Aleksandra Polisiewicz

Krajobraz przedrewolucyjny

Udostępnij:
Datowanie: 2015
Technika: film, obiekt, tkactwo, zapis cyfrowy dźwiękowy
Materiały:drewno, nici, płyta DVD, papier, tkanina
Rozmiar:patrz podkarty poszczególnych obiektów
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 07.12.2016
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/600/1-3
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Krajobraz przedrewolucyjny utkany został wspólnie przez artystkę i byłe pracownice Zakładów Przemysłu Bawełnianego im. Juliana Marchlewskiego „Poltex” w ramach wystawy Wszyscy ludzie będą siostrami. Proces tkania odbył się w ich dawnym miejscu pracy – w którym obecnie mieści się Muzeum Fabryki. Do produkcji Krajobrazu przedrewolucyjnego użyto odpadów produkcyjnych z jednej z łódzkich szwalni. Motyw przedstawiający bramę główną fabryki z zegarem zaproponowany przez Aleksandrę Polisiewicz zaczerpnięty został z archiwalnych fotografii „Poltexu”. Czas na zegarze wskazuje 12:25 – chwilę przed zakończeniem pierwszej zmiany i wyjściem robotnic z fabryki. Praca należy do cyklu tricksterowskiego. Trickster to mitologiczna postać przemieszczająca się pomiędzy światem śmiertelników i ponadnaturalnym. Wcielając się w historyczne postaci mitologicznych i biblijnych buntowników (niosącego oświecenie i wiedzę Prometeusza czy Lucyfera), anarchicznie łamie zasady i hierarchie w celu wyrównania nierówności społecznych. Do produkcji pracy użyte zostały odcienie trzech kolorów tricksterowskiej mitologii: czarnego, czerwonego i niebieskiego. Czerwone nici, z których utkano bramę fabryki, symbolizują ofiarę, krew, zniszczenie i ogień rewolucyjnej wiedzy. Łączą niebieski – odnoszący się do tego, co niebiańskie, ale też do bogactwa i arogancji klas wyższych – z czarnym, odsyłającym do tego, co ziemskie, do biedy, upokorzenia i trudu przetwarzania materii. Wspólna praca nad kilimem była tkaniem zbiorowej nieheroicznej opowieści o doświadczeniach pracy kobiet i historii transformacji systemowej zakorzenionej w ich relacjach i pamięci.

Praca złożona z tkaniny (sztandaru), pudełek zapałek i filmu Hylogenia.

Joanna Sokołowska



Wystawy

Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych, 2017-05-18 - 2017-09-10

Aleksandra Polisiewicz

Aleksandra Polisiewicz, studiowała w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, mieszka w Warszawie. W swoich pracach podejmuje analizę biopolityki późnego kapitalizmu, form jej ucieleśnienia, modelowania podmiotowości i praktyk oporu. Interesują ją szczególnie relacje władzy i anarchiczne interwencje w polach seksualności, podświadomości, pamięci, pracy i technosfery. Tworzy prace wideo, animacje, dokumenty, instalacje i projekty partycypacyjne.

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także