Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Max Ernst

Słońce i las [Le soleil et la forêt]

Udostępnij:
Datowanie: 1928
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:27 x 22 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 14.08.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/21
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Ernst włączył w sztukę awangardy „naiwne” techniki – stemple i frotaż (odciskanie faktury przedmiotów podłożonych pod powierzchnię malowidła). Proste rozwiązania inspirują wyobraźnię, która przekształca codzienność. Tego, jakie przedmioty artysta odbił na płótnie, można się tylko domy- śla. Ale czerwonego słońca zachodzącego za ciemną ścianą boru można być pewnym.


„Vision intérieure” – wizja wewnętrzna – to według André Bretona, głównego teoretyka surrealizmu, podstawowa cecha determinująca sztukę. Obraz Maxa Ernsta, jednego z czołowych surrealistów, należy analizować właśnie w tym kontekście, jako wizję powstającą w umyśle artysty, na styku wspomnień, wizji sennych, archetypów i symboli. Las i słońce są motywami symbolicznymi. Artysta korzystał z psychoanalizy, głównie z pism Junga, interesował się pierwotną symboliką, pracował też ze swoimi wspomnieniami. W ten sposób zbudował własny „słownik” odniesień. Las jest zarówno elementem mitów germańskich, wyobraźni nordyckiej, odniesieniem do niemieckiego malarstwa reformacji i romantyzmu, ale też osobistym wspomnieniem dzieciństwa – las Brühl znajdował się w pobliżu domu rodzinnego artysty. Tematem obrazu jest siedlisko nieuświadomionych wspomnień, myśli, które tkwią w mroku lasu. Nad nim góruje słońce, ale jest to raczej ikoniczny znak ludów pierwotnych przedstawiający siłę natury, niż europejski symbol racjonalizmu.

Karol Jóźwiak (Cytat za: "Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 188).

Wystawy

Max Ernst. Sny ornitologa, 2016-05-29 - 2016-08-28

Max Ernst

Już w drugiej dekadzie XX wieku był jednym z organizatorów kolońskiego ruchu dada. W 1922 roku wyjechał do Paryża, gdzie poznał m.in. André Bretona i przyłączył się do surrealizmu. Należał do najważniejszych przedstawicieli tego ruchu. Konsekwentnie rozwijał eksperymenty z zastosowaniem automatyzmu psychicznego do technik plastycznych. W okresie II wojny światowej wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie współpracował m.in. z Marcelem Duchampem i na krótko związał się ze słynną kolekcjonerką Peggy Guggenheim. Odegrał istotną rolę we wprowadzeniu sztuki nowoczesnej w Stanach Zjednoczonych. Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty