Kazimierz Podsadecki

Miasto - młyn życia

Udostępnij:
Datowanie: 1929
Technika: fotokolaż
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 43,5 cm, szer. 29 cm
Sposób nabycia:zakup
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/452

Opis dzieła

„Ludzie wplątani w niespokojną strukturę miast poprzerastaną drapaczami chmur, poddają się biernie narzuconej im fascynacji nowoczesnością. Zarażeni gigantomanią, główną chorobą współczesności, giną w wnętrznościach własnych wytworów” – pisał o pracy Miasto – młyn życia Janusz Zagrodzki, przy okazji wystawy w Muzeum Sztuki w 1981 r.

Kompozycja Miasto – młyn życia jest przykładem ambiwalentnego stosunku do nowoczesności. Z jednej strony urzekająca potęga techniki, triumf inżynierii kształtują nową, wydawałoby się doskonałą, rzeczywistość. Jednakże w tej nowoczesności ginie jednostka, symbolizowana poprzez przerażoną twarz kobiety, czy scenę przestępstwa. Podsadecki wydaje się ostrzegać, że świat marzeń stechnicyzowanej cywilizacji nie jest idealny. Pośród monumentalnych, nowych wytworów techniki i inżynierii czyhają nowe niebezpieczeństwa.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 828).

Wystawy

L'Avanguardia Polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, costructivismo, artisti contemporanei (2 etap) [1979-04-01-1979-05-31]
Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918-1939 - Budapeszt. [2018-04-11-2018-06-13]
L'Avanguardia Polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, costructivismo, artisti contemporanei (3 etap) [1979-06-01-1979-07-31]
Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918-1939 - Duesseldorf. [2017-09-10-2018-01-13]
L'Avanguardia Polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, costructivismo, artisti contemporanei [1979-01-27-1979-03-04]

Kazimierz Podsadecki

Kazimierz Podsadecki należy do przedstawicieli młodszego pokolenia nurtu radykalnej konstruktywistycznej awangardy okresu międzywojennego w Polsce. Studiował na Wydziale Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie. Po początkowej inspiracji futuryzmem zaczął tworzyć prace abstrakcyjne. Wystawiał wraz grupą Praesens. W swojej twórczości często wybiegał poza standardowe zainteresowania plastyki, obecnie zaś znany jest przede wszystkim jako twórca wypowiadający się poprzez fotografię i tworzący projekty graficzne. W latach 20. XX wieku związał się z czasopismem „Zwrotnica”, dla którego projektował m.in. okładki. Od 1928 roku współpracował...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także