#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Ali Kazma

Fabryka dżinsów

Udostępnij:
Datowanie: 2008
Technika: zapis cyfrowy dźwiękowy
Materiały:płyta DVD
Rozmiar:minuty: 11 , sekundy: 40
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 2011
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/58
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Fabryka dżinsów Ali Kazmy to niemy spektakl produkcji i przesycony estetyką portret procesu utowarowienia. Z jednej strony film Kazmy odwołuje się do skali i masowości produkcji, poza krajami Unii, popularnych europejskich marek odzieżowych. Przyczyniły się one do zeszłorocznego sukcesu ekonomicznego Turcji, której wzrost gospodarczy uznano za jeden z najwyższych w Europie. Z drugiej strony wideo to można odczytać jako metaforę fabryki działającej w oparciu o uniwersalny algorytm wytwarzaniai nieustanne doskonalenie technologii. Kazma portretuje pracujących robotników w taki sam sposób, jak w cyklu wideo Obstructions filmuje pracę chirurga, zegarmistrza, tancerza, rzeźnika, urzędnika. W tych ruchomych obrazach pokazuje współczesną choreografię pracy poprzez zbliżenia kamery na elementy maszyn, drobiazgowe wykonawstwo towarów (kanty, dekoracyjne aplikacje i marszczenia dżinsów), długie ujęcia zautomatyzowanych ruchów robotników. To spektakl dyscypliny ciał poddanych technologii.

Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 748).

Wystawy

robotnicy opuszczają miejsca pracy, 2010-07-06 - 2010-09-05

Ali Kazma

Ali Kazma ukończył The New School w Nowym Jorku, od 2000 roku mieszka i tworzy w Stambule.Ali Kazma tworzy filmy, których głównym tematem jest ludzkie ciało. Patrzy na nie przez nawarstwione filtry społecznej produkcji i biologicznej reprodukcji życia oraz procesów metabolicznych. Pracuje zwykle w większych cyklach poświęconych wybranemu aspektowi funkcjonowania ciał. W swoim najobszerniejszym cyklu osiemnastu krótkich filmów p.t. Obstrukcje (Obstructions) realizowanym od 2005 roku, artysta analizuje różne rodzaje pracy, zawody, technologie, narzędzia i scenografie używane we współczesnej globalnej produkcji. Przygląda się zarówno rzemieślniczej...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także