Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Maria Pinińska-Bereś

Sztandar autorski

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: fotografia czarno-biała, obiekt, technika własna
Materiały:drewno, tkanina, skóra, cerata, piasek, fotografia
Rozmiar:wymiary różne
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 07.09.2017
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/611/1-9
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła


Sztandar jest obiektem rzeźbiarskim powstałym na użytek akcji Sztandar autorski, która została zrealizowana w 1979 roku na wzgórzach Prokocimia i na Prądniku Białym. Dołączone doń zdjęcia dokumentują działanie Marii Pinińskiej-Bereś. Podczas akcji autorka niosła różowy sztandar owinięty niedużą kołdrą, a następnie zatrzymywała się w wybranych miejscach, wbijała go w ziemię, siadała na rozwiniętej kołdrze i grała melodię na flecie.  

Praca jest pokrewna innym feminizującym performance’om wykonywanym przez artystkę od lat 70. Sztandar-obiekt, poprzez owinięcie kołdrą i wykorzystanie koloru różowego, zyskał ponadto charakterystyczne dla jej pracy rzeźbiarskiej odniesienie do przypisywanych kulturowo kobietom ról i cech.

Paulina Kurc-Maj

Maria Pinińska-Bereś

Marię Pinińską-Bereś, wymienianą dziś wśród najważniejszych polskich rzeźbiarek i performerek, często włącza się w krąg sztuki feministycznej, choć sama nie chciała być tak jednoznacznie klasyfikowana. Studiowała rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od lat 60. artystka pracowała nad swoim indywidulanym stylem rzeźby, która zyskała charakterystyczny kształt około połowy lat 70. Od tego czasu w twórczości artystki kluczową rolę zaczęła odgrywać tkanina i lirycznie potraktowana tematyka „kobieca” – zarówno dotycząca kobiecego ciała, jak i tożsamości, a także ról lub cech przypisywanych...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także