Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1937
Technika: film czarno-biały, bez dźwięku
Materiały:pen-drive USB
Rozmiar:5:26 min
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 25.01.2018
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/130
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Film Woda jest obrazem dokumentalnym, który wykorzystuje elementy filmu eksperymentalnego i zabiegi formalne znane z fotografii artystycznej. Jest to wizualna opowieść o wodzie. Powstał w ramach działalności Lwowskiego Klubu Filmowego, zorganizowanego w 1937 roku przez Witolda Romera. Jego premiera odbyła się jesienią tego roku, a rok później pokazywany był w Budapeszcie na Międzynarodowym Kongresie Filmu Amatorskiego, gdzie zdobył III nagrodę i medal w kategorii filmów montażowych. Janina Mierzecka wspominała, że Romer wykonywał zdjęcia podwodne specjalnie przygotowanym do tego celu aparatem i wzbudziły one entuzjazm widzów. Rzeczywiście, film wyróżnia się przemyślaną formą i nowatorską kompozycją ujęć, która przywodzi na myśl twórczość artystów kręgu tzw. Nowej Rzeczowości. Szczególnie warte uwagi są ujęcia skoków do wody i pływaków pod wodą; nic podobnego nie pojawiło się w kręgu polskiej fotografii artystycznej okresu międzywojennego, co stanowi o wyjątkowości tej pracy.

Film na długi czas pozostawał zapomniany. Jego zdigitalizowana wersja została podarowana do zbiorów Muzeum Sztuki przez wnuczkę autora, a wiosną 2018 roku pokazano go po raz pierwszy po 80 latach; obraz zaprezentowano w Instytucie Polskim w Budapeszcie na wystawie współorganizowanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi, Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918–1939.

Paulina Kurc-Maj

Witold Romer

Witold Romer był jednym z czołowych twórców eksperymentujących w technice fotografii w kręgu polskiej fotografii artystycznej okresu międzywojennego. Pochodził z Lwowa, był synem wybitnego polskiego geografa Eugeniusza Romera. Uczył się fotografii, którą zajmował się już w latach 20., i ukończył studia na Wydziale Chemii Technicznej Politechniki Lwowskiej. W latach 30. prowadził na Politechnice Lwowskiej Zakład Fotografii, a po drugiej wojnie światowej był profesorem Katedry Fotomechaniki Politechniki Wrocławskiej. Początkowo eksperymentował z artystycznymi technikami fotograficznymi stosowanymi przez piktorialistów, używając na przykład...

Dzieła w tej samej kolekcji