Udostępnij:
Datowanie: 1997
Technika: film, zapis cyfrowy dźwiękowy
Materiały:wideo z dźwiękiem, zapis cyfrowy
Rozmiar:8' 24''
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 07.12.2016
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/125
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Dokumentacja performansu, w którym artystka wcieliła się w rolę pracownicy seksualnej. Odbył się on przy ulicy Yüksek Kaldırım, znanej w Stambule z domów publicznych. Zapis koncentruje się na spojrzeniu, jakim mężczyźni obdarzają artystkę. Męskie pożądanie zostaje wyeks- ponowane i skonsumowane przez artystkę – i odbiorców. Działanie artystyczne odwraca tradycyjną relację władzy w sferze płci i seksualności. Praca seksualna została zestawiona z hasłami dotyczącymi ekonomii pracy artystycznej. Tym samym Şükran Moral stawia pytanie o wspólne cechy obu zawodów, przy czym nie chodzi o uniwersalną (a więc tradycyjnie męską) figurę artysty. Kobieta artystka musi walczyć o uznanie i przeciw wykluczeniu społecznemu.


Film Burdel powstał na podstawie dokumentacji performansu, w którym artystka wcieliła się w rolę sexworkerki. Miał miejsce przy ulicy Yüksek Kaldırım, znanej w Stambule z domów publicznych. Zapis wideo koncentruje się na spojrzeniu mężczyzn na artystkę, to ich pożądanie zostaje wyeksponowane i poddane konsumpcji przez wzrok artystki i odbiorcy. Tym samym działanie artystyczne odwraca tradycyjne relacje władzy obrazowania płci i seksualności. Szara strefa pracy seksualnej została zestawiona także z hasłami dotyczącymi ekonomii pracy artystycznej. Tym samym Şükran Moral postawiła pytanie o wspólne cechy obydwu zawodów. Przy czym nie chodzi o uniwersalną (a więc tradycyjnie męską) figurę artysty, ale o kobietę artystkę, jej walkę o uznanie i z wykluczeniem społecznym.

Joanna Sokołowska



Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Şükran Moral

Studiowała na wydziałach sztuk pięknych Ankara Üniversitesi i Accademia di Belle Arti di Roma. Mieszka w Stambule i Rzymie. W swoich pracach wideo, instalacjach, fotografiach i performansach podejmuje kwestie społecznych tabu, koncentrując się głównie na opresji kobiet, mniejszości seksualnych, etnicznych i różnych formach inności konstruowanych jako zagrożenie dla wspólnoty narodowej i religijnej w Turcji. Jednocześnie jej twórczość eksploruje mechanizmy konsolidowania się opresyjnych, normatywnych i faszyzujących większości, a także przemocy wobec mniejszości w kontekście globalnym. Jej performanse rozgrywają się często w pozagaleryjnych...

Zobacz także
Powiązane obiekty
1 2