Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Stuart Brisley

Untitled

Udostępnij:
Datowanie: 1988
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:pen-drive USB
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 17.09.2018
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3079
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Bezpośrednim impulsem do powstania performansu były wydarzenia w Turcji w drugiej połowie lat. 70. W tym okresie wpływy w kraju zyskały Szare Wilki, paramilitarna organizacja o ultraprawicowych poglądach, propagująca neonazistowskie i neofaszystowskie postawy, zwalczająca lewicowców i liberałów. W czasie zimnej wojny organizacja mogła liczyć na wsparcie NATO i CIA. W latach 70., w okresie największej aktywności bojówki, z rąk jej członków zginęły w Turcji tysiące ludzi.

Artysta i jego żona pragnęli przywołać pamięć zabitych w wyniku tych dramatycznych wydarzeń. W czasie akcji Maya Balcioglu głośno wymawiała imię i nazwisko osoby, która zginęła, a Brisley starał się je powtórzyć. Jeśli nie udało mu się wymówić tego właściwie, żona go poprawiała. Następnie wymownie uderzał krzesłem o podłogę. Ten sam akt powtarzali wielokrotnie, przy każdym nazwisku.

Najnowsze wydarzenia sprawiają, że praca nie traci na aktualności. Wzrost ksenofobicznych i nacjonalistycznych tendencji w wielu częściach świata, również w Turcji, sprawia, że performans stanowi przestrogę, jak tragiczne w skutkach może okazać się zdobycie wpływów przez ekstremistów. Organizacja Szare Wilki nadal działa, a jej sympatycy, którzy uważają się za idealistów, pozdrawiają się przy pomocy wymownego gestu – ułożenia dłoni w taki sposób, że przypomina pysk wilka. Tym gestem Tureccy ultraprawicowcy witali w 2018 roku Recepa Tayyipa Erdoğana podczas wizyty w Niemczech. Przy innej okazji prezydent Turcji wyrażał on swoje poparcie dla tej organizacji.

Akcja została przeprowadzona w Krakowie, w jednej z sal Uniwersytetu Jagiellońskiego. Brisley i Maya Balcioglu wspominają ten czas jako bardzo aktywny okres działania sympatyków Solidarności i mówią o nieformalnym, nieco ukrytym charakterze wydarzeń artystycznych, które odbywały się w tym czasie w Krakowie.

Maria Franecka

Stuart Brisley

Stuart Brisley, uważany za inicjatora brytyjskiej sztuki performansu, od kilkudziesięciu lat przyciąga uwagę międzynarodowej publiczności jako autor ekspresyjnych akcji, instalacji, interwencji publicznych, filmów, prac wideo, fotografii i prac malarskich. Uprawia sztukę zaangażowaną politycznie, posługując się prostymi materiałami i pracując w kontekstach społecznych uważanych za marginalne. W swojej twórczości konfrontuje działanie twórcze z warunkami rozwiniętego kapitalizmu. Stawia w niej pytanie o granice człowieczeństwa, sytuując ciało ludzkie w okolicznościach ekstremalnych, w sensie zarówno fizycznym, jak i emocjonalnym. Eksponuje...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji