Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Roman Opałka

OPALKA 1965/1-∞, detal 1-35327

Udostępnij:
Datowanie: 1965
Technika: malarstwo temperowe
Materiały:tempera, płótno
Rozmiar:szerokość: 135 cm, wysokość: 195 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.1969
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/704
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

W 1965 roku Roman Opałka postawił w lewym górnym rogu obrazu liczbę 1. Kolejne liczby – malowane białą farbą na czarnym tle – pokrywają powierzchnię płótna aż do wartości 35327 w prawym dolnym rogu. Tym samym artysta rozpoczął odliczanie swojego życia – trwający do dziś projekt rejestracji upływającego czasu. „Malując pierwszy detal, świadomie wybrałem jedną drogę na całe życie” – twierdzi artysta, niezwykle radykalnie związując w ten sposób swoje życie ze sztuką i tworząc z niej projekt egzystencjalny. Na sięgające dziś już ponad 5 milionów odliczanie składają się kolejne obrazy, zwane Detalami. Opałka wyliczył, że tempo jego malarskiego „skandowania czasu” pozwoli mu na osiągnięcie pod koniec życia siedmiu siódemek (7777777). Osiem ósemek (88888888) jest natomiast, według obliczeń artysty, „nieosiągalną granicą czasoprzestrzeni ludzkiej egzystencji”. W roku 1968 artysta zaczął dołączać do obrazów rejestrację swojego głosu, odliczającego kolejne malowane liczby, a następnie fotograficzne autoportrety ukazujące artystę zawsze w tym samym stroju i pozie. Od roku 1972 tło każdego kolejnego detalu rozjaśnia się, zbliżając się stopniowo do bieli. W roku 2003 artysta zaproponował oktagon jako ostateczną formę ekspozycyjną dla swojego dzieła. Na siedmiu ścianach ośmioboku zawieszone mają być detale zaś ósma ma pozostawać otwarta – na wieczność, na nie namalowane nigdy osiem ósemek.

Maria Morzuch (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [305]).

Wystawy

Roman Opałka. MASTERS, 2015-09-22 - 2016-02-07

Roman Opałka
Roman Opałka

Należy obecnie do najbardziej uznanych światowych artystów. Po studiach w łódzkiej PWSSP (obecnie ASP) i warszawskiej ASP eksperymentował z abstrakcją, malarstwem materii, tworzył grafiki i aranżacje przestrzenne. Kwestię konceptualizacji czasu zaczął podejmować w latach 60. w Chronomach – cyklu obrazów zapełnianych drobnymi punktami. Od 1965 roku Opałka konsekwentnie realizuje to, co sam nazywa programem OPAŁKA 1965/1-–∞, który od roku 1972 stał się już jedyną treścią jego twórczości. W 1995 roku reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji. Maria Morzuch (Cytata za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi....

Inne dzieła tego artysty