck Drawing) / Bez tytułu (Profile Hockneya i Duchampa z rysunkiem krążka)

Udostępnij:
Datowanie: 1977
Technika: rysunek, kolaż, asamblaż
Materiały: tusz, farba wodna, kredka, papier, płyta wiórowa
Rozmiar:wys. 29,9 cm, szer. 22,2 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MK)
Data nabycia: 05.12.2016
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2171

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście.
Ray Johnson:
●    amerykański artysta, żył i tworzył w Nowym Jorku;
●    tworzył w 2 połowie XX wieku;
●    w Nowym Jorku miał wielu znajomych – artystów, pracowników galerii sztuki i dyrektorów muzeów; Ray Johnson zrobił wiele prac o swoich znajomych -  Silhouette Project (Projekt Sylwet); Silhouette Project (Projekt Sylwet) to prace zrobione wieloma technikami – rysowane, malowane, wyklejane.

Opis dzieła.
Praca Bez tytułu (Profile Hockneya i Duchampa z rysunkiem krążka):
●    to jedna z prac z cyklu Silhouette Project (Projekt Sylwet);
●    przypomina położone na sobie różne obrazy;
●    praca zawiera:
-    dwa profile (obrazy twarzy z boku),
-    dwa listy,
-    proste rysunki: rysunek krążka do hokeja, rysunek puszki brzoskwiń;
-    ozdobne pasy i niebieską naklejkę; na niebieskiej naklejce jest nazwisko Herman Mellville  i tytuł książki Moby Dick;
●    profile należą do Davida Hockneya (malarz, przyjaciel Raya Johnsona) i Marcela Duchampa ważny artysta; Ray Johnson go podziwiał);
●    treść listów:
-     „Lipiec 19, 1977. Droga Barbaro Haskell, proszę, wyślij ten rysunek krążka hokejowego do Toma Armstronga, aby pokazał go Paulowi Cummingsowi, a potem Davidowi Hockneyowi”;
-    „Lipiec 9, 1977. Droga Barbaro Haskell, Proszę, daj ten rysunek puszki brzoskwiń Tomowi Armstrongowi, który powinien go przekazać Paulowi Cummingsowi”;
●    Barbara Haskell była kuratorką w Whitney Museum. Tom Armstrong był dyrektorem Whitney Museum. Paul Cummings był kustoszem w Whitney Museum;
●    Whitney Museum to ważne muzeum w Nowym Jorku;
●    praca Raya Johnsona to zagadka o nim samym. Johnson zostawia widzowi podpowiedzi, pokazuje swoich znajomych, pisze listy, wspomina o książce i o ważnym muzeum;
●    praca Raya Johnsona to żart.

Autor skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej


Praca należy do kompozycji Raya Johnsona realizowanych w ramach tzw. Silhouette Project (Projekt Sylwet). Pierwsza praca z tego cyklu powstała w 1976 roku, a idea serii opierała się na wykorzystaniu zarysu głowy wybranej postaci w celu stworzenia pełnego odniesień i znaczeń kolażu. Z reguły były to sylwety jego przyjaciół, ale też osób ważnych w życiu artystycznym. Technika kolażu należała zaś do najchętniej stosowanych przez artystę. Niniejsza kompozycja przedstawia zarys głowy Davida Hockneya zwrócony w prawą stronę, na którym umieszczony jest biały prostokąt z zarysem twarzy Marcela Duchampa. Powyżej mieści się rysunek krążka do hokeja i napis: „Lipiec 19, 1977. Droga Barbaro Haskell, proszę, wyślij ten rysunek krążka hokejowego do Toma Armstronga, aby pokazał go Paulowi Cummingsowi, a potem Davidowi Hockneyowi”. Obok głowy Duchampa umieszczona jest naklejka odnosząca się do książki Moby Dick Hermana Melville’a oraz nazwisko Mr John Willembecher. Poniżej zaś pojawia się rysunek puszki z brzoskwiniami i kolejny list do Barbary Haskell: „Lipiec 9, 1977. Droga Barbaro Haskell, Proszę, daj ten rysunek puszki brzoskwiń Tomowi Armstrongowi, który powinien go przekazać Paulowi Cummingsowi”. Cały kolaż jest warstwową opowieścią bazującą na skojarzeniach związanych z życiem artysty. Marcel Duchamp to jedna z najistotniejszych postaci, które wpłynęły na koncepcję sztuki Johnsona. Figura wielkiego dadaisty powraca też w innych pracach artysty. Skojarzona z postacią pop-artysty Davida Hockneya ma sprowokować widza do poszukiwania artystycznych odniesień i zależności. Z kolei John Willembecher to przyjaciel Johnsona, również artysta, a Barbara Haskell to kuratorka Whitney Museum. Z tym muzeum związani byli też Tom Armstrong (dyrektor placówki) i Paul Cummings (kustosz działu rysunku). Zaproszenie do wymiany, które w kolażu wysuwa Ray Johnson, wiąże się wreszcie z mail artem, rodzaj sztuki uprawiany pioniersko przez Johnsona od początku lat 60. w Nowym Jorku.

Paulina Kurc-Maj

Wystawy

Alexander the Great: Iolas Gallery 1955-1987 [2014-03-06-2014-04-26]
Ray Johnson: Silhouettes [2011-11-12-2012-03-31]
Please Return To [2015-05-14-2015-09-25]

Ray Johnson

Ray (Raymond Edward) Johnson to jeden z ciekawszych przedstawicieli wczesnego pop-artu amerykańskiego i neodadaizmu. Studiował w Black Mountain College, słynnej szkole artystycznej, skupiającej w latach 40. i 50. najważniejszych intelektualistów i artystów w USA. W latach 1949–1968 przebywał w Nowym Jorku. Tworzył przede wszystkim kolaże i mail art. Pierwsze kolaże Johnsona, w których wykorzystywał obiekty zaczerpnięte z popkultury (fotosy, reklamy, zdjęcia z czasopism, gazet), a także elementy abstrakcyjne, zaczęły powstawać już w 1955 roku. W końcu lat 50. stały się one kluczowym aspektem nieformalnej sieci kontaktów korespondencyjnych,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także