Kazimierz Podsadecki
Moloch filmu z cyklu: Profiles en face
Datowanie: | 1932 - 2017 |
Technika: | fotokolaż |
Materiały: | papier, karton, fotografia |
Rozmiar: | wys. 22,5 cm, szer. 25 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 06.1971 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/376 |
Opis dzieła
Prezentowana praca jest częścią cyklu fotomontaży wykonanych podczas działania krakowskiego SPAF-u (Studia Polskiej Awangardy Filmowej), którego współzałożycielem i aktywnym członkiem był Podsadecki. Prace te są świadectwem rodzącej się refleksji nad kulturą masową, kształtowaną przez rozwijający się przemysł filmowy. Kompozycje nawiązują tytułami, bądź przedstawieniami, do konkretnych osób lub instytucji, jak choćby Charliego Chaplina, hollywoodzkiego reżysera Ernsta Lubitscha czy samego SPAF-u. Podsadecki obnaża świat filmu z typowego blichtru i niezwykłości. W nowej ówcześnie technice fotomontażu znajduje właściwą formę do gry z konwencją filmową, zabarwioną ironią i humorem. Podsadecki, obok Janusza Maria Brzeskiego, czy Mieczysława Szczuki, był jednym z najważniejszych twórców fotomontażu z okresu międzywojnia w Polsce.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 690-691).
Znaki wolności. Znaki zniewolenia. O trwaniu polskiej tożsamości narodowej w latach 1914 - 1989 [2018-11-10-2019-03-30]