#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Datowanie: 1985
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny, tempera, metal
Rozmiar:szerokość: 128,8 cm, wysokość: 78,9 cm, szerokosc z rama: 130 cm, wysokość z rama: 80 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2968
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Kultura Zrzuty to środowisko niezależnych artystów, działających w Łodzi od początku lat 80. XX w., ale także rodzaj ogólnopolskiej sieci, zrzeszającej inicjatywy nie znajdujące miejsca się w obiegu instytucjonalnym. Wprowadzenie w grudniu 1981 r. Stanu Wojennego i obrady Okrągłego Stołu zintensyfikowały tylko inicjatywy organizowania miejsc dla prezentacji niezależnej twórczości artystycznej. Kultura Zrzuty ze swoją płynną strukturą, zmienną grupą uczestników, którzy pojawiali się i znikali, różnorodnością działań, jest ciekawym przyczynkiem do refleksji nad kontrkulturą i podobnymi środowiskami tego okresu. Uwieczniony na planszach Festiwal Niemego Kina był wydarzeniem, na który zjeżdżali twórcy z całego kraju. Inni przysyłali wykonane często bezkosztowo awangardowe filmy. Teofilów i Augustów to sprzyjające eksperymentom artystycznym miejsca plenerów. Festiwal Porno to z kolei prowokacja, ale i próba przedyskutowania obyczajowo drażliwego tematu, a Siedem Dni na Stworzenie Świata to ironiczny komentarz artystów nieformalnej grupy Łódź Kaliska wobec tradycji polskiego performensu.

Aleksandra Jach (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 944-945

Grażyna Łuczko

Nazwisko obecne Łuczko-Fijałkowska.

Tomasz Snopkiewicz

Inne dzieła tego artysty
Zobacz także