Jan Ságl
Fotografie dokumentujące "Ptasią ucztę", happening pomysłu Ságla, który odbył się w praskim klubie muzycznym F
Datowanie: | 1969 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny, emulsja światłoczuła |
Rozmiar: | patrz podkarty poszczególnych obiektów |
Sposób nabycia: | dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej” |
Data nabycia: | 15.09.2017 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3074/1-32 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Jan Ságl był dokumentatorem czeskiego undergroundu. Jego zdjęcia zawdzięczają urzekającą aurę intymności bliskich przyjaźni i rozległym kontaktom w środowisku zakazanych przez władzę zespołów rockowych The Plastic People of the Universe i DG 307. Dzięki pomocy poety i artysty Jíříego Kolářa Ságlowi udało się zdobyć kamerę Eumig 8mm, którą zarejestrował część koncertów obu grup. Taki charakter miały akcje poświęcone żywiołom, zrealizowane w 1968 roku pod nazwą Fish Feast i Bird Feast przez The Primitives wspólnie z Ivanem Jirousem, Vĕrą Jirousovą, Zorką Ságlovą i Janem Ságlem. Nie chodziło tylko o stworzenie kostiumu czy też dekoracji – były to świadome działania, w których miało realizować się pełne znaczenie zawarte w pojęciu „psychodelia”, oznaczające według Ivana Jirousa, poety i ideologa grup, działanie intermedialne kierowane do wszystkich zmysłów oraz podświadomości. Do Bird Feast Ságl zaprojektował scenę, na której znalazło się 100 kg białych piór i naga kobieta w szklanej klatce, a w czasie akcji wyświetlano przedstawiające ptaki prace Jíříego Kolářa oraz odtwarzano nagrania śpiewu ptaków.
Daniel Muzyczuk