Aleksander Rodczenko

Dobrolet - Plakat reklamujący kupno akcji

Udostępnij:
Datowanie: 1924
Technika: typografia, litografia
Materiały: papier, farba graficzna
Rozmiar:wys. 70 cm, szer. 53 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1974
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/678

Opis dzieła

Plakaty zachęcające do zakupu akcji państwowych linii lotniczych Dobrolet zaprojektowane zostały przez Aleksandra Rodczenkę i Władimira Majakowskiego. Artyści tworzyli czołowy awangardowy duet działający na rzecz propagandy ZSRR. Posługiwali się środkami artystycznymi zaczerpniętymi z konstruktywizmu, jak geometryczna forma czy proste litery. Reklamy Rodczenki i Majakowskiego były projektowane przede wszystkim dla przedsiębiorstw państwowych i umacniały wyidealizowany obraz postępowej gospodarki komunistycznej.


„Do wszystkich, wszystkich, wszystkich...”, powtarza jak echo wystylizowany na strzałę ornament. „Nie jest [dobrym] obywatelem ZSRR, kto nie posiada akcji Dobroletu”... ostrzega (w wolnym tłumaczeniu) slogan umieszczony z prawej strony. Z lewej informacja, że akcjonariuszem państwowego przedsiębiorstwa można zostać za jednego rubla, a na dole – „Sprzedaż w Prombanku...”. Całość dopełnia przyciągający wzrok wykrzyknik. „Kupujcie akcje Dobroletu”, zachęca kolejny plakat zaprojektowany przez Rodczenkę. „Przyczynicie się do zbudowania powietrznej floty handlowej, a co za tym idzie i ekonomicznego rozwoju ZSRR...” – przemawia słowami poskładanymi z bardzo plastycznej cyrylicy. Rodczenko był przekonany, że nowa rzeczywistość potrzebuje nowej sztuki, śmiałych rozwiązań, języka, który jest „formą, w którą wlewa się ludzkie myśli”.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 834).

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Aleksander Rodczenko

Był malarzem, rzeźbiarzem i projektantem. Był jednym z czołowych przedstawicieli konstruktywizmu. Urodził się w Petersburgu, kształcił w Kazaniu, a działał w Moskwie. W 1922 roku wstąpił do ugrupowania artystycznego LEF, które wydawało również czasopismo o tej samej nazwie. Członkowie tej grupy mówili o sobie, że są jedynymi przedstawicielami sztuki rewolucyjnej. Do jego największych osiągnięć należą te w dziedzinie fotografii. Zrewolucjonizował podejście do kompozycji, wprowadził pojęcie krzywego kadru, a także poddał w wątpliwość zastane zasady fotografii. Wybrane wystawy: Futuristische Ausstellung „Magasin“, Moskwa...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty