Zbigniew Warpechowski

Tatuaże seria V nr 1, obywatelstwo dla czystego odczucia Kazimierza Malewicza

Udostępnij:
Datowanie: 1982 - 1985 r.
Technika: rzeźba
Materiały: szkło, epidian, gaza, farba olejna
Rozmiar:wys. 100 cm, szer. 60 cm, głęb. 17 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 25.11.1985
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/371

Opis dzieła

Tatuować na plecach kwadrat? Obiekt wykonany przez Zbigniewa Warpechowskiego może wydawać się projektem takiego tatuażu. Na półplastycznym odlewie męskich pleców namalowany jest czarny kwadrat, przywołujący Czarny kwadrat na białym tle, dzieło klasyka Awangardy Kazimierza Malewicza. Szereg działań artystycznych Warpechowskiego w latach 80. stanowi próbę przełożenia czysto wzrokowego malarskiego doświadczenia Malewicza na cielesne doznanie właściwe sztuce performensu. Kulminacją serii prac zatytułowanych Tatuaże jest performens wykonany zimą 1985 roku. W czasie jego trwania artysta leżał na podłodze przykryty kołdrą, w której wycięto kwadrat, zaś ubrana w czarne skórzane spodnie i kurtkę Natalia LL biła batem odsłonięty fragment pleców, aż stały się intensywnie czerwone. Obraz Kazimierza Malewicza Czerwony kwadrat, nadający maksymalnie wyabstrahowaną formę odczuwaniu rzeczywistości, zostaje przełożony na dotkliwie bolesne odczucie fizycznego bólu, malarstwo zostaje przełożone na akcję, w której malarski pędzel i płótno obrazu zostają zastąpione przez bat i ciało. W trakcie akcji powstaje ten swoisty tatuaż – Malewiczowskie doświadczenie wyryte na skórze artysty.

Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [405])


Zbigniew Warpechowski
Zbigniew Warpechowski

Zbigniew Warpechowski jest jednym z pionierów performensu – swoją działalność zaczął rozwijać w latach 60. performens, w którym to osoba i ciało artysty oraz akcja, która rozgrywa się na oczach publiczności są podstawowymi środkami wyrazu, u Warpechowskiego staje się narzędziem budowania własnej filozofii sztuki i rzeczywistości oraz krytyki współczesnej kultury. Dopełnieniem działań artystycznych są cztery książki teoretyczne jego autorstwa: Podręcznik (Warszawa 1990), Zasobnik (Gdańsk 1998), Podnośnik (Sandomierz 2001), Statecznik (Lublin 2004).   Ewa Gałązka (cyt. za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki...

Dzieła w tej samej kolekcji