Marek Włodarski (Henryk Streng)

Ryby i portret

Udostępnij:
Datowanie: 1928 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 65 cm, szer. 82 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 09.1966
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/455

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

Ryby i portret to surrealistyczny obraz. Artysta zestawił ze sobą kilka elementów, które w ogóle się ze sobą nie łączą. Po lewej stronie płótna znajdują się trzy zielone ryby typu dorada, namalowane w sposób schematyczny, jedna pod drugą. Ich ogony oplata niebieska linia, przypominająca linę. W centrum kompozycji Włodarski umieścił biało-czarny portret w złotej ramie, z wizerunkiem młodej kobiety. Dziewczyna została przedstawiona do pasa, na wprost widza, w geście czesania długich, ciemnych włosów. Wygląda jakby była symbolem kobiecości i niewinności. Złota rama portretu od góry zamknięta łukiem z widocznymi żłobieniami. Po prawej stronie płótna artysta namalował dłoń z żółtym mankietem koszuli i niebieskim od marynarki. Wskazujący palec jest wysunięty do góry, w geście naciskania na czerwono-biały przycisk, od którego odchodzi czerwona linia. W prawym, górnym rogu znajduje się czwarta ryba, czterokrotnie mniejsza od poprzednich i skierowana pyskiem do poziomej, górnej ramy obrazu. Również została namalowana schematycznie. Zza ryby, symetrycznie pojawia się brązowa, poskręcana linia. Tło obrazu stanowią cztery płaszczyzny w różnych kolorach: jasnoszary, ciemnoszary, niebieski i piaskowy. Jasnoszara płaszczyznę od beżowej oddziela czarna, pionowa linia. Wszystkie elementy obrazu zostały namalowane płasko, choć widoczna jest faktura nakładania farby. Występuje modelunek światłocieniowy. Treść obrazu jest niejasna, absurdalna. Tego rodzaju elementy mogą razem występować w marzeniach sennych. Taki sposób kreowania malarskiej rzeczywistości Włodarski nazywał nadrealizmem.Marek Włodarski to polski artysta malarz, pochodzenia żydowskiego. Studiował we Lwowie najpierw w Wolnej Akademii Sztuk Pięknych, a później Państwowej Szkole Przemysłowej. Wyjechał do Paryża, gdzie przez pół roku kształcił się pod okiem Fernanda Legera. Znał się z Andre Bretonem, Andre Massonem czy Brunonem Schulzem. Należał do lwowskiej grupy awangardowej „Artes”. Uczestniczył w kampanii wrześniowej. Pierwotnie nazywał się Henryk Streng, zmienił jednak nazwisko po wkroczeniu wojsk niemieckich na teren Lwowa w 1941 roku. Przebywał w obozie koncentracyjnym Stutthof. Po wojnie zaczął być nauczycielem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a potem w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W jego twórczości widoczne są wpływy Fernanda Legera i Marca Chagalla.

Autor skryptu: Maja Pawlikowska

Marek Włodarski (Henryk Streng)

Właściwie Henryk Streng, malarz polski pochodzenia żydowskiego, w latch 20. kształcił się we Lwowie pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego, następnie na ASP w Warszawie, w 1924 r. wyjechał do Paryża, gdzie zetknął się z twórczością surrealistów, min. Andre Bretona i Fernanda Legera. W 1930 r. związał się z grupą ''Artes". Walczył podczas kampanii wrześniowej W 1941 r. zmienił nazwisko. Po wojnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Od 1947 r. był pracownikiem, a od 1956 profesorem na ASP w Warszawie. Marek Włodarski jest jednym z najbardziej konsekwentnych awangardzistów w sztuce polskiej. Jego postawa eksperymentatora manifestowała się...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także