Aleksandra Polisiewicz
Krajobraz przedrewolucyjny
Datowanie: | 2015 |
Technika: | film, obiekt, tkactwo, zapis cyfrowy dźwiękowy |
Materiały: | drewno, nici, płyta DVD, papier, tkanina |
Rozmiar: | patrz podkarty poszczególnych obiektów |
Sposób nabycia: | zakup (dofinansowano ze środków MKiDN) |
Data nabycia: | 07.12.2016 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/600/1-3 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Krajobraz przedrewolucyjny utkany został wspólnie przez artystkę i byłe pracownice Zakładów Przemysłu Bawełnianego im. Juliana Marchlewskiego „Poltex” w ramach wystawy Wszyscy ludzie będą siostrami. Proces tkania odbył się w ich dawnym miejscu pracy – w którym obecnie mieści się Muzeum Fabryki. Do produkcji Krajobrazu przedrewolucyjnego użyto odpadów produkcyjnych z jednej z łódzkich szwalni. Motyw przedstawiający bramę główną fabryki z zegarem zaproponowany przez Aleksandrę Polisiewicz zaczerpnięty został z archiwalnych fotografii „Poltexu”. Czas na zegarze wskazuje 12:25 – chwilę przed zakończeniem pierwszej zmiany i wyjściem robotnic z fabryki. Praca należy do cyklu tricksterowskiego. Trickster to mitologiczna postać przemieszczająca się pomiędzy światem śmiertelników i ponadnaturalnym. Wcielając się w historyczne postaci mitologicznych i biblijnych buntowników (niosącego oświecenie i wiedzę Prometeusza czy Lucyfera), anarchicznie łamie zasady i hierarchie w celu wyrównania nierówności społecznych. Do produkcji pracy użyte zostały odcienie trzech kolorów tricksterowskiej mitologii: czarnego, czerwonego i niebieskiego. Czerwone nici, z których utkano bramę fabryki, symbolizują ofiarę, krew, zniszczenie i ogień rewolucyjnej wiedzy. Łączą niebieski – odnoszący się do tego, co niebiańskie, ale też do bogactwa i arogancji klas wyższych – z czarnym, odsyłającym do tego, co ziemskie, do biedy, upokorzenia i trudu przetwarzania materii. Wspólna praca nad kilimem była tkaniem zbiorowej nieheroicznej opowieści o doświadczeniach pracy kobiet i historii transformacji systemowej zakorzenionej w ich relacjach i pamięci.
Praca złożona z tkaniny (sztandaru), pudełek zapałek i filmu Hylogenia.
Joanna Sokołowska
Efekt ostateczny. Magazyn wzorów uszytych, 2017-05-18 - 2017-09-10