Jerzy Bereś

Klaskacz

Udostępnij:
Datowanie: 1970 r.
Technika: rzeźba
Materiały: drewno, farba
Rozmiar:wys. 145 cm, szer. 175 cm, głęb. 40 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.12.1972
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/166

Opis dzieła

Od początku lat 60. Jerzy Bereś niejako na przekór oficjalnej propagandzie, podkreślającej industrialny postęp, używał prostych, „pierwotnych” materiałów – przede wszystkim drewna. Jednak jego obiekty nie tylko odwoływały się do natury czy motywów ludowych, ale podejmowały też tematy polityczne. „Klaskacz” to narzędzie do wzniecania aplauzu, a zarazem ironiczny komentarz do przytakiwania reżimowym przekazom. Jest to swego rodzaju maszyna dla wszystkich oportunistów i klakierów.

Opis prosty

Rzeźba z surowego drewna złożona z trzech par dłoni złączonych mechanizmem poruszanym za pomocą białej dźwigni. Całość wsparta na czterech prostych nogach.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Jerzy Bereś

Ukończył rzeźbę na krakowskiej ASP jako student wybitnego rzeźbiarza Xawerego Dunikowskiego, sam jednak nigdy nie uważał się za rzeźbiarza. To twórca niezwykle oryginalny, który wytworzył własny język wypowiedzi, niesprowadzalny do żadnej etykiety. W 1968 r. artysta wykorzystał po raz pierwszy własne nagie ciało, które odtąd stało się niezwykle istotnym medium jego działań. Stopniowo rozwijał koncepcję rzeźby traktowanej jako element szerszego, dynamicznego oddziaływania na widza, wprowadzając akcje o charakterze parareligijnym, nazywane przez niego „mszami”. Celebrował w nich najważniejsze polskie problemy, odwoływał się do...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty