Maria Pinińska-Bereś
Sztandar autorski
Datowanie: | 1979 |
Technika: | fotografia czarno-biała, obiekt, technika własna |
Materiały: | drewno, tkanina, skóra, cerata, piasek, fotografia |
Rozmiar: | wymiary różne |
Sposób nabycia: | dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej” |
Data nabycia: | 07.09.2017 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/611/1-9 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Różowy sztandar był obiektem wykorzystywanym przez artystkę w kilku performansach w drugiej połowie lat 70. XX w. W akcji „Sztandar autorski” służył oznaczeniu miejsc działania w plenerze. Po zatknięciu go artystka zdejmowała buty, siadała na derce i grała na flecie „na cześć sztandaru”. Róż jest utrwalonym kulturowo znakiem kobiecości. Artystka zdecydowała się wprowadzić go w przestrzeń publiczną. Rewolucyjny charakter jej gestu „zmiękcza” niewielka kołderka owinięta wokół drzewca sztandaru.
Sztandar jest obiektem rzeźbiarskim powstałym na użytek akcji Sztandar autorski, która została zrealizowana w 1979 roku na wzgórzach Prokocimia i na Prądniku Białym. Dołączone doń zdjęcia dokumentują działanie Marii Pinińskiej-Bereś. Podczas akcji autorka niosła różowy sztandar owinięty niedużą kołdrą, a następnie zatrzymywała się w wybranych miejscach, wbijała go w ziemię, siadała na rozwiniętej kołdrze i grała melodię na flecie.
Praca jest pokrewna innym feminizującym performance’om wykonywanym przez artystkę od lat 70. Sztandar-obiekt, poprzez owinięcie kołdrą i wykorzystanie koloru różowego, zyskał ponadto charakterystyczne dla jej pracy rzeźbiarskiej odniesienie do przypisywanych kulturowo kobietom ról i cech.
Paulina Kurc-Maj