Dóra Maurer

Kalah

Udostępnij:
Datowanie: 1979 - 1981 r.
Technika: film barwny z dźwiękiem, animacja, zapis cyfrowy
Materiały: płyta DVD, kaseta
Rozmiar:czas trwania 9 min 50 s min
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 21.08.2013
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/85

Opis dzieła

Reguły starej arabskiej gry kalah dopuszczają do rozgrywki dwóch graczy używających po trzydzieści sześć kamieni. Klatki filmu odzwierciedlają ruchy na planszy– artyści użyli siedemdziesięciu dwóch wariantów kolorów, rozmiarów i dźwięków. Obrazy zmieniają się z zawrotną prędkością, zsynchronizowane z dźwiękami nagranymi na taśmę w Studiu Nowej Muzyki w Budapeszcie przez Jeneya. Mauer zmontowała cały materiał ręcznie.


Kalah to starożytna arabska gra dla dwóch osób. Obie mają do dyspozycji po 36 pionków (oryginalnie kamyków) rozłożonych po sześć w sześciu dołkach lub pojemnikach. Siódmym polem każdego z graczy jest tak zwana baza. Wygrywa ten gracz, który po serii określonych regułami gry ruchów kamykami zgromadzi ich więcej niż przeciwnik.
Film Dóry Maurer jest dokładnym zapisem rozgrywanej partii, to również element znacznie wcześniej pozyskanej do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi wieloelementowej pracy na papierze o tym samym tytule. Kalah było bowiem prezentowane na wystawie Konstrukcja w Procesie w Łodzi w 1981 roku. Film jest ważnym uzupełnieniem dzieła, będącego także zapisem ruchów obu graczy w formie diagramów i fotografii poszczególnych etapów tej samej partii, które zostały przełożone z rysunków i fotografii na grafikę. Jednakże ta sama gra mogła potoczyć się w zupełnie inny sposób – nieprzemyślany ruch mógł przechylić szalę zwycięstwa na stronę drugiego z graczy. Artystka wskazuje na wagę podejmowanych decyzji, różnorodność możliwych dróg i rozwiązań, a zarazem wyklucza przypadek – w tej grze wszystko zależy od decyzji podejmowanych przez jej uczestników.
Anna Saciuk-Gąsowska
Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Bibliografia

Crowley David, Muzyczuk Daniel, Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012, s. 188-189.

Dóra Maurer

Dóra Maurer ukończyła budapeszteńską Akademię Sztuk Pięknych w 1961 roku. Od lat 70. XX wieku jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych w świecie artystek węgierskich. Jej wczesne prace powstawały pod wpływem konceptualizmu i sztuki geometrycznej. Jej twórczość bazowała na powiązaniach z nauką, zwłaszcza matematyką, a poprzez analizę i mutacje podmiotu swoich działań badała i wskazywała, jak różne rozwiązania można odnaleźć w ramach przyjętego systemu. Wypowiadała się w rysunku i grafice, w pracach używała również materiałów wziętych z natury, jak gałęzie czy kamienie. Nieco później głównymi środkami wyrazu artystki...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także