Udostępnij:
Datowanie: Bez daty
Technika: fotokolaż
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 23,5 cm, szer. 30,5 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 14.11.2018
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2225

Opis dzieła

Kolaż skomponowany jest z fragmentów przedstawień wyciętych z pism ilustrowanych i książek. Składają się one na przedstawienie młodej kobiety w sukni, siedzącej przy stole w pomieszczeniu. Zwrócona profilem w lewo postać spogląda melancholijnie przez zakratowane okno. Na pierwszym planie widoczny jest blat stołu z nieproporcjonalnie dużą kiścią winogron. Kompozycja ukazuje stan konsumpcyjnego przesytu, a zarazem izolacji; sylwetka kobiety w sukni jest elementem ukladu dopełniajacych się form.

Praca należy do grupy przedwojennych prac Reich-Sielskiej – kolaży, rysunków i kompozycji olejnych – komentujących społeczny status kobiety. Wyposażone w wymiar psychologiczny obrazy eksponują pasywność znamionującą postacie kobiet; ich lalkowatość interpretować można jako podatność na przyjmowanie narzucanych przez obowiązujące konwencje kulturowe ról: matki, elegantki, konsumentki nowoczesnych dóbr. W omawianej kompozycji rama okna wypełniona jest kawałkiem prawdziwej tkaniny symulującej kratę; materiał ten można uznać z nawiązanie do współczesnej artystce sfery konsumeryzmu.

Paweł Polit

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2018

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawy

Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta [2017-10-27-2018-02-04]
Two Metres of Snow [2020-05-15-2020-11-15]

Margit Reich-Sielska

Margit Reich-Sielska była współzałożycielką lwowskiej grupy Artes (w 1929 roku). Studia artystyczne odbyła w Lwowie, Warszawie i Wiedniu; w 1924 roku wyjechała do Paryża, gdzie wraz Henrykiem Strengiem (Markiem Włodarskim) i Ottonem Hahnem studiowała w Académie Moderne, prowadzonej przez Fernanda Légera i Amédée Ozenfanta. Należała do lwowskiej grupy Artes, działającej w latach 1930–1933. W swoich pracach przedwojennych nawiązywała do ikonosfery popularnej. Przyczyniła się do wyłonienia i rozwoju zjawiska fotomontażu lwowskiego.

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty