Ali Kazma
Fabryka dżinsów
Datowanie: | 2008 |
Technika: | zapis cyfrowy dźwiękowy |
Materiały: | płyta DVD |
Rozmiar: | minuty: 11 , sekundy: 40 |
Sposób nabycia: | zakup (dofinansowano ze środków MKiDN) |
Data nabycia: | 2011 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/58 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Fabryka dżinsów Ali Kazmy to niemy spektakl produkcji i przesycony estetyką portret procesu utowarowienia. Z jednej strony film Kazmy odwołuje się do skali i masowości produkcji, poza krajami Unii, popularnych europejskich marek odzieżowych. Przyczyniły się one do zeszłorocznego sukcesu ekonomicznego Turcji, której wzrost gospodarczy uznano za jeden z najwyższych w Europie. Z drugiej strony wideo to można odczytać jako metaforę fabryki działającej w oparciu o uniwersalny algorytm wytwarzaniai nieustanne doskonalenie technologii. Kazma portretuje pracujących robotników w taki sam sposób, jak w cyklu wideo Obstructions filmuje pracę chirurga, zegarmistrza, tancerza, rzeźnika, urzędnika. W tych ruchomych obrazach pokazuje współczesną choreografię pracy poprzez zbliżenia kamery na elementy maszyn, drobiazgowe wykonawstwo towarów (kanty, dekoracyjne aplikacje i marszczenia dżinsów), długie ujęcia zautomatyzowanych ruchów robotników. To spektakl dyscypliny ciał poddanych technologii.
Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 748).
robotnicy opuszczają miejsca pracy, 2010-07-06 - 2010-09-05