Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Roman Signer

W styryjskim lesie [Im steirischen Wald]

Udostępnij:
Datowanie: 2002
Technika: film, zapis cyfrowy dźwiękowy
Materiały:pen-drive USB, karta pamięci
Rozmiar: 6'25'' min
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 26.10.2018
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/134
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Im steirischen Wald (W styryjskim lesie) przedstawia proces tworzenia przez Romana Signera spiralnego „ogrodu”. W wybranym przez artystę kształcie trudno nie dostrzec odniesień do bodajże najbardziej znanego przykładu sztuki ziemi na świecie, czyli Spiral Jetty (Spiralna grobla) Roberta Smithsona, pracy zbudowanej w 1970 roku na wybrzeżu Wielkiego Jeziora Słonego w amerykańskim stanie Utah. Co ciekawe, Signer spotkał się z twórczością swojego rówieśnika dosyć wcześnie, bo w 1969 roku w Kunsthalle Bern podczas pionierskiej wystawy Haralda Szeemanna Live in Your Head: When Attitudes Become Form. Signer tak w 2014 roku opisywał w rozmowie z Andreasem Fiedlerem wrażenia, jakie zrobiła na nim ta ekspozycja: „Patrząc na nią, myślałem, że jest mi to bliskie, doskonale rozumiem ten język. Jeśli miałbym zajmować się sztuką, to tego rodzaju. Taką, w której nie zawsze najważniejszy jest skończony rezultat. Rozumiałem tę sztukę, jej język”.

O ile jednak spiralę Amerykanina cechował ogromny rozmach (do budowy grobli używano ciężkiego sprzętu, by przemieścić m.in. sześć ton ziemi i bazaltu), Szwajcar realizuje swoje zamierzenie w pojedynkę, posiłkując się charakterystycznym dla siebie zastosowaniem materiałów wybuchowych. Za pomocą mikroeksplozji robi miejsce dla sadzonek na placu, gdzie wcześniej magazynowano drzewo. W styryjskim lesie jest do tej pory największą w skali realizacją artysty w przestrzeni publicznej.

Agnieszka Pindera

Roman Signer

Roman Signer uczęszczał do Schule für Gestaltung w Lucernie i Zurychu, studiował także na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1971–1972). Realizuje rzeźby i rzeźby oparte na czasie (time sculpture), które można nazwać także wydarzeniami rzeźbiarskimi. Rejestruje efemeryczne transformacje, którym poddaje zwyczajne przedmioty (kalosze, kajak, rower, beczka itp.) w przestrzeni własnego studia lub które osadza uprzednio w krajobrazie (w lesie, na polanie itp.). Signer dorastał w rolniczej części Szwajcarii i jego słownik artystyczny oraz wybór elementów, z których korzysta, mają swoje korzenie w ówczesnych doświadczeniach twórcy. Jego...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także