Udostępnij:
Datowanie: 1949
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 142 cm, szer. 100 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1974
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/1070

Opis dzieła

Dzieło Fangora dalekie jest od wypracowanego przez radziecki socrealizm kanonicznego ideału portretu wodza – budzącego zaufanie, a jednocześnie zdecydowanego pana z bródką i łysiną, który na obrazach sobie poświęconych ciągle coś komuś tłumaczy albo coś wskazuje. Lenin Fangora namalowany został nietypowo, ekspresyjnie, zdecydowanymi barwami. Widzimy tu wodza o hipnotyzującym spojrzeniu, przypominającego konspiratora, zdecydowanego na wszystko fanatyka. Fangor udowodnił, że nawet w ramach opresyjnej doktryny socrealizmu (zatwierdzonej na zjeździe w Nieborowie latem 1949 r.) można stworzyć dzieła wybitne, niebezpiecznie dwuznaczne, jak słynne Postaci z 1950 r., będące karykaturalną alegorią jednego z dogmatów komunizmu – walki klas.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 912).

Opis prosty

Obraz olejny na płótnie o wymiarach 100 x 142 cm  w układzie pionowym. Malowane schematycznie popiersie mężczyzny w okrągłej czapce na głowie. Mężczyzna na czerwonym tle. Wyraźnymi, mocnymi pociągnięciami pędzla namalowane brwi, zarys oczu, wąsy i broda.

Wystawy

Wojciech Fangor (1922-2015) - w stulecie urodzin [2022-10-08-2023-03-21]
Daleko od Moskwy. Gerard Singer i sztuka zangażowana [2016-04-28-2016-06-30]
Socrealizm – sztuka w służbie propagandy [2020-09-11-2020-12-31]

Wojciech Fangor
Wojciech Fangor

Biografia artystyczna Wojciecha Fangora jest jedną z najciekawszych w historii polskiej sztuki. W pierwszej połowie lat 50. zaangażował się w socrealizm, tworząc obraz Postaci (1950, w kolekcji Muzeum Sztuki), który traktowany jest jako najważniejsze i artystycznie najciekawsze dzieło tego kierunku w Polsce. Następnie powrócił do poszukiwań w zakresie malarstwa abstrakcyjnego, stając się jednym z czołowych przedstawicieli sztuki optycznej. Brał udział w kluczowej dla op-artu wystawie "Responsive eye" w Musem of Modern Art w Nowym Jorku w 1965 roku. W roku 1970 jako jedyny dotąd polski artysta miał indywidualną wystawę w Guggenheim Museum w Nowym...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji