Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1968
Technika: kolaż, malarstwo olejne
Materiały:tusz, tempera, farby olejne, płótno, papier (pocztówki)
Rozmiar:wys. 130,5 cm, szer. 170,5 cm; z ramą: wys. 131,2 cm, szer. 171,2 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 30.01.2018
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/2066
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Głównym bohaterem obrazu jest nie tytułowy sztandar, lecz plac Zwycięstwa (obecnie plac marszałka Józefa Piłsudskiego) w Warszawie, duża plama wypełniającego centralną część płótna intensywnego błękitu. Patrzymy nań nieco z góry, od strony Ogrodu Saskiego. Przy dolnej krawędzi obrazu widoczna jest bryła Grobu Nieznanego Żołnierza, znacznie wyżej, prawie przy jego górnej krawędzi, widać schematycznie potraktowane budynki wschodniej pierzei placu (Hotel Europejski i tak zwany dom bez kantów – budynek Funduszu Kwaterunku Wojskowego). Ponad zabudowaniami rozciąga się panorama miasta, widoczna na szeregu umocowanych do płótna pocztówek; znajdują się wśród nich zdjęcia kamienic Starego Miasta, Barbakanu, warszawskiej Nike, bryły Teatru Narodowego, placu Trzech Krzyży czy nowych bloków poza centrum. Pomiędzy tę górną a dolną zabudowę w przestrzeń placu wkracza od lewej strony poczet sztandarowy, niosący biało-czerwony sztandar z białym orłem pośrodku. Tuż za sztandarem, przy samej lewej krawędzi obrazu, widoczne są dwie sylwetki mężczyzn w wojskowych mundurach, zapewne czoło pocztu. To jeden z wielu dni, kiedy plac jest miejscem uroczystości państwowych czy też wojskowych, obraz zaś to uchwycona na płótnie migawka z jednej z nich.

Anna Saciuk-Gąsowska


Wiesław Szamborski

Wiesław Szamborski ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1966 roku. W jego studenckich pracach widoczny jest wpływ koloryzmu, późniejsza twórczość związana jest z polską odmianą nowej figuracji, nurtu, który dochodził do głosu od połowy lat 60. Szamborski pracował i wystawiał w duecie z Markiem Saletą, z którym studiował i z którym łączyły go zbliżone poglądy na sztukę. Zgodnie z ich intencją twórczość miała odnosić się do współczesności i opowiadać o zdarzeniach ze świata wokół. Nie wyróżniają się one niczym szczególnym spośród wielu podobnych sytuacji, stapiają się raczej w ciągłą opowieść o codziennym,...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji