Katarzyna Górna

Chłopiec z chustą

Udostępnij:
Datowanie: 1997
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:bez passe-partout: dług. 50 cm, wys. 34,5 cm; z passe-partout: dług. 59,3 cm, wys. 42 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 05.09.2022
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/3211

Opis dzieła

„Interesuję się dziwactwem, bo ciekawi mnie, jak niektórzy są postrzegani jako niepasujący do społeczeństwa. Zaczęłam od kobiet, bo było to dla mnie oczywiste. Funkcjonowanie w patriarchalnym systemie to doświadczenie każdej kobiety. Potem doszły osoby nieheteronormatywne.” – mówiła Katarzyna Górna.

W pracy „Chłopiec z chustą” rolę modelki z udrapowaną tkaniną przyjmuje młody mężczyzna. Scena jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania - przypomina zarówno konkurs piękności, rytuał przyjęcia do męskiej wspólnoty, jak i alegoryczny triumf młodości. Dodatkowego waloru temu nieoczywistemu i magnetycznemu ujęciu dodaje fakt, iż sytuację obserwują rozpoznawalne postaci ówczesnego życia artystycznego m.in. Krzysztof Żwirblis, Roman Woźniak i Grzegorz Borkowski.

Anna Łazar

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2022

Dofinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

Dofinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

Program rządowy Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej. Rozwój kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi - etap XI.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

Program rządowy Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej. Rozwój kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi - etap XI.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.
Katarzyna Górna

Absolwentka pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 90-tych jedna z kluczowych postaci sztuki krytycznej, łączona z jej feministycznym nurtem. Zasłynęła cyklami fotograficznymi „Madonny” (1996-2001) oraz „Fuck Me, Fuck You, Peace” (2000). W roku 2003 zaczęła realizować również prace wideo, wprowadzając do swojej twórczości wątek refleksji nad tożsamością płciową i sięgając po estetykę camp oraz queer. Górna wycofała się ze sztuki, by zaangażować się politycznie na rzecz polepszenia bytu artystów i artystek. Była współtwórczynią Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej i Komisji...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Powiązane obiekty