#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Władysław Hasior

Telewizor powiatowy

Udostępnij:
Datowanie: 1965
Technika: asamblaż
Materiały:metal, drewno, plastik, gips, instalacja elektryczna
Rozmiar:204 x 60,5 x 41 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/244
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

W twórczości Władysława Hasiora ważne miejsce zajmują przedmioty – artysta twierdził, że niosą one ze sobą wiele znaczeń, posiadają moc budzenia emocji, podsycania skojarzeń, przywoływania atmosfery.

Hasior wpisywał się w nurt sztuki pop. Niemal tak wcześnie jak Robert Rauschenberg i Edward Kienholz posługiwał się technikami montażu i asamblażu, polegającymi na włączaniu do prac zwyczajnych rzeczy wyjętych z codziennego życia. Gotowe przedmioty, uważane za przeciwieństwo dzieła sztuki, stawały się na mocy decyzji twórcy budulcem kompozycji artystycznej. Hasior sięgał po motywy ludowe, „drobnomieszczańskie”, popularny i wszechobecny kicz.

W pracy z 1965 r. telewizor, synonim nowoczesności, okazuje się połączeniem deski klozetowej z metalową nagrobną dekoracją, a iluzję poruszającego się obrazu wywołuje ukryty z tyłu wiatrak. Ironia nie jest tu jednak prześmiewcza. Kicz i prowincjonalizm w pracach Hasiora okazują się być czarujące, bezpretensjonalne i jednocześnie intrygujące.

Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 658).

Władysław Hasior
Władysław Hasior

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także