Magdalena Moskwa

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 2003
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 110 cm, szer. 49 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 2005
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/1974

Opis dzieła

Przedstawia się raczej górną część postaci: twarz, szyję, ramiona, korpus, ręce – dłonie splecione na krzyż i jest gotowy portret. W tym obrazie widzimy dolną część kobiecej postaci: czarną wdowią suknię, przemarznięte dłonie, nogi z sińcami i stopy w złotych pantoflach. Nie pasują. Są jakoś dziwnie wymyślne, z zastanawiająco pogodnymi, wyszywanymi kwietnymi aplikacjami. Ten, podobnie jak pozostałe obrazy malarki, jest misternie namalowany, jakby był wypleciony z najlepszych, najdroższych materiałów. Artystka maluje głównie kobiety, ale żadna z postaci nie jest piękna w sposób, w jaki dziś należy być pięknym. Starcy, wdowy, kobiety jak anioły ze średniowiecznych płócien, podstarzali, opuchnięci, martwi – łączy ich jedno, wokół nich roztacza się pełne blasku tło (nawet jeśli jest ciemne).

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 574)


Magdalena Moskwa
Magdalena Moskwa

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. W 2000 roku brała udział w wystawie Najgroźniejsze pędzle, zorganizowanej w Warszawie, w Królikarnii, a w 2015 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi odbyła się jej retrospektywna wystawa indywidualna Nomana. Rebeliantka malarstwa, która manifestacyjnie kontestuje współczesny czas w sztuce poprzez sposób ujęcia tematu w obrazach i użycie dawnych technik. Znana jest z portretów kobiet, które naznaczone są stygmatami trudnych przeżyć. Jednak w ostatnich latach figura zniknęła i pozostała cielesność, rozumiana także jako cielesność obrazu, który przekracza granice, stając się reliefem.   Dyplom...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty