Maria Pinińska-Bereś

Sztandar autorski

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: technika własna
Materiały: tkanina, skóra, cerata, piasek, drewno
Rozmiar:wys. 263 cm, szer. 128 cm, głęb. 46 cm (wymiary przybliżone po złożeniu)
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 07.09.2017
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/611/1

Opis dzieła

Różowy sztandar był obiektem wykorzystywanym przez artystkę w kilku performansach w drugiej połowie lat 70. XX w. W akcji „Sztandar autorski” służył oznaczeniu miejsc działania w plenerze. Po zatknięciu go artystka zdejmowała buty, siadała na derce i grała na flecie „na cześć sztandaru”. Róż jest utrwalonym kulturowo znakiem kobiecości. Artystka zdecydowała się wprowadzić go w przestrzeń publiczną. Rewolucyjny charakter jej gestu „zmiękcza” niewielka kołderka owinięta wokół drzewca sztandaru.  

Praca jest częścią zespołu.

Zobacz opis całego zespołu.

Wystawy

Miejsce artystki. Efekt Matyldy w sztuce [2019-12-05-2020-03-01]
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Maria Pinińska-Bereś

Marię Pinińską-Bereś, wymienianą dziś wśród najważniejszych polskich rzeźbiarek i performerek, często włącza się w krąg sztuki feministycznej, choć sama nie chciała być tak jednoznacznie klasyfikowana. Studiowała rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od lat 60. artystka pracowała nad swoim indywidulanym stylem rzeźby, która zyskała charakterystyczny kształt około połowy lat 70. Od tego czasu w twórczości artystki kluczową rolę zaczęła odgrywać tkanina i lirycznie potraktowana tematyka „kobieca” – zarówno dotycząca kobiecego ciała, jak i tożsamości, a także ról lub cech przypisywanych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także