Józef Robakowski, Witold Krymarys

Maszyny drżące, kominy dymiące

Udostępnij:
Datowanie: 1986
Technika: zapis analogowy filmowy
Materiały:wideo z dźwiękiem (zapis analogowy przeniesiony na zapis cyfrowy)
Rozmiar:18'
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 2011
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/55
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Maszyny drżące, kominy dymiące” to filmowa dokumentacja Kultury Zrzuty. Legendarny łódzki Strych, siedziba tych działań, był bezprecedensowym zjawiskiem w kulturze tamtych lat. Na przekór sytuacji politycznej stał się miejscem wymiany idei, spotkań i działań przeszło setki artystów z całej Polski. Zapis oferuje unikatowy wgląd w atmosferę tego miejsca.


Kultura Zrzuty – hasło zaproponowane przez Jacka Jóźwiaka stało się celnym określeniem zjawiska w kulturze lat 80. XX w. w Łodzi. Z jednej strony pijackie wieczory, zrzuta na wódkę, ucieczka od przygniatającej atmosfery czasu stanu wojennego, z drugiej kultura, naśmiewanie się z wizji sztuki narzucanej przez państwo, dekadencka świadomość wyczerpania i rozpadu sztuki wysokiej, a w związku z tym obrócenie jej w żart i gorzką ironię. W tym kontekście należy odczytać Maszyny drżące – bodajże jedyną filmową dokumentację zjawiska Kultury Zrzuty. Legendarny łódzki Strych, który był siedzibą tych działań, stał się bezprecedensowym zjawiskiem w kulturze tamtych lat. Na przekór sytuacji politycznej stał się miejscem wymiany idei, spotkań i działań przeszło setki artystów z całej Polski. Tam też ma miejsce akcja filmu Maszyny drżące.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 830)

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej...

Witold Krymarys
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty