Katarzyna Kobro, Bolesław Utkin

Rzeźba abstrakcyjna (3)

Udostępnij:
Datowanie: 1924 r.
Technika: rzeźba
Materiały: drewno, metal, plastik, szkło, farba olejna
Rozmiar:wys. 65 cm, szer. 24 cm, głęb. 22 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.12.1972
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/167

Opis dzieła

Oryginał został zniszczony lub zaginiony podczas II wojny światowej. Rekonstrukcji dokonano na zlecenie Muzeum Sztuki na podstawie reprodukcji,. Konsultacja układów liczbowych mgr Joanna Utkin. Makieta rekonstrukcji została wykorzystana w filmie Kompozycje przestrzenne Katarzyny Kobro Józefa Robakowskiego (Semafor, Łódź 1971). Ulepszona wersja rekonstrukcji powstała w 1977 roku i znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, oznaczona numerem inwentarzowym MS/SN/R/261.

Wystawy

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Years of Disarray 1908-1928. The Art. of the Avant-garde in Central Europe 1908-1928 [2019-06-27-2019-10-27]
Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody [2017-02-10-2017-05-21]
Years of Disarray 1908-1928. Between anxiety and delight... [2018-09-20-2019-01-27]

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Bolesław Utkin
Bolesław Utkin

Związany z Łodzią Bolesław Utkin był uczniem Władysława Strzemińskiego, najpierw w Publicznej Szkole Dokształcającej Zawodowej nr 10, a potem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dyplom zdobył w 1950 roku). Współpracował przy restauracji Sali Neoplastycznej autorstwa Strzemińskiego w Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 60., a także przy rekonstrukcji rzeźb Katarzyny Kobro w latach 70. XX wieku. W twórczości własnej odwoływał się do tradycji konstruktywistycznej. Od połowy lat 50. zajmował się projektowaniem wnętrz.      

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji