Artur Chrzanowski
Street Patrol 2000
Datowanie: | 2000 |
Technika: | fotografia barwna |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | szerokość: 15 cm, wysokość: 10 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 01.01.2002 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2911/1-18 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Cykl Street Patrol 2000 wykonany w technice fotografii otworkowej prezentuje gwiazdy gazet erotycznych, które, na tle miejskiego pejzażu, dosiadają plastikowych zwierzątek. Hybrydy złożone z wygiętych ludzkich ciał i plastikowych, dziecięcych zabawek egzystują w zaskakującym otoczeniu smętnych, polskich miast i miasteczek. Są wyrazem paradoksalnego połączenia świata popkultury z siermiężną rzeczywistością, odbiciem postmodernistycznej melancholii. Kolaż Chrzanowskiego łączy różne sfery rzeczywistości, które zazwyczaj nie mają do siebie dostępu – dziecięcy świat beztroskiej zabawy, niepokojące, brudne zakamarki seksualnego półświatka i bezbarwne, monotonne otoczenie pofabrycznych pomieszczeń, dziedzińców, podwórek, parków i obdrapanych kamienic. W szerszej perspektywie połączenie trzech wymienionych wyżej elementów staje się ekwiwalentem współczesnej, niejednorodnej kultury, która promuje rozrywkę i model „odmowy dorastania w świecie łatwych przyjemności”. Fotografie pocztówkowe są daleką reminiscencją pop-artowskich kolaży, mają w sobie sporą dawkę ironii i wyraźny potencjał krytyczny.
Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 638-640).