Henryk Morel

Kompozycja

Udostępnij:
Datowanie: 1968
Technika: rzeźba
Materiały:metal, dętka, opona
Rozmiar:115 cm
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/63
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Artysta jako jeden z pierwszych w Polsce wykorzystywał w swoich pracach żelazo i gumę. Zestawiał kontrastowe materiały – na przykład twarde z miękkimi. Interesowała go twórczość Kobro, o której pisał. Obiekty Morela są ciekawym dialogiem z artystką i nieobecnością reprezentacji ciała w jej kompozycjach. Formy przez niego proponowane sugerują obecność czegoś cielesnego, co jest poddawane zgniataniu przez nieludzkie metalowe struktury. Mogą wywoływać skojarzenia z wypadkami samochodowymi.

Henryk Morel

Henryk Morel studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w 1963 roku. Po studiach pozostał jako pedagog na macierzystej uczelni. Był rzeźbiarzem, a raczej twórcą form przestrzennych, pracował bowiem w nietypowym materiale, łącząc ze sobą metal, glinę (formy ceramiczne) i materiały przetworzone, jak guma. Różnorodność materiałów sprawiała, że efektem były prace abstrakcyjne, zawierające w sobie elementy konstrukcyjne, geometryczne i biologiczne. Zwłaszcza połączenie napompowanych powietrzem gumowych elementów wciśniętych w żelazne „opakowania” daje wrażenie presji wywieranej przez mechaniczną formę...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także